تبیان، دستیار زندگی
در هیچ جای دنیا، افرادی را که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم گیری راه نمی دهند و حتی در کشوری همچون امریکا که خود را نماد آزادی معرفی می کند و عده ای ساده لوح هم آن را قبول و ترویج می کنند، در دوران رقابت بلوک شرق و غرب، افراد را با اندک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات در سایه سخنان رهبری

در هیچ جای دنیا، افرادی را که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم گیری راه نمی دهند و حتی در کشوری همچون امریکا که خود را نماد آزادی معرفی می کند و عده ای ساده لوح هم آن را قبول و ترویج می کنند، در دوران رقابت بلوک شرق و غرب، افراد را با اندک اتهامِ گرایش سوسیالیستی، کنار می گذاشتند.

فرآوری: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
رهبری

طی ماه های آخر سال 1394 افکار عمومی شاهد اخبار گوناگونی در راستای انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری می باشند؛ اخباری که گاها با اغراق و شایعاتی نیز همراه است. در این میان شایسته ترین گزینه برای طی مسیر مناسب، فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد و ایشان نیز با توجه به اهمیت خاص انتخابات رهنمودهایی را پیشنهاد نموده اند.
ایشان، دو انتخابات پیش رو را بسیار مهم خوانده و با تأکید بر اینکه انتخابات، یک رقابت و مسابقه ملی است، فرمودند: در این رقابت، در واقع برد و باختی برای ملت مفهومی ندارد زیرا در هر صورت، ملت ایران برنده واقعی و نهایی خواهند بود. اگر ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد میدان انتخابات شود و صندوق های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران به خود خواهد بالید و افتخار خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین "الزامات رقابت سالم در انتخابات" پرداختند و گفتند: مهمترین شرط یک رقابت سالم، شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی است که نسبت به نظام مسئله دارند. ممکن است افرادی نسبت به نظام مسئله داشته باشند اما این افراد قاعدتاً نسبت به امنیت، پیشرفت و عزت کشور مسئله ای ندارند و بر همین اساس اگر خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت رو به رشد کشور هستند، باید در انتخابات شرکت کنند. البته کسانی که براساس وظیفه و با نیت الهی در انتخابات شرکت می کنند، قطعاً زمینه ساز جلب رضایت الهی برای خود خواهند بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع بندی سخنان خود تأکید کردند:
شرط اول و مهم رقابت سالم، حضور همگانی و پرنشاط مردم در انتخابات است و به اذن و توفیق الهی، مردمِ آگاه و با بصیرت ایران چنین حضوری در دو انتخابات پیش رو خواهند داشت. عده ای کمین کرده اند که با حضور نیافتن مردم در انتخابات، با تحریم و یا سست کردن انتخابات، از نظام جمهوری اسلامی مچ گیری کنند، اما ملت در مقابل این کمین کرده هایِ نابکار، کارآمدی خود را نشان داده و در این انتخابات هم نشان خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین "الزامات رقابت سالم در انتخابات" پرداختند و گفتند: مهمترین شرط یک رقابت سالم، شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی است که نسبت به نظام مسئله دارند. ممکن است افرادی نسبت به نظام مسئله داشته باشند اما این افراد قاعدتاً نسبت به امنیت، پیشرفت و عزت کشور مسئله ای ندارند و بر همین اساس اگر خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت رو به رشد کشور هستند، باید در انتخابات شرکت کنند

ایشان شرط دوم رقابت سالم در انتخابات را، حضور همراه با بصیرت و با فکرِ مردم و انتخاب افراد صالح دانستند و افزودند: باید افرادی را برگزید که بعد از نشستن بر مسند مسئولیت، خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهند و فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشند و ضمن آنکه کشور را به دشمن نمی فروشند، مصالح ملی را به دلیل رودربایستی زیر پا نمی گذارند.

ایشان عوامل تأمین سلامت انتخابات را نیز چنین برشمردند:
1. مشارکت عمومی و حضور همگانی ملت ایران.
2. بصیرت عمومی مردم و انتخاب افراد صالح.
3. تمکین همگانی در مقابل قانون و نهادهای قانونی.
4. پرهیز نامزدها از اهانت، تهمت و غیبت نسبت به یکدیگر.
5. پرهیز از بدبین کردن مردم نسبت به انتخابات.
6. پرهیز نامزدها از وعده ها و شعارهای غیر عملی و غیرقانونی.
7. رعایت صداقت در حرف زدن و رفتار با مردم.

ایشان با نگاهی جامع به تمامی ابعاد این رویداد سیاسی- اجتماعی، شاخص هایِ انتخاب افرادِ صالح به شرح زیر طبقه بندی نمودند:
1. کسى که خودش را سِپر بلاى مشکلات کشور قرار بدهد.
2. کشور را به دشمن نفروشد.
3. فانى در خدمات، مصالح و منافع عمومى مردم باشد.
4. مصالح کشور را براى رودربایستى با این و آن، زیر پا نگذارد.

حایز اهمیت آنکه رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر با اشاره به این سخنان خود که گفته بودند :"حتی کسانی هم که با نظام مسئله دارند در انتخابات شرکت کنند" خاطرنشان کردند: این سخن به معنای آن نیست که بخواهند  کسانی که نظام را قبول ندارند به مجلس بفرستند. در هیچ جای دنیا، افرادی را که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم گیری راه نمی دهند و حتی در کشوری همچون امریکا که خود را نماد آزادی معرفی می کند و عده ای ساده لوح هم آن را قبول و ترویج می کنند، در دوران رقابت بلوک شرق و غرب، افراد را با اندک اتهامِ گرایش سوسیالیستی، کنار می گذاشتند.
ایشان افزودند: اینکه مقید باشیم کسانی به مجلس بروند که نظام و مصالح آن و ارزش های کشور را قبول داشته باشند، یک حق عمومی است که در سلامت انتخابات مؤثر است.


منبع: مشرق / پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری