تبیان، دستیار زندگی
زمانی که از محل کار فارغ می شوید و به امید گذراندن یک عصر خوب و یک شب آرام به سمت خانه حرکت می کنید، اگر بدانید که خانه تان به خوبی می داند که شما اکنون در چه وضعی هستید و از محیط خانه چه انتظاری دارید تا برآورده شود؛ چه حسی پیدا خواهید کرد؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه خانه های هوشمند بسازیم؟

زمانی که از محل کار فارغ می شوید و به امید گذراندن یک عصر خوب و یک شب آرام به سمت خانه حرکت می کنید، اگر بدانید که خانه تان به خوبی می داند که شما اکنون در چه وضعی هستید و از محیط خانه چه انتظاری دارید تا برآورده شود؛ چه حسی پیدا خواهید کرد؟!

ترجمه : دکتر سمیه جولایی-بخش دانش تبیان

اگر خانه مان بداند ما چه نوری برای استراحت چشمهایمان مناسب است و همان را تنظیم کند یا دمای محیطی که می خواهیم چقدر است و همان میزان را برایمان فراهم کند، چه عالی خواهد بود. خانه ای که برایمان آشپزی کند، تمیز شود، هنوز در حد یک رویاست اما پژوهشگران برای ساخت چنین خانه ای تلاش کرده و می کنند، و این مسیری است که هم اکنون چندین گام جلو رفته است. چند اختراع جدید که خانه را تبدیل به قصری هوشمند و کاملاً متفاوت می کند را باهم مرور می کنیم.

خانه هوشمند


توالت های هوشمند
کسی مایل هست این مدل را امتحان کند؟ شرکت ژاپنی لیکسیل  نوع خاصی از توالت را ساخته است که هوشمند است. این توالت ها مجهز به درب اتوماتیک است و در مواقع خاصی صدا دارد و بوهای بد را به صورت اتوماتیک تشخیص داده و از دئودورانت استفاده می کند. ویژگی دیگر آن نورپردازی کاسه توالت است که نشان می دهد توالت پس از استفاده تمیز شده است یا نیاز به تمیزشدن دارد. این توالت می تواند با اپلیکیشنی که بر روی موبایل های سیستم عامل اندروید نصب می شود نیازهای کاربر را برطرف کند. البته هشدارهایی بابت فناوری های این چنین و هک سیستم داده شده چون هک این سیستم ممکن است باعث شود توالت مرتب تخلیه آب داشته باشد یا کارهای دیگر را بر اساس خواست هکر انجام دهد.

خانه هوشمند


 
حسگر دود
امتیاز ساخت این حسگر متعلق به شرکت نِست است. این شرکت که سازنده ترموستات بوده امروز محصول دومی را روانه بازار کرده که مجهز به سیستم تشخیص دود است؛ که هم دود را تشخیص می دهد و هم منوکسید کربن محیط را مشخص می کند و در مواقع لزوم هشدار می دهد. صبح ها که هنوز در حالت خواب و بیدار هستید  و نان را در دستگاه تستر فراموش کرده اید، این سیستم پیش از اقدام به هر کاری به تلفن همراه شما هشدار می رسد و می توانید سیستم را از حالت فعال خارج کنید. اما توصیه می شود در زمانی که از خانه خارج می شوید سیستم را فعال کنید.

خانه هوشمند

مراقب هوشمند نوزاد
وقتی کودک شما بیدار می شود و می گرید، اگر تلفن همراه به شما از حال او پیام بدهد تا حدی خیالتان آسوده می شود. این سیستم جدید که ساخت شرکت بلکین است، قادر است الگوی خواب  و تنفس کودک را هم برایتان ترسیم کند.

خانه هوشمند

قفل هوشمند
دیگر نگران دزدکی بیرون رفتن کودکانتان نباشید. با قفل هوشمند که امتیاز ساخت آن متعلق به شرکت گوجی است، افرادی را که رفت و آمد می کنند شناسایی کنید. هنگام ورود و خروج این قفل از افراد عکس می گیرد. حتی کسانی را که به درب خانه شما می آیند؛ عکسبرداری می شوند. همچنین با این سیستم بر روی تلفن همراهتان می توانید درب را به روی سایر افراد برای یک فاصله زمانی باز کنید و این کار فقط با  داشتن شماره تلفن همراه آنها ممکن می شود.

خانه هوشمند

درب پارکینگ هوشمند
تلفن همراه هوشمند شما می تواند نقش کلید یدکی شما را بازی کند. این درب بازکن جدید طوری طراحی شده که شما در هر نقطه ای از جهان که باشید می توانید درب پارکینگ را برای همسایه مهربان تان که می خواهد باغچه را در غیاب شما آبیاری کند بازکنید. همچنین این قابلیت را دارد که مدت زمان مشخص پس از خروج شما از خانه به صورت خودکار بسته و قفل شود.

خانه هوشمند

خانه هوشمند

یخچال فریزر هوشمند
شرکت های بزرگ امروز اقدام به ساخت یخچال و فریزر های هوشمندی کرده اند که مجهز به تبلتی بر روی درب هستند؛ برروی این تبلت می توانید یادداشت بگذارید و اخبار و آب و هوا را هنگامی که در آشپزخانه ایستاده یا مشغول کارید ببینید. اگر مایلید یک فر هوشمند هم داشته باشید، دستور غذایی مورد نظرتان را به یخچال بدهید؛ تبلت به فر دستور روشن شدن می دهد تا برای کار شما آماده شود.

خانه هوشمند

ایستگاه آب و هوایی خانه ما
اندازه گیری دمای هوا، رطوبت، سطح دی اکسید کربن و حتی میزان آلودگی صوتی داخل خانه شما به همان اندازه بیرون خانه و شایدهم بیشتر اهمیت دارد. این سیستم جدید همه این موارد را برای شما به راحتی اندازه گیری می کند. همین شرکت مدلی برای محیط بیرون هم ساخته شده است.

خانه هوشمند

تخت و بالشت هوشمند و منعطف
پیش به سوی تشک های هوشمند و فهیم!! رخت خوابی را تصور کنید که با داشت حسگرهای دقیق به دستورات صوتی شما پاسخ عملی بدهد. بهترین دستور چه خواهد بود؟؟ بسه دیگه ! خرو پف نکن! اگر همسر شما هم دچار این مشکل است و با صدای خرو پفش نمی گذارد شما بخوابید با یک فرمان، تشک را وادار کنید تا از قسمت سر کمی بالا بیاید و همسرتان محل قرار گرفتن سرش تغییر کند و خرو پف نکند!

خانه هوشمند

حسگر ملحفه
خوب می خوابید؟ مطمئنید؟ حسگر بدیت بر روی تشک و زیر ملحفه قرار می گیرد و میزان تپش قلب ، تنفس، خرو پف، و حرکت های شما را ضبط می کند. اطلاعات محیطی مانند میزان سرو صدا و دما را نیز در نظر می گیرد. اگر بدیت متوجه شود که معمولاً ساعت دو نیمه شب از خواب می پرید؛ علت آن چیست ، شاید اتاق شما خیلی سردشده یا صدا ی خر و پف تان شما را بیدار کرده !

خانه هوشمند

چراغ خواب هوشمند
چرا نباید تنظیم چراغ خوابتان را به صورت آنلاین انجام دهید. شرکت فیلیپس سیستم نورپردازی خانه تان را کاملا هوشمند می کند. به این معنا که شما می توانید نور را با نزدیک شدن صبح تند تر کنید تا شما را به تدریج بیدار کند. نور کم و خاکستری می خواهید؟ یا می خواهید از رنگ های ملایم یا تند استفاده کنید؟ حتی می توانید به صورت آنلاین طوری نور را تنظیم کنید که زمانی که در خانه نیستید؛ با نور پردازی طوری وانمود کنید که گویی در خانه اید.