تبیان، دستیار زندگی
ترکیه روابط خود را با رژیم صهیونیستی ارتقا می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیه روابط خود را با رژیم صهیونیستی ارتقا می‌دهد

روابط دیپلماتیک آنکارا – تل آویو که به دنبال ماجرای موسوم به «وان مینیت» اردوغان در نشست مجمع اقتصادی جهان در داووس و یورش نظامیان صهیونیست به کشتی کمک رسان ترکیه ای به غزه(مرمره)، به سطح پائین رسیده بود، دوباره به سطح سفیر ارتقا داده می شود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه سوزجو در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: به دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه ترکیه و اسراییل(رژیم صهیونیستی) به یکدیگر محتاج هستند، روابط دو طرف وارد مرحله جدیدی شده و آنکارا به زودی سفیر جدید خود را به تل آویو اعزام می کند.

به نوشته این روزنامه ترکیه ای، جان دیزدار مدیرکل امور خاورمیانه وزارت امور خارجه ترکیه به عنوان سفیر جدید ترکیه در تل آویو شروع به کار می کند.

این روزنامه می افزاید: در صورتیکه مذاکرات مربوط به چگونگی رفع حصر غزه به عنوان یکی از سه شرط ترکیه برای عادی سازی روابط با تل آویو به نتیجه برسد، سفرای دو طرف به زودی مبادله خواهند شد.

ترکیه اخیرا در پی افشای مذاکرات با رژیم صهیونیستی در رسانه ها، این مذاکرات را تایید ولی اعلام کرد که این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.

گفته می شود دو شرط ترکیه که عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی و پرداخت غرامت بابت کشتار 10 نفر از شهروندان ترک در آبهای بین المللی در نزدیکی غزه منتفی شده و در خصوص شرط سوم که رفع حصر غزه می باشد نیز دو طرف روی فرمول خاصی کار می کنند تا بدون رفع کامل حصر غزه، کمک ها و محموله های ارسالی به غزه از طریق ترکیه و با کنترل دو طرف صورت گیرد.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه اوایل دی ماه جاری در خصوص عادی سازی روابط آنکارا- تل آویو گفت: دولت و مردم اسراییل (رژیم صهیونیستی) دوست ترکیه هستند.

وی در ارتباط با خبرهای توافق ترکیه با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط افزود: هنوز توافقنامه ای امضا نشده است، ولی مشغول بررسی پیش نویس توافقنامه هستیم.

در ماه مه سال 2010 میلادی کشتی مرمره آبی از ترکیه به مقصد غزه در حرکت بود که در آب های بین المللی دریای مدیترانه هدف حملات نیروهای صهیونیستی قرار گرفت. در این حادثه 9 فعال حقوق بشر ترکیه ای کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند؛ از آن تاریخ مناسبات آنکارا با تل آویو دچار سردی شد و طرفین سفرای خود را فراخواندند.

ترکیه اعلام کرده که برای عادی سازی مناسبات خود با رژیم صهیونیستی خواستار عذرخواهی، پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه از سوی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است.

در مارس سال 2013 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همتای ترکیه اش به خاطر این حمله عذرخواهی کرد.

برخی تحلیل گران عقیده دارند که ترکیه در دو سال اخیر با تنش زایی در روابط خود با همسایگان، در انزوای سیاسی در منطقه قرار گرفته و به این دلیل در صدد بهبود دوباره مناسبات خود با رژیم صهیونیستی است.

خبر سازش آنکارا و تل آویو در محافل سیاسی و اسلامی ترکیه نیز با واکنش هایی روبرو بوده است.

انجمن جوانان آناتولی ترکیه در بیانیه ای با محکوم کردن قصد آشتی دولت ترکیه با رژیم صهیونیستی هشدار داده که حزب حاکم ترکیه به جای بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی، روابط خود با ایران، سوریه و عراق را بهبود ببخشد.

در این بیانیه با تاکید بر لزوم توسعه وحدت و همدلی میان کشورهای اسلامی، اضافه شده است: در شرایطی که سوریه و عراق دچار بحران شده و در مناطق جنوب شرق ترکیه (کردنشین) درگیریهای خونین ادامه دارد، آغاز روند بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی که خود مرکز تروریسم می باشد، ما را نگران کرده است.

انجمن جوانان آناتولی که از حزب اسلامگرای سعادت ترکیه حمایت می کند، یکی از انجمن های این کشور است که بیشترین عضو را دارد.

در بیانیه این انجمن آمده است: ترکیه باید در سیاست خارجی خود همراه با کشورهای ایران، سوریه و عراق و توام با اقداماتی بر پایه حفظ حق و عدالت برای مردم هر چهار کشور به راه خود ادامه دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین درباره ائتلاف آمریکایی به اصطلاح مبارزه با گروه تکفیری - صهیونیستی داعش به سرکردگی عربستان، تاکید شده که این مساله که آمریکا از این طرح ابراز خشنودی کرده و در این ائتلاف ایران، سوریه و عراق حضور ندارند نیز یکی دیگر از موجبات نگرانی ما می باشد.


ایرنا