تبیان، دستیار زندگی
گاه کسی پیش طبیب می رود و با انگشت خود، دندان آسیای سمت چپ فک بالا را نشان داده و از درد آن گله می کند، اما طبیب که گویی این سخن را نشنیده یا نشنیده بگیرد به سراغ دندان عقل سمت راست فک پایین رفته و آن را از در جا می کشد و از قضا پس از کشیدن آن، درد می خوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز این دنیا به هم مربوط است!

گاه کسی پیش طبیب می رود و با انگشت خود، دندان آسیای سمت چپ فک بالا را نشان داده و از درد آن گله می کند، اما طبیب که گویی این سخن را نشنیده یا نشنیده بگیرد به سراغ دندان عقل سمت راست فک پایین رفته و آن را از در جا می کشد و از قضا پس از کشیدن آن، درد می خوابد.

فرآوری: زهرا اجلال - بخش قرآن تبیان
استغفار


نمی خواهم در اینجا نتیجه بگیرم که بی دردی ریشه تمام دردهاست بلکه می خواهم این حقیقت را اشاره کنم که آسمان و زمین همچون فک های بالا و پایین با یکدیگر مربوط و مرتبط اند، بر همین اساس یک اتفاق در زمین ممکن است یک اختلال در آسمان پدید آورد ....
 از این رو بود که هود علیه السلام- آن پیامبر والا- به قوم آلوده خود گفت: یا قوم استغفروار بکم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیکم مدارا (هود/53) ای قوم استغفار کرده و توبه کنید تا آسمان پیاپی بر شما ببارد.
بنابراین می بینید که استغفار در زمین می تواند آسمان را ابری کرده و ابرها را بارانی کند، و این نشان از این دارد که اتفاقات زمینی با حوادث آسمانی مربوط است.
ماجرای غضب حضرت یونس علیه السلام در قرآن را که مرور می کنیم می بینیم با اینکه  این غضب، غضب ممدوح بود؛ اما ادامه آن مورد رضایت حق تعالی نبود و خروج زود هنگام او نیز از موارد ترک اولی به حساب می آید. به همین سبب، حضرت یونس (علیه السلام) استغفار کرد. (موضوع در این جا در مورد استغفار پیامبران و .. نیست که این خود مجالی وسیع می طلبد برای طرح و پاسخ به شبهات مربوط به آن) 
یا آن جا که وقتی گرفتار کم روزی شدن و فشار اقتصادی می شویم توصیه می شود که صدقه دهیم   ..... و نیز استغفار کنیم

بپذیریم که تنها دنیای امروز نیست که دنیای ارتباطات است ... دنیا تا دنیا بوده و هست به معنای واقعی کلمه، دنیای ارتباطات است و این چکیده حرف انبیاست. آنها می گویند: ای  انسان ها، رفتار شما، حتی نیات و افکار شما با حوادثی که برای شما رقم می خورد با یکدیگر ارتباط دارند اما دریغا! که مردم نادان درک نمی کردند و آنان را دیوانه انگاشته و سنگ می زدند چون آنان همچون اهل بیت (علیهم السلام) از رابطه ها می گفتند، مثلاً اگر کسی می پرسید چه کنیم تا زلزله از زمین رخت بر بندد؟ می گفتند: زنا نکنید چرا که: اذا کثرت الزنا کثرت الزلازل. وقتی زنا فراوان شود زلزله ها نیز فراوان می شوند

و این گونه است که قرآن کریم در آیه 36 سوره روم، وقتی نوبت به گرفتاری و مشکلات در زندگی می رسد، منشأ آن را خود انسان معرفی می کند (وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ).
از این آیه به خوبی استفاده می شود که بخشی از مصائب و گرفتاری هایی که دامان گیر انسان را می شود نتیجه اعمال و گناهان او است. [3]
همین معنا به شکلی گویاتر در چند آیه بعد (آیه 41) بیان شده است که می فرماید: فساد در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند، آشکار شده است (ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ) و این تازه بازتاب بخشی از کارهای ناشایست آن هاست که به آن ها چشانده می شود و نه همه آن (لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا).
اصلا عالم، عالم رابطه ها است ... رابطه هایی که به ظاهر ارتباطی با هم ندارند اما در باطن رابطه ای نزدیک و تأثیر گذار دارند و عالِم کسی است که این رابطه ها را درک کند و از آنجا که اهل بیت علیهم السلام بنابر فرازهای بلند زیارت جامعه، معدن و کانون و سرچشمه دانش و دانایی می باشند، از بیش ترین رابطه ها آن نازنینان باخبرند، و پس از ایشان نیز مردان خدا!
- کسی می گفت: همسرم سالم و سلامت بود اما یکباره و بی هیچ سابقه قبلی کمرش خم شده و بسیار درد می کشید، به طبیب مراجعه کردم و او با شگفتی معاینه کرد اما تشخیص نداد قرار شد عکسبرداری شود. یک مرتبه یادم آمد که حاج رجبعلی خیاط طبق معمول هر هفته منتظر است تا او را از منزل به مجلسی ببرم. با همسرم سوار ماشین شده و خود را به ایشان رساندیم، همین که سوار ماشین شد به همسرم رو کرده و گفت: خانم! فکر کردی دنیا جنگل است؟ فکر کردی بی حساب و کتاب است؟ چرا به صورت بچه معصوم خود سیلی زدی؟ نگفتی خدا نیز چنان بر تو بکوبد که حتی نتوانی قامت راست کنی؟
و ما تازه فهمیدیم که از کجا در کارمان گره افتاده است!
به حاج رجبعلی گفتم: شما پیش خدا آبرو داری، دعا کن گره از کار فرو بسته ما باز شود. گفت: بچه شما چه دوست دارد؟ هر چه دوست دارد برایش بخرید و کاری کنید که یک تبسم بر لب های او بنشیند. و ما همین کار را کردیم و همان شد که حاجی می گفت، و چه راحت گره از کار فرو بسته ما گشوده شد!

اصلا عالم، عالم رابطه ها است ... رابطه هایی که به ظاهر ارتباطی با هم ندارند اما در باطن رابطه ای نزدیک و تأثیر گذار دارند و عالِم کسی است که این رابطه ها را درک کند و از آنجا که اهل بیت علیهم السلام بنابر فرازهای بلند زیارت جامعه، معدن و کانون و سرچشمه دانش و دانایی می باشند، از بیش ترین رابطه ها آن نازنینان باخبرند، و پس از ایشان نیز مردان خدا!

بپذیریم که تنها دنیای امروز نیست که دنیای ارتباطات است ... دنیا تا دنیا بوده و هست به معنای واقعی کلمه، دنیای ارتباطات است و این چکیده حرف انبیاست. آنها می گویند: ای انسان ها، رفتار شما، حتی نیات و افکار شما با حوادثی که برای شما رقم می خورد با یکدیگر ارتباط دارند اما دریغا! که مردم نادان درک نمی کردند و آنان را دیوانه انگاشته و سنگ می زدند چون آنان همچون اهل بیت (علیهم السلام) از رابطه ها می گفتند، مثلاً اگر کسی می پرسید چه کنیم تا زلزله از زمین رخت بر بندد؟ می گفتند: زنا نکنید چرا که: اذا کثرت الزنا کثرت الزلازل. وقتی زنا فراوان شود زلزله ها نیز فراوان می شوند

کلام آخر

مردم روزگار قدیم شاید رابطه این دو را درک نمی کردند (خدا کند که امروز درک کنیم و خدایی ناکرده این مسائل را به خاطر نفهمیدنمان مسخره نکنیم)  بویژه آنکه گاه نیز پیش خود می گفتند: در فلان سرزمین که روزانه هزار از زنا اتفاق می افتد چرا زلزله ای نیست؟ غافل از اینکه زلزله، تنها لرزش و زیر و رو شدن زمین نیست بلکه زلزله، انواع و اقسام خود را دارد و از آن جمله تنها یکی لرزش زمین است. و چه زلزله ای سهمگین تر از زیر و رو شدن معتقدات انسان ها؟
نمی بینید حرف ها زیر و رو شده اند؟ نمی بینید امروزه چه حرف هایی حرمت و قداست دارند و چه حرف هایی نه؟ نمی بینید چه زشتی ها زیبا شده و چه زیبایی ها زشت؟ بگذریم از انواع بیماری ها که زلزله وار ساختار سلامت و امنیت جوامع را درهم کوبیده است.
- بنابراین بپذیریم که زلزله ها گونه های مختلفی دارند و همچون حیوانات برای خود خانواده دارند و لرزش زمین تنها یکی از خانواده و زلزله ها است و از همین رو است که فرمود: اذا کثرت الزنا کثرت الزلازل: وقتی زنا زیاد شود زلزله ها زیاد می شوند و نه زلزله، و از همین جا معلوم و آشکار می شود که زلزله ها انواع گونه گون دارند.



منابع:
سخنان حجت الاسلام محمدرضا رنجبردر سلسله مباحث " با من بیا"
سایت حوزه
پرسمان
سایت معارف قرآن