تبیان، دستیار زندگی

چرا به سلامت پاهایتان اهمیت نمی‌دهید؟

پاها تحت فشار هر روزه‌ی ما قرار دارند و هر فرد حداقل 8000 بار در روز قدم برمی‌دارد. اما بیایید صادق باشیم. آیا تا به حال به فکر سلامت این عضو حیاتی بوده‌ایم؟ بسیاری از ما بدون توجه به اهمیت پاهایمان، فراموش می‌کنیم که حفظ و ارتقای نظافت و سلامت آنها تا چه اندازه مهم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بیماری پا- سلامت پا- سنگ پا- قارچ پا- ناخن پا-

هرگز پا برهنه در حمام عمومی و استخر راه نروید

بارها گفته شده و لازم است باز هم تکرار شود که به هیچ عنوان نباید در حمام‌های عمومی و استخرها با پای برهنه دوش بگیرید و قدم بزنید. این مکان‌ها مملوء از قارچ ها و سایر میکروب‌هاست و موجب رشد قارچ‌ها در پا و انگشتان آن می‌شود. همچنین بهتر است پاهایتان را به طور کامل خشک کنید. لابلای انگشتان پا نیز نباید خیس بمانند.

پاها سر نخ آگاهی از سلامت کل بدن هستند

اگر موهای انگشتان پا به طور ناگهانی ناپدید شوند و یا پوست روی پاهایتان نازک گردد و اطراف چشم‌هایتان نیز کبود باشد، نشان از بیماری شریانی محیطی (PAD) است. این بیماری یک نشانه بزرگ از بروز مشکلات قلبی و یا سکته‌ی مغزی است که با مسدود شدن شریان‌های پا و یا سایر نقاط خود را نشان می‌دهند.
همچنین وجود زخمی بسیار خشک در پوست پا که بهبود نمی‌یابد ممکن است نشانه بیماری دیابت تشخیص داده نشده باشد.

پاهای خود را همواره خشک نگه دارید، زیرا رطوبت شرایط خوبی را برای رشد قارچ انگشتان پا فراهم می‌کند

 

فشارها و پینه‌های دردناک

کفش‌های تنگی که باعث فشار انگشت شست پا به انگشت انتهایی و کوچک‌تر پا می‌شود، گاها سبب آسیب استخوانی شده و همچنین ممکن است باعث پینه بستن انگشتان پا گردد.

پوست پوشاننده‌ی پینه‌ی پا ممکن است قرمز، متورم و تحریک شده باشد و سبب دردناک شدن پا در هنگام راه رفتن شود.
کفش‌هایی را انتخاب کنید که انگشتان در قسمت جلوی آن راحت باشند (سرپنجه پهن) و پاشنه آن نیز حداکثر دو سانتیمتر باشد، ولی تخت هم نباشد (مثل کفش‌های عروسکی).

طول انگشتان پاها معنی‌دار است

اگر انگشت دوم پا بزرگ‌تر از انگشت شست پا باشد، بیشتر در معرض خطر پینه بستن پا هستید.

قارچ‌های ناخن مقاوم هستند

اگر ناخن پایتان بی‌رنگ شده، ضخیم و شکننده شود، از یک کرم موضعی برای جلوگیری از بدتر شدن آن استفاده کنید، زیرا این علایم مربوط به رشد قارچ در ناخن پاهاست.
پاهای خود را همواره خشک نگه دارید، زیرا رطوبت شرایط خوبی را برای رشد قارچ پا فراهم می‌کند. بریدگی‌های بین ناخن و گوشت پا را نیز سریع‌تر درمان کنید تا به لانه ای برای قارچ‌ها تبدیل نشود.

بیماران دیابتی بیشتر باید مراقب پاهایشان باشند

اگر مبتلا به دیابت هستید هر روز پاهایتان را بررسی کنید تا هیچ‌گونه بریدگی، زخم و قرمزی وجود نداشته باشد. اگر زخم‌ها نادیده گرفته شوند، به مرور زمان مشکلات جدی‌تری را به دنبال می‌آورند و در نهایت ممکن است منجر به قطع پا شود. افراد دیابتی که پاهایشان را از دست می‌دهند، تقریبا 5 سال دیگر شانس زندگی کردن دارند.

مچ ضعیف پا

برخی افراد به طور ژنتیکی مچ پای ضعیفی دارند که گاهی به راحتی دچار آسیب می‌شود و ضعیف بودن مچ پا حتما نشانه‌ی یک بیماری نیست.

استفاده از دئودرانت پا

همان‌طور که برای از بین بردن بوی نا مطبوع زیر بغل از دئودرانت‌ها استفاده می‌شود، برای جلوگیری از بوی نامطبوع پا نیز دئودرانت‌هایی وجود دارند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.