تبیان، دستیار زندگی
چند هفته ای می شود كه بخش های مختلف اخبار ورزشی در تلویزیون، هنگام اعلام نتایج رقم خورده در مسابقات اروپایی به جای پخش گل ها و نیز صحنه های حساس بازی، صرفا چند عكس از مسابقات مزبور را روی آنتن می برند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویکرد جدید اخبار ورزشی تلویزیون و چند ابهام

چند هفته ای می شود كه بخش های مختلف اخبار ورزشی در تلویزیون، هنگام اعلام نتایج رقم خورده در مسابقات اروپایی به جای پخش گل ها و نیز صحنه های حساس بازی، صرفا چند عكس از مسابقات مزبور را روی آنتن می برند.

بخش ورزشی تبیان
اخبار ورزشی

این همان كاری است كه در همه این سال ها ازسوی شبكه های خبری معتبر جهان مثل بی بی سی و سی ان ان انجام می گرفته است. با این حال تكرار این رفتار ازسوی تلویزیون ایران، یك سوال مهم را به ذهن متبادر می كند؛ اینكه وقتی رسانه ملی ایران اصل مسابقات را به طور زنده روی آنتن برده، پس چرا در بخش های خبری نباید قادر به پخش خلاصه بازی ها باشد؟
این داستان فقط دو حالت دارد؛ یا ما حق پخش مسابقاتی را كه پوشش می دهیم پرداخته ایم یا اینكه پولی بابت خرید این بازی ها نداده ایم. اگر رقابت ها را قانونی خریده ایم، چرا در خبرهای ورزشی از آن استفاده نمی كنیم؟ اگر هم حق پخش این دیدارها را نداده ایم (كه احتمالا همین طور است) پس چطور اصل دیدارها را زنده به مردم نشان می دهیم؟ چطور ممكن است میلیون ها بیننده یك بازی را از شبكه سه به طور مستقیم ببینند، اما همین كانال روز بعد در بخش خبری 18:45 حق پخش صحنه های حساس بازی را نداشته باشد؟
برای تفسیر وضع موجود، اساسا از یک فرضیه عمومی استفاده می شود؛ اینکه شرکت های فروشنده حق پخش مسابقات فوتبال، به خریداران اجازه می دهند صرفا در یک نوبت به طور مستقیم تصاویر دیدارها را پخش کنند و بعد از آن حق استفاده از این تصاویر در برنامه های ضبط شده را ندارند. این فرضیه ممکن است تا حدودی جدی و درست باشد، اما دو مساله را نباید از یاد برد؛ اول اینکه همین حالا هم بسیاری از رقابت هایی که ازسوی تلویزیون ایران روی آنتن می رود، خریداری شده به نظر نمی رسد. با کمی دقت در کادر تلویزیونی، می توان متوجه پوشانده شدن لوگوی شبکه اصلی شد، به علاوه اینکه خیلی از مواقع صدای گزارشگر خارجی هم به گوش می رسد. نکته دوم اما آن است که خیلی از کانال های تلویزیونی دنیا مسابقات فوتبال را هم به صورت زنده پخش می کنند و هم در برنامه های بعدی و آرشیوی از تصاویر آن سود می برند. شبكه هایی مثل اسكای یا بین اسپورت كه حق پخش می پردازند و اصل بازی ها را مستقیم پخش می كنند، برای روی آنتن بردن خلاصه مسابقات در بخش های خبری هیچ محدودیتی ندارند. همه اینها به كنار، ما تازه برنامه ای مثل «فوتبال 120» داریم كه همین حالا كل مسابقات مهم اروپایی را خلاصه می كند و با نقد و بررسی روی آنتن می برد! با این همه ابهام، چه باید کرد؟


منبع : اسپرت