تبیان، دستیار زندگی
حمید محمدی سال 84 به عنوان گوینده خبر ورزشی به تلویزیون آمد؛ بعد از مدتی صدایش به عنوان نریتور در برنامه نود شنیده شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا از فوتبال 120 جدا شدم(مصاحبه)

گفت و گو با حمید محمدی

حمید محمدی سال 84 به عنوان گوینده خبر ورزشی به تلویزیون آمد؛ بعد از مدتی صدایش به عنوان نریتور در برنامه نود شنیده شد. دو سال پیش در قامت مجری برنامه فوتبال 120 تجربه ای دیگر به کارنامه اش افزود. حالا هم مدتی است مجری گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو شده. با او درباره این موارد و نیز جدایی اش از سری جدید فوتبال 120 را گفت و گو کرده ایم.

مصاحبه : احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
حمید محمدی

*اجرای گفت و گوی ویژه خبری را هم به تجربیات تان اضافه كردید. چون سوژه برنامه ورزشی بود به شما پیشنهاد شد یا قرار است مجری برنامه هایی كه سوژه غیر ورزشی دارند هم باشید؟
نه؛ چون ورزشی بود پیشنهاد شد و اجرا كردم.

* این همكاری تداوم خواهد داشت؟
نمی دانم اطلاع دارید یا نه، مجموعه پخش اخبار سیما متشكل از تحریریه های مختلف است كه تمام بخش های خبری شبكه های یك تا پنج را پوشش می دهند. گفت و گوی ویژه خبری شبكه دو هم در مجموعه پخش اخبار سیما دیده شده منتهی تحریریه های مجزایی دارد. ان شاءالله این همكاری ادامه خواهد داشت.

*اتفاقی كه رخ داده از این منظر ارزشمند است كه باعث تخصصی شدن گفت و گوی ویژه خبری می شود. پیش از این كارشناس ٓ مجری ها در هر حوزه برنامه اجرا می كردند و طبعا موضوعات به سرانجام نمی رسید.
من معتقدم همان طور كه شبكه های خبری دنیا به سمت تخصصی شدن رفتند و جواب گرفتند ، ما هم با تصمیمی كه گرفته شده بهتر از قبل به مقصود می رسیم. الان گفت و گوهای اقتصادی را آقای قالیباف اجرا می كند، تحصیلات و علاقمندی اش هم اقتصاد است. برای همین گزارش هایی كه تهیه می كند تخصصی و قابل اتكا است. پس بدیهی است كه هر كس در حوزه توانمندی و علاقه خودش اجرا كند موفق تر است و برنامه اش بهتر به هدف می رسد.

*تلویزیون برنامه های ورزشی زیادی دارد؛ از نود گرفته تا شب های فوتبالی و ورزش و مردم و آیتم های شبكه خبر. به نظر شما نیاز به مطرح كردن موضوعات ورزشی در گفت و گوی ویژه هست؟
برنامه گفت و گوی ویژه خبری تابع موضوعات روز است  و اگر تازگی در آن لحاظ شود بله می تواند سراغ موضوعات ورزشی هم برود. من اساسا قبول ندارم چون یك برنامه به یك موضوع پرداخت بقیه نباید سراغش بروند. مثلا به یك موضوع واحد به نام فوتبال ، برنامه نود ، ورزش و مردم و شب های فوتبالی  می پردازند. سابق بر این ورزش از نگاه دو به آن می پرداخت اما هركس امضا و رویكرد خودش را داشت.

*وقتی گفت و گوی ویژه خبری سراغ یك موضوع ورزشی می رود به آن وجاهت می دهد؛ پس سوژه بایدمهم تر از دیگر برنامه ها انتخاب شود. 
گفت و گوی ویژه خبری كه به معاونت خبر وابسته است وقتی روی یك مساله ورزشی دست می گذارد باید خیلی شسته رفته تر و با خط كشی مشخص تر به موضوع بپردازد . از جمله این كه وقتی موضوع تعویض مربیان مطرح شد گفتم خیلی درباره این موضوع حرف زده شده. ( البته نود از حالت  كلی فاصله گرفته و مصداقی سراغ موضوع می رود.) در گفت و گوی ویژه خبری نه مجازیم و نه عقلانی است كه در بحث های كلی مثل تعویض سرمربی ها سراغ مصادیق برویم. باید پرداخت تازه داشت. در این زمینه خاص پیشنهادم این بود كه یك حلقه مفقوده وجود دارد آن نبود چیزی به نام شورای فنی است؛ یك مربی سلیقه ای می آید، سلیقه ای می ماند و سلیقه ای می رود. چون باشگاه ها خصوصی هم نیست و با بودجه عمومی اداره می شود این سلیقه های شخصی نباید در انتخاب و عزل مربی دخیل باشد. به همین خاطر از این منظر در برنامه اول به سوژه پرداختیم.

*از این نمونه پیشنهادها برای گفت و گوی ویژه خبری دارید؟
به خاطر فاصله كمی كه در تحریریه بین همكاران هست ، این تعامل اتفاق می افتد. مجموعه تحریریه موضوعات و سوژه ها را مطرح می كنند.

*می خواستم نسبت خودتان را با گفت وگوی ویژه خبری و سوژها متوجه بشوم.
هنوز محقق نشده ولی در افق جدید پخش اخبار سیما در معاونت خبر بنا بر این است كه تعامل بین تحریریه طوری باشد كه همكاران به هم ایده بدهند. حمید محمدی بخشی از این تحریریه است كه طبعا ایده هایی دارد.

* بعد از یك دوره جدایی، از آبان ماه به بخش خبر ورزشی شبكه سه برگشتید. دلیل این رفت و برگشت چه بود؟
دلیل شخصی است و اجازه دهید به آن ورود نكنم؛ به هر حال بعد از دوری چهار سال و نیمه به پخش اخبار سیما برگشتم منتهی این بار با اندوخته ای از اجرای تلویزیونی. اتفاق خوب و مباركی بود.

* مگر گویندگی خبر نیاز به اندوخته خاصی دارد؟ گوینده خبر را بدون تپق بخواند كافی نیست؟

هیچ وقت دوست ندارم گزینه دوم باشم ولی به این دلیل كه كار ، كار درست حسابی بود و بالای سر آن عادل فردوسی پور حضور داشت حتی از گزینه های دوم بودن هم استقبال كردم. با علم به این كه با عادل صحبت كردیم وقتی مشكل محمد برطرف شد خودش اجرا كند با كمل میل پذیرفتم

خیلی ها می گویند گویندگی كاری ندارد (با خنده) من قبول دارم اجرا سخت تر از گویندگی است ولی در فرم جدید رسانه ای دیگر این طور نیست كه یك نفر بیاید اخبار را بخواند و برود. فرم جدید به سمت اجرا می رود؛ كلام خبر به كلام محاوره نزدیك شده، دوره مغلق گویی و صاف نشستن ها تمام شده. خبر تبدیل به برنامه خبری شده.

*این اتفاق در بخش های خبری ورزشی مشهود تر است.
بله چون ورزش كم ریسك تر است و جزو علاقمندی های مردم است نه ضروریات. خیلی از طرح های تازه و جذاب در بخش خبری راحت تر قابل اجرا است.

*همچنان حضور پررنگی در رادیو دارید. نمی خواهید از آن جدا شوید؟
من سال 82 وارد رادیو شدم و سال 84 گوینده خبر تلویزیون شدم و این همكاری به شكل موازی بوده.

*برنامه رادیویی «راهكار» به خاطر تم اجتماعی اش این فرصت را در اختیار شما می گذارد كه وَر دیگری از خودتان نشان دهید. شعر می خوانید ، با همكاران شوخی می كنید و ... درست بر عكس برنامه های تلویزیونی كه حضورتان  بر اساس چارچوب مشخصی بوده و هست. احساس می كنم رادیو را بیشتر دوست دارید؟
بله خیلی زیاد؛ در این حدود 13 ساله حضورم در رادیو خیلی كم برنامه ورزشی اجرا كرده ام چون دوست ندارم برچسب بهم بخورد. بالای 99 درصد برنامه هایی كه داشته ام اجتماعی بوده. برنامه مذهبی هم زیاداجرا كرده ام. به خاطر این كه یك برنامه را دوست دارم ؛ آن یكی بهم اطلاعات می دهد ، یكی هم با روحیاتم سازگار است. «راهكار» كه مثلا زدید طنز است چون به حال و هوای شخصی ام نزدیك است.

*باور كنیم؟
چرا؟

*تصویری كه از حمید محمدی در ذهن داریم خیلی شوخ نیست!
اگر بپرسید در اخبار بیشتر شبیه خودم هستم یا گفت وگوی رادیویی ؛ طبعا دومی چون در خبر فضای كمتری برای شوخی و مطایبه و ... وجود دارد.

*چرا در سری جدید فوتبال 120 نیستید؟
اردیبشهت 92 عادل تماس گرفت و گفت درایم برنامه ای به اسم فوتبال 120 راه می اندازیم و درباره اش توضیح داد. گفت نریشن هایش را می خوانی؟ من چند جا كار می كنم ؛ یا پول خوب داشته باشد، یا دیده شوم ویك شكل سومی هست كه چیزی یاد بگیرم. هر پیشنهادی عادل بدهد می گویم چشم. یعنی عادل اصلا برنامه هایش را فدای رفاقت نكرده و نمی كند. چند روز گذشت عادل گفت حمید خودت اجرا كن. دلیل را پرسیدم گفت یك منع سازمانی هست كه محمد (میثاقی) چون در شبكه سه تصویر دارد نمی تواند در شبكه دیگر اجرا كند. این را هم بگویم كه هیچ وقت دوست ندارم گزینه دوم باشم ولی به این دلیل كه كار ، كار درست حسابی بود و بالای سر آن عادل فردوسی پور حضور داشت حتی از گزینه های دوم بودن هم استقبال كردم. با علم به این كه با عادل صحبت كردیم وقتی مشكل محمد برطرف شد خودش اجرا كند با كمل میل پذیرفتم.

*یعنی می دانستید هر آن احتمال رفع مشكل میثاقی هست ؟
بله؛ با علم به این موضوع اجرای فوتبال 120 را قبول كردم.

* در دوره اجرای اخبار ورزشی نمی شد قضاوت جامعی درباره اطلاعات فوتبالی تان داشت. احساس می كنم فوتبال 120 غیر از كیفیت اجرا ، باعث بالا رفتن اطلاعات تان هم شد. البته از همان برنامه اول بدون گاف و با اشراف كامل جلوی دوربین بودید.
دو نفر كه همزمان پای درس یك استاد نشسته اند یك نفر صفر می گیرد و یك نفر پروفسور . یعنی همه چیز بستگی به خود فرد دارد. آدم وقتی در معرض تیمی قوی مثل فوتبال 120 قرار می گیرد ، اطلاعات همین طور می رسد حالا بستگی به این دارد كه تو می خواهی آن ها را بپذیری یا نه. قبول دارم در فضای خبر محدودیت هست و باید حاشیه ها را تا جای كه می شود زد تا اصل مطلب گفته شود ولی جایی مثل فوتبال 120 كه برنامه دو ساعته است اتفاقا شاخ و برگ ها جذابش می كند.