وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
در چند مقاله پیشین قسمتهایی از گفتگوی علمی استاد حبیب الله جلالیان را به شما دوستان عزیز ارایه دادیم .در این مجال آخرین بخش این گفتگو را تقدیم می کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به هدف خود از این تلاش رسیده باشیم .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم جعفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی ناقص الخلقه ها در دنیایی دیگر

در چند مقاله پیشین قسمتهایی از گفتگوی علمی استاد حبیب الله جلالیان را به شما دوستان عزیز ارائه دادیم. در این مجال، آخرین بخش این گفتگو را تقدیم می کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به هدف خود از این تلاش رسیده باشیم. به همین دلیل بی نیاز از نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما گرامیان نیستیم.

مصاحبه از: دکتر جعفری- بخش اعتقادات شیعه تبیان
ناقص الخلقه

سوال: آیا نتیجه این تفاوت ها ظلم و بی عدالتی نیست؟ زیرا افراد خود، میزان استعدادشان را انتخاب نکرده اند بلکه به آنها داده شده است.

جواب: اگر خداوند به طور مساوی به آنها جزا ندهد در این صورت ظلم است. اما اگر خداوند کیفیت زندگی افراد در سطوح متفاوت را جبران کند و متعادل شود اشکالی ندارد.
همانطور که گفتم خداوند از هر کس یک مسئولیت خاصی را طلب می کند. آنچه که قطعی است آنکه خداوند حرمت هر کسی را در حد خود نگه می دارد و خداوند قول داده در تفاوت ها، حرمت افراد و حتی جبران امور مادی آنها را بکند و یک بخش هم به آخرت برمی گردد که خداوند ذخائری برای آن افراد نگه داشته که قابل وصف نیست.

خداوند برای آنها و کسانی که از لذات زندگی ساقط بودند حتی نوزادان، در عالم دیگری در نهایت صحت و سلامتی تحت تربیت و پرورش قرار می گیرند و یک زندگی مانند زندگی در این دنیا خواهند داشت و در آن زندگی امتحان هم خواهند شد

خداوند گاهی یک انسان کم سواد اما با ایمان که دلش روشن است و صحیح عمل می کند و به همان حلال اندکی که با زحمت به دست آورده اما امکاناتش کم است و به ظاهر از مظاهر مادی عقب مانده را، در مقابل کسی که بلندپروازی کرده و از استعدادهایش استفاده کرده و به همه جا دست اندازی کرده و امکانات زیادی را تکاثر و جمع آوری کرده و به ظاهر پیشرفت کرده اما از نظر باطنی پیشرفتی نداشته و عقب مانده است، عاقبت به خیر می کند. در حالی که آن دیگری عاقبت به خیر نمی شود زیرا هر چه دارد حرام و آلوده است و اثرات بد آن برای فرزندانش هم می ماند.
پس اگر دقت کنیم خداوند تلاش ها را بر اساس نیت ها حساب می کند و جبران کمبود افراد، یک بخش در این دنیا و بخشی هم در جهان دیگر است.

سوال: در روایات آمده است اگر پدر و مادری فلان کار را انجام دهند اثر آن بر روی جنین، ناقص الخلقه شدن است. در این موارد عدالت خدا چگونه توجیه می شود، پدر و مادر خطا کرده ولی فرزند باید مجازات شود؟

جواب: در صورتی ایراد وارد است که این مشکل را به خدا نسبت دهیم. ادامه نسل انسان قانونمند است. از نظر طبیعی ثابت گردیده اگر جنین آسیب ببیند اثر آن آشکار شده و پیامد دارد. البته به جای اینکه علما نظر بدهند معمولاً پزشک ها نظر می دهند، به دلیل اینکه در مذهب ما یکسری عوامل طبیعی وجود دارد که به آن اشاره شده است به عنوان مثال: توصیه شده لقمه حرام نخورید، مشروب نخورید و .... .
گاهی هم رعایت ها صورت می گیرد اما بازهم بچه ناقص به دنیا می آید در صورتی که پدر و مادر نه تنها مقصر نیستند بلکه اهل ایمان هم هستند.
نظام خلقت و تکوین به گونه ای است که اگر آسیب ببیند آن آسیب بروز می کند. خداوند قول داده آسیب ها را حذف کند و قرار نیست با حرکتهای متافیزیک و اعجاز جبران شود. اما عدالت خدا اینگونه است که بچه ای که با مشکلات جسمی و ذهنی به دنیا می آید به اندازه ای که می تواند دین را پیاده کند. اما اگر مانند مجانین و کم عقلها بود تکلیف از او برداشته می شود و از آنجا که مانند انسانهای معمولی لذت های زندگی را درک نکرده اند، خداوند برای آنها و کسانی که از لذات زندگی ساقط بودند حتی نوزادان، در عالم دیگری در نهایت صحت و سلامتی تحت تربیت و پرورش قرار می گیرند و یک زندگی مانند زندگی در این دنیا خواهند داشت و در آن زندگی امتحان هم خواهند شد.

خداوند تلاش ها را بر اساس نیت ها حساب می کند و جبران کمبود افراد، یک بخش در این دنیا و بخشی هم در جهان دیگر است

احساس می شود اگر آن عالم صد در صد مادی و زمینی نباشد مثل عالم برزخ است. و مسلما لذات و زندگی اجتماعی و خانوادگی را دارا هستند و کیفیت آن فراتر است. البته جزئیات آن بر ما مجهول است و ما تنها بر اساس روایات سخن می گوئیم و اجازه تفکر و بیان شخصی نداریم. آنچه مسلم است آنکه خداوند در همه جهات عدالتش را برقرار می کند.
اگر کسانی که در جامعه فاسد که همه همدیگر را فریب و آزار می دهند، فرصتهای زندگی را از دست داده و عقب بمانند، آیا اتهام ظلم به خدا وارد است؟ در حالی که خداوند در آیات به طور صریح می فرماید: "لیس بظلام للعبید "  خداوند اصلاً ستمکار نیست.
" ان الله لایظلم الناس شیئاً " خداوند هیچ ظلمی نمی کند اینها خودشان به هم ظلم می کنند.
خداوند هر نوع ظلم ریز و درشت را از خودش نفی می کند زیرا زمینه ظلم سه عامل است:
1-ترس
2- جهل
3- نفع
این زمینه ها و عوامل ظلم در خداوند وجود ندارد زیرا خدا نفعی ندارد که به خاطر آن ظلم کند، "الله الصمد بیده الملک " خداوند قدرت مطلق است و از کسی نمی ترسد و خداوند عالم است و این از صفات ذات خداوند است پس جهل نیز در خداوند راه ندارد.
با منتفی شدن این عوامل از ساحت قدس الهی، بطور کلی هرگز اتهام ظلم به دامن پاک خداوند نزدیک هم نمی شود. پس اگر کیفیت جبران را دریافت نکنیم بطور قطع و یقین خداوند برای رفع این اتهام  جبران می کند و به خودش هم مربوط می باشد.
اما وقتی زندگی سخت و تنگ می شود یک عده ای مطالبی را مطرح می کنند که از دو حال خارج نیست یا از روی جهالت است یا مخالفت و دشمنی لذا توصیه شده در مشکلات و تنگی ها استعینوا بالصبر و الصلوة ....  



 
مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین