تبیان، دستیار زندگی
خانه هایی که بدون هیچ مدرک شناسایی تنها برای چند ساعت به جوانان اجاره داده می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فساد در خانه های مجردی چند ساعته!

خانه هایی که بدون هیچ مدرک شناسایی تنها برای چند ساعت به جوانان اجاره داده می شوند...

فراوری: ه.هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
فساد  در خانه های مجردی

این روزها یکی از موضوعاتی که سر زبان خیلی ها افتاده و میان گروهی از جوانان جامعه باب شده مسئله خانه های مجردی و افزایش گرایش  جوانان به داشتن اینگونه زندگی است؛ گویا برخی از افراد تنها به تقلید از مدل لباس و موی غربی بسنده نکرده بلکه می خواهند سبک و سیاق زندگی اروپایی را هم به کلکسیون زندگیشان اضافه کنند و بر چسب واهی با کلاس و اروپایی بودن را به خود زنند.
رواج زندگی مجردی در بین جوانان امروزی دلایل مخصوص به خود را دارد که به گونه ای عجیب به مرور زمان همه گیر شده و به یک فرهنگ نوظهور مبدل می شود، فرهنگی که متأسفانه با استقبال نسبتاً خوبی از جانب برخی جوانان رو به رو شده است.

اجاره خانه مجردی بدون ترفند

اجاره این خانه ها برای قشر خاصی از جامعه که درآمدهای گزافی را در اختیار دارند مبلغ زیادی محسوب نمی شود. برخی از جوانان نیز بدون اطلاع خانواده ساعاتی را سپری می کنند و گمان می کنند اوقات خوشی را در پیش رو دارند غافل از اینکه گاهی صدمات جدی بر روح و روان آنها وارد خواهد شد

لازم نیست برای داشتن خانه های مجردی با کلی نقشه و ترفند به املاکی ها سرزد و خود را فرد متأهل نشان داد،دیگر مشاورین املاک هم حوصله سؤال و جواب کردن را ندارند که شما چند نفر هستید؟متأهل هستید یا مجرد؟
تنها کافی است سری به کوچه و خیابان ها بزنیم و سرمان را بچرخانیم تا آگهی های با این مضمون را روی دیوارهای سطح شهر ببینیم .

افرادی که اینگونه آگهی ها را منتشر می کنند علاوه بر اینکه فقط به فکر منافع مادی خود هستند، به آسایش!حال برخی افراد هم می اندیشند که آنها به زحمت نیفتند و وقت خود را از این املاکی به آن املاکی جهت پیدا کردن خانه مجردی صرف نکنند!!
یاسمن ۲۳ ساله، دانشجوی حسابداری، در این باره می گوید: به نظر من داشتن خانه مجردی زیاد هم بد نیست و با توجه به فرهنگ روز جامعه که رفته رفته شکل جدیدی را به خود می گیرد و تفاوت هایی که از لحاظ عقیده و افکار بین جوانان این دوره با نسل های گذشته بوجود آمده است بالتبع باعث بروز برخی اختلاف نظرها می شود که همین امر موجب گرایش جوانان به خانه مجردی می شود.

از نیاز به استقلال تا طلب خوش گذرانی

حس آزادی خواهی و استقلال طلبی محدود به جوامع امروزی نیست و در گذشته هم معضلات ناشی از آزادی خواهی غلط و مشکلات آن وجود داشته است اما جوانان دوره های قبل رویه معقول تری را پیش می گرفتند و با جدا کردن اتاق خود یا ساخت اتاقکی در آن سوی حیاط و پشت بام منزلشان به تعبیر خود مستقل می شدند و زندگی جداگانه ای را تحت نظر خانواده فراهم می کردند.
علی ، ۲۵ ساله ،  فروشنده در خصوص گرایش جوانان به خانه های مجردی نظر دیگری دارد: این نوع تفکر و زندگی از نظر من مورد پسند نیست چرا که خانواده باید نظارت دقیق بر فرزند خود داشته و حامی جوان خود باشند. اما دوستانی دارم که زندگی مستقل را ترجیح می دهند، آن هم به دلیل خوش گذرانی است.

خانه های مجردی در حال افزایش است

آمار دقیقی نیز از تعداد خانه های مجردی دختران و پسران در تهران در دست نیست. اما طبق اظهار نظر وزارت ورزش و جوانان ایران در سال ۱۳۹۱، در شهرهای بزرگ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جوانان زندگی مجردی دارند. همچنین طبق آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال که ۱۳۹۰ انجام شده بود، در شهر تهران در گروه سنی ۱۵ تا ۳۹ سال ۱۰۶۲۰۵۹ مرد مجرد (شامل بی همسر به دلیل فوت، بی همسر به دلیل طلاق، و هرگز ازدواج نکرده) وجود دارد و ۷۸۹۲۵۲ مرد دارای همسر. این ارقام برای زنان ساکن تهران در همین گروه سنی عبارت است از ۸۴۳۷۹۵  زن مجرد (شامل بی همسر به دلیل فوت، بی همسر به دلیل طلاق، و هرگز ازدواج نکرده) و ۱۰۴۳۶۰۶ زن دارای همسر. اما همه ی مجردها به صورت مستقل و مجردی زندگی نمی کنند، بلکه بسیاری از آنها به همراه خانواده و در منزل پدری خود ساکن اند.

اجاره آپارتمان های ساعتی به جوانان!

بحران اجاره کردن خانه های مجردی از آنجایی شدیدتر شد که پدیده جدیدی به نام اجاره آپارتمان به مدت چند ساعت نیز شکل گرفت. خانه های مبله ای که نرخ اجاره آنها از شبی 100 هزار تومان و ساعتی 60 هزار تومان تا نرخ های میلیونی متفاوت است اما دسترسی به آنها آنقدر آسان است  که راه را برای هر کاری باز می گذارد!

بازار اجاره خانه های ساعتی به قدری داغ شده که در میان فایل خانه های اجاره ای ثبت شده در بنگاه های املاک نیز به چشم می خورد. این خانه ها بیشتر در مرکز و شمال پایتخت هستند و نرخ اجاره آنها بر اساس موقعیت مکانی و تعداد نفرات در نوسان است.
به طور حتم اجاره خانه یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می زند.

خانه های چند ساعته

بحران اجاره کردن خانه های مجردی از آنجایی شدیدتر شد که پدیده جدیدی به نام اجاره آپارتمان به مدت چند ساعت نیز شکل گرفت. خانه های مبله ای که نرخ اجاره آنها از شبی 100 هزار تومان و ساعتی 60 هزار تومان تا نرخ های میلیونی متفاوت است اما دسترسی به آنها آنقدر آسان است  که راه را برای هر کاری باز می گذارد!

اجاره این خانه ها برای قشر خاصی از جامعه که درآمدهای گزافی را در اختیار دارند مبلغ زیادی محسوب نمی شود. برخی از جوانان نیز بدون اطلاع خانواده ساعاتی را سپری می کنند و گمان می کنند اوقات خوشی را در پیش رو دارند غافل از اینکه گاهی صدمات جدی بر روح و روان آنها وارد خواهد شد.

دکتر علی رجبلو، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز می گوید: به دلیل اینکه این مسئله از جانب نهادهای مسئول کنترل نمی شود دارای نتایج ناگواری است همین مساله موجب شده افرادی درصد سوء استفاده برآیند و برای تفریحات ناسالم و غیر مجاز به این مراکز روی بیاورند.
برای اینکه تفاوت قیمت منازلی که برای یک شب اجاره داده می شود را با سایر منازل بیابیم کافی است به سراغ مشاورین املاک سطح شهر برویم تا با قیمت های آن آشنا شویم ؛ قیمت هایی که از شبی ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان در نوسان است.

آنچه در قیمت گذاری این گونه خانه ها قابل توجه است تفاوت بالای مبالغ اجاره از بالای شهر تا نقاط مرکزی است به طور مثال می توان به یکی از مناطق مرکزی شهر تهران اشاره کرد که با اجاره ی ساعتی ۱۷۰ هزار تومان و در نقاط شمالی با قیمت ۱۵ میلیون تومان اجاره داده می شود.

راه حل چیست؟

متاسفانه امروزه جوانان به علت عدم توانایی پرداخت هزینه های ازدواج و بالا رفتن سطح توقعات خانواده ها، قادر به تشکیل یک زندگی مشترک را نداشته اند و به همین دلیل با بالا رفتن سن شان به سمت خانه های مجردی روی می آورند.

این در حالی است که مشکل اصلی جوانان نه تنها حل نمی شود، بلکه دغدغه مسئولان مربوطه نیز به حساب نمی آید. در حالی که باید از همین حالا با زیرساخت های حقوقی، فرهنگی و رسانه ای جلوی گسترش خانه های مجردی را بگیرم. همچنین باید بحث های تقوینی ازدواج و طلاق را در کشور جدی تر گرفت، زیرا که در غیر این صورت این آسیب ها در آینده به طور جدی دامن جامعه را می گیرد. اتفاقاتی بسیار فجیع که تنها نمونه های جزئی آن مسائلی مثل سقط جنین یا جدایی غیرعاطفی دختران و پسران از هم می باشد.



منابع : باشگاه خبرنگاران / الف / فردا نیوز