تبیان، دستیار زندگی
بیماران دیابتی از افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی آترواسکلروزی رنج می برند. این شامل سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و بیماری های عروق محیطی است. ریسک این بیماری ها در هر دو نوع اصلی دیابت و حتی در سنین پایین افزایش یافته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

اهداف جلسه:
آشنایی با عوارض ماکرووسکولار
آشنایی با ریسک فاکتورها و غربالگری
آشنایی با ریسک فاکتورهای دیابت نوع دو
آشنایی با تشخیص بیماری دیابت
وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت


مقدمه
در درس های گذشته با دیابت، انواع آن، دیابت نوع 1و2 و دیابت بارداری و علائم و نشانه های بیماری دیابت و همچنین با عوارض حاد و مزمن این بیماری  آشنا شدید. در این درس قصد داریم در مورد عوارض ماکرووسکولار، ریسک فاکتورها و غربالگری و ریسک فاکتورهای دیابت نوع به بحث و بررسی بپردازیم.

6 -1 عوارض ماکرووسکولار

بیماران دیابتی از افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی آترواسکلروزی رنج می برند. این شامل سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و بیماری های عروق محیطی است. ریسک این بیماری ها در هر دو نوع اصلی دیابت و حتی در سنین پایین افزایش یافته است. مشخص شده است که در افراد دیابتی جوان ریسک بروز سکته زودرس بیشتر از افراد سالم است.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

بیماری عروق کرونر: علت اصلی مرگ و میر در بیماران دیابتی بیماری های قلبی است. ۶۵ تا ۸۰ درصد از دیابتی ها در اثر بیماری های قلبی می میرند. بیماران دیابتی در ریسک بالاتری از بیماری های قلبی هستند و این مشکلات در سنین پایینتری ایجاد می شود. بیماران دیابتی همچنین ریسک بالاتر ابتلا به ایسکمی قلبی ساکت دارند و یک سوم از سکته های قلبی در این بیماران بدون علایم شناخته شده سکته اتفاق می افتد.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

سکته مغزی: دیابت یکی از ریسک فاکتورهای قابل تغییر مهم در اولین سکته ایسکمی مغزی است. دیابت ریسک سکته مغزی را در مردان ۲-۳ برابر و در زنان ۲-۵ برابر افزایش می دهد. دیابت همچنین ریسک بروز مجدد سکته مغزی را دو برابر افزایش می دهد. عوارض سکته مغزی در دیابتی ها بدتر از سایر افراد است که این شامل هزینه های بیمارستانی، معلولیت ها و نواقص عصبی باقی مانده، و مرگ و میر در بلندمدت می شود.

6 -2 ریسک فاکتورها و غربالگری

الف- دیابت نوع یک
ریسک بروز دیابت یک را می توان با بررسی سابقه خانوادگی این بیماری و توجه به سن بروز و جنسیت اعضا درگیر خانواده تخمین زد. همچنین راه های دیگری هم برای پیش بینی بروز دیابت نوع یک ارائه شده است ولی از آنجا که هنوز راهی برای پیشگیری یا متوقف کردن روند بیماری وجود ندارد استراتژی های مختلفی که برای تشخیص زودرس دیابت نوع یک وجود دارد ارزش زیادی ندارند.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

ب- دیابت نوع دو
دیابت نوع دو تشخیص داده نشده یکی از مشکلات رایج در سیستم های درمانی است. استفاده از آزمایش های ساده قند می تواند این افراد را که در معرض دچار شدن به عوارض قابل پیشگیری دیابت هستند تشخیص دهد. آزمون غربالگری مورد استفاده برای تشخیص دیابت آزمون قند ناشتای خون و هموگلوبین A1C است. در صورتی که میزان قند ناشتا و یا A1C در حد نزدیک به دیابت باشد انجام آزمایش تحمل قند ۷۵ گرمی نیز توصیه می شود. افرادی که در پی این آزمایش ها قند بالایی داشته باشند ولی هنوز به میزان تشخیصی دیابت نرسیده باشند به عنوان اختلال تحمل گلوکز طبقه بندی می شوند. مشخص شده که این افراد هم در معرض عوارض ماکرووسکولار دیابت به خصوص در زمینه سندرم متابولیک قرار دارند.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

6 -3 ریسک فاکتورهای دیابت نوع دو

سن بالای ۴۰ سال
فامیل درجه اول مبتلا به دیابت نوع ۲
سابقه اختلالات قند پیش دیابتی (اختلال تحمل گلوکز، گلوکز ناشتای مختل)
سابقه دیابت بارداری
سابقه به دنیا آوردن نوزاد ماکروزوم (وزن بالاتر از حد طبیعی)
وجود عوارض انتهایی دیابت روی اعضا بدن
وجود فاکتورهای خطر بیماری های قبلی عروقی (همچون چربی خون بالا، فشار خون بالا، چاقی)
وجود بیماری های مربوط به دیابت (سندرم تخمدان پلی کیستیک، آکانتوز نیگریکانز، عفونت اچ. آی. وی، برخی اختلالات روانپزشکی همچون شیزوفرنی، افسردگی و اختلال دوقطبی)
مصرف داروهای مربوط به دیابت: کورتیکواستروئیدها، آنتی سایکوتیکهای آتیپیک، درمان اچ آی وی/ایدز و غیره.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

6 -4 تشخیص بیماری دیابت

بر اساس آخرین معیارهای انجمن دیابت آمریکا تشخیص دیابت با ثبت یکی از موارد زیر قطعی است:
1. ثبت حداقل یک میزان قند خون تصادفی بالای ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر به همراه علایم کلاسیک دیابت (پرنوشی، پرادراری، پرخوری)
2. قند ناشتای پلاسمای بالاتر یا مساوی ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر (ناشتا به معنای هشت ساعت عدم مصرف هر نوع کالری قبل انجام آزمایش است)
3. هموگلوبین A1C بالای ۶٫۵٪
4. نتیجه آزمایش تحمل قند ۷۵ گرمی خوراکی دوساعته بالای ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما ٓ جلسه ششم

تکلیف: درباره ی ریسک فاکتورهای دیابت نوع دو و تشخیص بیماری دیابت در اینترنت جستجو کنید. اطلاعات بدست آمده را طبقه بندی کنید و برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: _____

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه تست غربالگری دیابت نوع 2، به وب سایت مرکز تحقیقات درمانی دیابت به آدرس زیر مراجعه نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: الهام گارسچی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی