تبیان، دستیار زندگی
جان کری گفته بود: اگر ما به توافق هسته ای پشت کنیم معلوم نیست در انتخابات آینده چه بر سر روحانی می آید! اما....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی جابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاباتِ "اسفند" و نقشه هایی که دود می شود

جان کری گفته بود: "اگر ما به توافق هسته ای پشت کنیم معلوم نیست در انتخابات آینده چه بر سر روحانی می آید!" اما....

مهدی جابری-بخش سیاست تبیان
انتخابات اسفند

جان کری گفته بود: "اگر ما به توافق هسته ای پشت کنیم معلوم نیست در انتخابات آینده چه بر سر روحانی می آید!" اما گویا آقای کری غافل است از این که جناح های سیاسی ایران هر چه بر سر یکدیگر بیاورند، به اندازه بلایی که آمریکا قصد داشت از طریق تحریم های اقتصادی بر سر ایران بیاورد نیست!
  این روزها جامعه ایران پیروزی در جنگ تحمیلی اقتصادی را جشن گرفته است؛ جنگی که با مقاومت و ایستادگی 12 ساله ایرانی ها همراه بود. در این نبرد نیز ایران به تنهایی در برابر چند کشور ظالم، مستبد و متجاوز اقتصادی ایستاد و ثروت ها و سرمایه های خود را از چنگال آنان آزاد کرد.
درباره چگونگی یا پشت پرده لغو تحریم های هسته ای تحلیل های متفاوتی در شبکه های خارجی و داخلی ارائه شده است. بخشی از این تحلیل ها به موضوع انتخابات ایران باز می گردد.

تلاش برای کاستن از ارزش پیروزی ایرانی ها

جناح های سیاسی ایران هرچند در ظاهر، اختلافاتی در مسیر و نقشه راه دارند اما تمام مسیرها و راه ها در نهایت به یک هدف ختم می شود و لغو تحریم ها نیز یکی از همین اهداف مشترک بوده است! و اگر قرار بود یک جناح سیاسی منتقد بلایی بر سر آقای روحانی بیاورد قطعا مذاکرات هسته ای به نتیجه موفقیت آمیز کنونی برای ایران نمی رسید!

موسسه ها و رسانه های خارجی همچون وال استریت ژورنال، اندیشکده ویلسون، الشرق الاوسط چاپ لندن، دویچه وله و بی بی سی در تحلیل های خود سعی کرده اند دستاورد بزرگ لغو تحریم ها را به نفع یک جناح خاص در ایران مصادره کنند تا این تصور غلط در افکار عمومی ایران شکل بگیرد که فلان جناح در انتخابات آینده ایران لیاقت و استحقاق بیشتری برای پیروزی در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری دارد!
هدف اصلی و مرموزانه از این نوع تحلیل ها در حقیقت کوچک کردن و محدود ساختن دستاورد بزرگ مردم ایران در جنگ تحمیلی اقتصادی غرب علیه ایران است؛ یعنی بسیاری از رسانه های غربی و آمریکایی تلاش می کنند اذهان مردم را از توجه به تلاش های حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی ایران بازدارند و اینچنین وانمود کنند که لغو تحریم ها به خواست و اراده دولت یازدهم محقق شده است. نتیجه این تحلیل چیزی نیست جز کاستن از ارزش مقاومت 12 ساله مردم کشورمان و محدود شدن جشن پیروزی ایران به یک حزب و گروه سیاسی.

انتخابات مجلس و آنچه بر سر روحانی می آید!

وال استریت ژورنال می نویسد: "توافق هسته ای، متحدان دولت یازدهم را در انتخابات مجلس تقویت می کند." فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس هم در مصاحبه با الشرق الاوسط چاپ لندن گفته است: "ما باید امیدوار باشیم اصلاح طلبان که خواهان ایفاگری نقش مثبت تر ایران هستند، نقش آفرینی کنند."
جان کری نیز که گویا نگران سلامت و امنیت سیاسی آقای روحانی در ایران است می گوید: "اگر ما به توافق هسته ای پشت کنیم... معلوم نیست در انتخابات آینده چه بر سر روحانی می آید!" اما گویا آقای کری غافل است از این نکته که جناح های سیاسی ایران هر چه بر سر یکدیگر بیاورند، به اندازه بلایی که آمریکا قصد داشت از طریق تحریم های اقتصادی بر سر ایران بیاورد نیست!
جناح های سیاسی ایران هرچند در ظاهر، اختلافاتی در مسیر و نقشه راه دارند اما تمام مسیرها و راه ها در نهایت به یک هدف ختم می شود و لغو تحریم ها نیز یکی از همین اهداف مشترک بوده است! و اگر قرار بود یک جناح سیاسی منتقد بلایی بر سر آقای روحانی بیاورد قطعا مذاکرات هسته ای به نتیجه موفقیت آمیز کنونی برای ایران نمی رسید! به معنای واضح تر باید گفت که جریان منتقد آقای روحانی در کشورمان نگران موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای و تاثیر آن بر پیروزی نزدیکان دولت در انتخابات مجلس دهم نبود و مذاکرات هسته ای را از زاویه مصالح ملی  می نگریست.

پشت پرده گره زدن انتخابات به برجام

در زمان تحریم ها مردم ایران می دانستند که باید ایستادگی و وحدت ملی خود را با شرکت در انتخابات به رخ جهانیان بکشانند و حال که تحریم های ظالمانه و غیرانسانی لغو شده است، ایرانی ها بار دیگر و در نخستین انتخابات پس از لغو تحریم های هسته ای حضور می یابند تا پس از حدود 4 هزار و 600 شبانه روز تحمل تحریم و جنگ اقتصادی، به دنیا بگویند که "ما زنده ایم!"

کشورهای غربی و آمریکا تلاش می کنند با گره زدن برجام و انتخابات مجلس در ایران، اولا به برخی اختلاف نظرهای طبیعی سیاسی در کشور ما دامن بزنند و از وزن و ارزش دستاوردهای بزرگ لغو تحریم ها برای مردم ایران بکاهند و دوم اینکه بتوانند با ایجاد این اختلاف و شکاف، به شکل گیری فتنه ای سیاسی در کشور ما امیدوار باشند! این دقیقا موضوعی است که موسسات تحلیلی و رسانه های غرب به آن می اندیشند و گاه از این اندیشه پرده می دارند. موسسه انگلیسی "گلوبال ریسک" با اشاره به انتخابات مجلس دهم ایران به عنوان یکی از رویدادهای خطرپذیر می نویسد: "بعید است این دور از انتخابات ایران به ناآرامی کشیده شود!" این تحلیل به این معناست که اختلاف اندازی در میان مردم و جناح ها سیاسی در انتخابات آینده ایران، گزینه ای نیست که غربی ها به آن فکر نکرده باشند اما گویا فعلا از تحقق آن ناامید هستند!

نمایش وحدت ملی؛ با تحریم یا بدون تحریم

مردم ایران همواره اثبات کرده اند که برای آینده سیاسی کشورشان اهمیت ویژه ای قائل هستند؛ چه کشور در تحریم اقتصادی آمریکا و غرب باشد و چه نباشد. مردم می دانند که اصلاح طلب و اصولگرا در اصول با یکدیگر همصدا هستند و از اصلاحات برای کشور در حوزه های داخلی و خارجی فرصت می سازند.
در زمان تحریم ها مردم ایران می دانستند که باید ایستادگی و وحدت ملی خود را با شرکت در انتخابات به رخ جهانیان بکشانند و حال که تحریم های ظالمانه و غیرانسانی لغو شده است، ایرانی ها بار دیگر و در نخستین انتخابات پس از لغو تحریم های هسته ای حضور می یابند تا پس از حدود 4 هزار و 600 شبانه روز تحمل تحریم و جنگ اقتصادی، به دنیا بگویند که "ما زنده ایم!"