تبیان، دستیار زندگی

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

هسته خرما دارای ترکیباتی است که از نظر شیمیایی از اسید های چرب اشباع و غیر اشباع، روی، کلسیم و پتاسیم تشکیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

اهداف جلسه:
آشنایی با درخت خرما
آشنایی با خرما در آیات قرآن
آشنایی با هسته خرما و اسرار آن
وسایل مورد نیاز:
کامپیوتر مجهز به اینترنت
خرما
هسته خرما

مقدمه
هسته خرما دارای ترکیباتی است که از نظر شیمیایی از اسید های چرب اشباع و غیر اشباع، روی، کلسیم و پتاسیم تشکیل شده است.
تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که از پودر هسته خرما در جهت درمان برخی بیماری ها مانند پیری زودرس، کم خونی و... استفاده شده است. همچنین پژوهش های متعددی در زمینه استخراج روغن هسته خرما صورت گرفته است. در این مقاله تأثیر احتمالی هسته خرما بر بهبود وضعیت افراد دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

1-1 درخت خرما

درخت خرما گیاهی دو پایه است. تنه ای بدون انشعاب با ظاهری استوانه ای شکل دارد. تمام طول ساقه  آن عاری از برگ است و فقط قسمت انتهایی ساقه است که در آن برگ های بزرگ با برگچه هایی شانه ای جلوه می کنند. برگ درخت در ابتدا پهنکی کامل دارد ولی به تدریج در اثر افزایش چین های متعدد بریدگی های فراوان به وجود می آورد.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

گل آذین بزرگی به نام اسپادیس یا رژیم در کناره برگ های انتهایی ساقه ظاهر می شود. در هر رژیم خرما گل های فراوان بر روی انشعابات متعدد گل آذین دیده می شوند که مجموعه آنها داخل غلاف چوبی بیضی شکل و کشیده ای به نام چمچمه قرار می گیرد.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

 هسته خرما دارای ترکیباتی است که از نظر شیمیایی شامل اسیدهای چرب اشباع مثل اسید پالمیتیک و اسیداستئاریک و غیر اشباع مثل اسیدلینولئیک و اولئیک و هم چنین عناصری از جمله روی، کادمیم، کلسیم و پتاسیم می باشد.

 

1 -2 خرما در آیات قرآن

خرما به عنوان یک میوه مقوی و ویژه همیشه مورد توجه بوده است تا آنجا که خداوند بارها در قران مجید از درخت نخل و خرما بخوبی یاد می کند، به گونه ای که امروزه مسلمانان این میوه را به دلیل تاکیدات ائمه اطهار (ع )، قرآن کریم و همچنین خواص اعجاب انگیز آن جزو میوه های بهشتی می دانند. روایات فراوانی درباره میوه ها، سبزی ها و خواص آنها در اسلام وجود دارد. از جمله این میوه ها می توان از خرما نام برد. که بدلیل اهمیت و خواص آن در کشور ما و کشورهای حاشیه خلیج فارس حائز اهمیت بسیاری است .

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

اهمیت میوه خرما به اندازه ای است که در قرآن کریم تنها در مورد هسته این میوه سه کلمه و توصیه جداگانه ذکر شده است.

کلمه  ˈقطمیرˈ به معنی پرده یا روپوشی که روی هسته خرما را پوشانده است، یک بار در قرآن در آیه 13 سوره فاطر آمده است.

کلمه  ˈنقیرˈ قسمت پشت هسته خرما را می گویند که 2 بار در آیه های 53 و 124 سوره نساء آورده شده است.

ˈفتیلˈ نیز به نخ روی هسته خرما گفته می شود که 3 بار در آیه های 49 و 77 سوره نساء و آیه 71 سوره اسراء ذکر شده است.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم به وفور در آن یافت می شود. به علاوه خرما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. به روش های مختلفی مانند مخلوط کردن شیره خرما با شیر، خوردن آن با نان و کره و تهیه غذا و شیرینی های لذیذ و مقوی متنوع از این میوه استفاده می شود.

 

1 -3 هسته خرما و اسرار آن

اگر هسته خرما را بسوزانید و آن را آسیاب کنید مژه های چشم را می رویاند و نور چشم را افزایش می دهد و سیاهی دلربایی به آن می بخشد یکی از قوی ترین و مهم ترین تقویت کننده ها است و مقدار شیر را در زنان شیرده بسیار بالا می برد اگر از هسته خرما بعد از زایمان به عنوان بخور استفاده شود به برگشت سریع رحم به جایگاه اولیه اش کمک می کند و در کم کردن درد مفاصل و استخوان مؤثر است.

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

هسته خرما در تسکین درد دندان نیز مفید است بدین صورت که مقداری از آن را بررروی دندان قرار داده و به خاطر طعم تلخ و خاصیت انقباضیان درد تسکین می یابد. آزمایش های فراوانی تأثیر هسته خرما را بر بیماری قند و جلوگیری آن از بیماری سرطان را اثبات نموده است. در روایتی از رسول اکرم درخت خرما را به (کریمه) یادکرده است که به معنای پربرکت بودن آن است چرا که تمام قسمت های آن مورداستفاده قرار می گیرد و چیزی دور ریخته نمی شود ابتدا رطب و بعد از آن خرما و شیره آن و به این مقدار هم بسنده نمی شود کشاورزان از تمام اجزاء آن استفاده می کنند، برگ ها و تنه و ریشه و...

امکان سنجی ساخت قهوه هسته خرما - جلسه اول

 

 هسته آن قسمتی بود که هنگام خوردن باقی می ماند سالیان طولانی این قسمت از این میوه بهشتی را دور می انداختیم چراکه فکر می کردیم فایده ای ندارد ولی زمان اثبات کرد هسته آن نیز فواید بی شماری دارد.

تکلیف1: تعدادی هسته خرما تهیه نمایید و  همانطور که در متن درس اشاره شد از آن برای تسکین درد دندان و سرمه چشم استفاده نمایید. آیا خواص آن را دریافتید. فعالیت خود را به صورت گزارش تصویری برای ما ارسال نمایید.
تکلیف2: درباره درخت خرما و نحوه تکثیر و رشد آن در اینترنت جستجو نمایید. یافته های خود را به صورت طبقه بندی شده برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: ______

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اهمیت خرما و درخت خرما، مقاله موجود در سایت زیر را مطالعه نمایید.

http://www.aftabir.com/

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
 
 
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: الهام گارسچی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی