تبیان، دستیار زندگی
- 1 چگونگی برگزاری بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر به دبیری کامبیز روشن روان، و مدیریت اجرایی بابک رضایی ( مدیر عامل انجمن موسیقی ) از 10تا 18 دی ماه سال جاری در تهران و برخی شهرستان ها برگزارمی شود.در این دوره بدون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 1

چگونگی برگزاری

بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر به دبیری کامبیز روشن روان، و مدیریت اجرایی بابک رضایی ( مدیر عامل انجمن موسیقی ) از 10تا 18 دی ماه سال جاری در تهران و برخی شهرستان ها برگزارمی شود.در این دوره بدون اعلام فراخوان، از برخی گروه ها دعوت به عمل آمده است تا به اجرای برنامه بپردازند.

در این جشنواره چنان که دبیر آن ( کامبیز روشن روان) اعلام کرده بود توجه به کیفیت جای کمیت را خواهد گرفت.

جشنواره امسال در بخش های اصلی، جوان، نواحی، ملل مسلمان، بانوان و بین‌المللی برگزار می شود و در هر بخش با توجه به كیفیت تعدادی از گروه‌های منتختب و برتر به اجرای برنامه می پردازند.

بخش "ملل مسلمان" برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر امسال برگزار می‌شود، كه در این بخش گروه‌های موسیقی از كشورهای اسلامی برگزیده و در جشنواره حضور می‌یابند.

هنرمندان لبنانی از جمله هنرمندانی هستند كه در این بخش به اجرای موسیقی لبنان در جشنواره موسیقی فجر می‌‏پردازند. همچنین در این جشنواره گروه‌‏های موسیقی ، تركیه ،‌‏مالزی، پاكستان، تاجیكستان و آذربایجان ، حضور فعال خواهند داشت.

ارائه پایان نامه‌های برتر دانشجویی در رشته موسیقی و سخنرانی استادان و هنرمندان موسیقی بخش جنبی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خواهد بود.

همچنین با تاكید بر تمركز زدایی مقرر شده جشنواره موسیقی فجر در سال جاری در تهران و شهرهای دیگر برگزار شود.

ایسنا

***

حضور ملیحه سعیدی در جشنواره موسیقی فجر

ملیحه سعیدی آهنگساز و نوازنده قانون و مدرس موسیقی اعلام کرد : در جشنواره موسیقی فجر ، آخرین دستاوردهای پژوهشی خود را از ساز قانون عرضه می كنم ؛ ضمن آن كه با گروه " نیریز" نیز اجرای جدید و متفاوتی را خواهم داشت.

وی همنچنین افزود : در برنامه پژوهشی موسیقی جشنواره فجر ، به بررسی سبك های متعارف و قدیم نوازندگی ساز قانون می پردازم.

وی گفت : روز 16 دی ماه ، برنامه ای ویژه بانوان ، به خوانندگی حوروش خلیلی و به همراهی گروه نیریز اجرا خواهیم کرد.

سرپرست و آهنگساز گروه نیریز گفت :در بخش نخست این برنامه چند تصنیف تازه در دستگاه سه گاه و دو چهارمضراب که همگی از کارهای خودم است اجرا خواهد شدو در بخش دوم قطعات فولکلور ( محلی ) از مناطق مختلف کشور همچون شیراز ، خراسان، لرستان، کردستان و ... به اجرا در می آید.

سعیدی اعضا گروه نیریز را چنین معرفی کرد: لیلا بازغی، تار ، حسنا پارسا ،کمانجه ، زرین عابدین زاده ،تمبک ، پروین کاظمی، عود و دف وحوروش خلیلی خواننده .

ایلنا

***

گروه مولانا در جشنواره فجر امسال می نوازد

گروه"مولانا" به سرپرستی "جلیل عندلیبی" قطعاتی را دربخش موسیقی سنتی و موسیقی کردی - لری اجرا می کند.

طبق گفته جلیل عندلیبی سرپرست گروه مولانا ، کنسرت گروه مولانا دردوبخش اجرا می شود که بخش نخست آن در مایه شورواصفهان است و درآن اشعاری ازوحشی بافقی ، مولانا و عبدالقاسم لاهوتی اجرامی شود و خوانندگی این بخش برعهده محمد عبدالحسینی است.

درقسمت دوم قطعات محلی موسیقی کردی و لری رابرای گروه نوازی تنظیم شده که بهروزتوکلی و مسعودجوانمیری به عنوان خواننده دراین بخش با گروه مولانا همکاری خواهند کرد.

لازم به یاد آوری است ، که کلیه آهنگهایی که اجرا خواهند شد توسط جلیل عندلیبی ساخته شده اند.

مهر

***

گروه موسیقی ژیوار در جشنواره موسیقی فجر 85 ، می‌‏نوازد.

گروه موسیقی" ژیوار " در جشنواره امسال موسیقی فجر در بخش موسیقی بانوان به اجرای قطعاتی از آزاد میرزا پور با تنظیم" گلنوش ملایری" در دستگاه شور خواهد پرداخت . در این برنامه كه در روز 13 دی ماه اجرا می‌‏شود . " گلنوش ملایری"- نوازنده سنتور، "مریم خدا بخش"- نوازنده عود ،" مینا اصحابی"- نوازنده كمانچه ،" نعیره علی اصغری"- نوازنده تنبك ، " سارا احمدی"- نوازنده دف و" ژیوار شیخ الاسلامی"- خواننده و سرپرست گروه خواهند بود

ایلنا