تبیان، دستیار زندگی

کلید رشد یافتگی دختران چیست؟

قصه قصه دختری است که ثابت کرد همه دختران می توانند پله های ترقی را با میل خویش بالا روند و از مردان رشد یافته روزگارشان سبقت بگیرند و یاد بگیرند زیبایی را درونی کنند. این موارد نشان می دهد دختران ما نیاز به یک الگوی بی همتایی همچون حضرت معصومه(ص) دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دختران، الگو اسلامی، رشد فرهنگی، دختران فرهیخته، حضرت معصومه،

دخترانه به سبک حضرت معصومه(س)

امام موسی بن جعفر(ع) دختران زیادی داشت که همگی متقی و فرهیخته بودند و هم اکنون مزار هر کدامشان عبادتگاه و فرهنگسرایی برای مردمانی از اهل بهشت است. اما ماجرای حضرت معصومه(س) متفاوت از سایر دختران بلکه سایر امامزاده های قبل و بعد از ایشان بود. حضرت معصومه(س) امتیازاتی دارد که او را به حضرت زهرا(ع) شبیه می سازد و از حد یک امامزاده ی مقدس تا حد یک انسان معصوم بالا می برد، طوریکه لقبش از سوی امام معصوم، معصومه شد. در سالروز وفات حضرت معصومه(س) به زندگینامه دختری می پردازیم که یکی از ویژگیهای متفاوت ایشان «رشد یافته بودن»در آن روزگار است.

در روزگار ما دختران تحصیل کرده و فرهیخته ای هستند که در زمان قدیم وجود نداشتند. دخترانی که هم پایه ی مردان بزرگ روزگار قلم می زنند و صاحب فکر و نظرند اما با همه ی اینها هرگز با شاگردان حضرت معصومه(س) هم قابل قیاس نیستند برای فهم این مطلب باید نکاتی مد نظر گرفته شود تا بدانیم حضرت معصومه(س) در دانشگاه های صد سال آینده هم الگویی برای رشد یافته ترین بانوان ما خواهد بود.

در عصر ما که دختران بیش از هر زمانی مشغول مادیات و ظاهرآرایی هستند توجه به الگوی بی‌همتا، همچون حضرت معصومه(س) بسیار لازم و حیاتی است. الگویی که به دختران ما یاد بدهد زیبایی را در درون جستجو کنند

 

حق خواهری را ادعا کرد

حضرت معصومه(س) کسی بود که از فرزند امام بودن و خواهر امام بودنش نهایت استفاده را برای کسب کمالات و فضایل معنوی کرد. چنان روحش را سرگرم کسب فضایل معنوی نمود که ایشان را با حضرت زهرا(س) مقایسه می کنند. و همه این فضایل و معارف نتیجه انتخاب و زحمات خود آن حضرت بود.

رسیدن به بالاترین درجات معنوی

حضرت معصومه(س) به همه ی دختران این کره‌ی خاکی ثابت کرد، یک دختر می تواند به بالاترین درجات معنوی و انسانی برسد تا جایی که در بین امامزاده های جلیل المقامی که هم از سادات حسنی و هم از سادات حسینی بودند، ایشان مانند ستاره ای می درخشیدند و بقیه دور شمع وجود او می گشتند. با خواندن ماجرای سفر آن حضرت متوجه خواهیم شد که همه‌ی امامزاده ها در غیاب امام رضا علیه السلام بالاترین جایگاه را از آن حضرت معصومه(س) می‌دانستند و دور آن حضرت مطیعانه می گشتند و این در اثر دیدن کمالات آن حضرت و درک حالات روحی و معنوی ایشان بود.
این جایگاه بالا از محبوبیت و قداست با سفارش دیگران ایجاد نشده بود بلکه همگان به چشم خویش زهد و علم و معرفت را در وجود آن حضرت دیده بودند. لذا با وجود اینکه از بسیاری از امامزاده های جلیل القدر زمان خویش کوچکتر بود مورد عنایت و احترام بیشتری بود.

از مردان روزگارش سبقت گرفت

حضرت معصومه(س) نشان داد که یک دختر هر چقدر هم که در فشار روزگار باشد، می تواند پله های ترقی را با میل خویش بالا رود و از مردان رشد یافته روزگارش هم سبقت بگیرد. اینها نشان می دهد که دختران برای کسب سلوک عرفانی و معنوی هیچ چیزی از مردان کم ندارند. یک دختر استعداد و آمادگی کامل برای روحانی شدن و کسب بالاترین درجات معنویت را دارد.

زیبایی را در درون جستجو می کرد

او می‌دانست در روزگارش چه می‌گذرد، می‌دانست که دغدغه‌ی دنیای اسلام در آن زمان چه بود

در عصر ما که دختران بیش از هر زمانی مشغول مادیات و ظاهرآرایی هستند توجه به یک الگوی بی همتا همچون حضرت معصومه(س) بسیار لازم و حیاتی است. الگویی که به دختران ما یاد بدهد زیبایی را در درون جستجو کنند. الگویی که دختران ما را به سمت حیا و کمالات اخلاقی ببرد و به جای خرسندی با عمل های زیبایی آنها را با پرورش صفات روحانی ممتاز کند. روزگاری که لازم است الگویی باشد که دختران را از غرق شدن در ظاهر پرستی و کسب امتیاز با بدن فروشی و ظاهر آرایی نجات دهد. دختران ما باید حضرت معصوم(ص)را بشناسند تا با پیروی از سبک آن حضرت در زندگی محبوبیت و افتخارهای واقعی زندگی را به دست بیاورند و از رقابتهای روح فرسایی که به زور ظاهر و تن آرایی به دست می آید و هرگز روح یک زن را راضی و آرام نمی کند نجات یابند. در این صورت است که احترام واقعی و محبوبیت ویژه نزد مردان را هم تجربه خواهند کرد.

حمایت از اصول اسلامی

روزگار ما اگر چه مملو از دخترانی تحصیل کرده و ممتاز به لحاظ علمی و یا هنری است اما به لحاظ معنوی و اخلاقی بسیار تهی دست و محتاج است. امروزه دختران تحصیل کرده تا حد دکتری در جامعه ما کم نیستند دخترانی که بتوانند بحثهای علمی را همپایه مردان هم رتبه خویش پیش ببرند و نظریه پردازی کنند اما چند درصد از دختران هم سن و سال حضرت معصومه(س) در عصر ما یافت می شوند که مانند آن حضرت از چنین فهم و معرفتی عمیق برخوردار باشند.
دغدغه اصلی حضرت معصومه(س) که دختری کم سن و سال بود، حمایت امام معصوم و حمایت از اصول اسلامی بود که به خاطر همان هم تن به سفری سخت داد و در همان سفر نیز از دنیا رفت.

حضرت معصومه(س)، تنها دختری عالمه نبود که بتوانیم دخترهای تحصیلکرده ی این زمان را با آن حضرت مقایسه کنیم. او عالمه ای رشد یافته و بصیر بود. عالمه ای دانشگاه دیده نبود ولی علم را به دست آورده بود و رشد یافته ای بود که می دانست در روزگارش چه می گذرد، می دانست که دغدغه دنیای اسلام در آن  زمان چه بود. دشمن شناس و سیاست دان بود. بزرگی بود که در تحقق اهداف بزرگ اسلامی به امام زمان خویش بیشترین کمک ها را نمود.

زینبی بود که اگر چه به کربلای امام خویش نرسید اما پیام‌رسان و دستیارش بود. حال دنیای دختران ما به الگویی همچون حضرت معصومه(س) بسیار نیاز دارد. دختران را باید مانند حضرت معصومه(س) رشد داد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.