تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمان بهشت، قصه غم انگیز دخترک، سکرات مرگ !

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
دین

مواظب حیا و عفاف همسرت باش خش بر نداره! 
اگر منکران و معاندان فرهنگ حجاب و عفاف اندیشه هوس آلود خود را اصلاح نمایند و با چشم بدبینی به آن نگاه نکنند به واقع به ارزش و کارکرد این شاخص ارزشمند اعتراف خواهند نمود. «وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُن؛[نور،آیه60] و اگر خود را بپوشانند براى آنان بهتر است». چرا که این شاخص و عنصر ارزشمند سد محکمی در برابر زیاده طلبی های شهوانی سارقان نوامیس می باشد.

اگر مجبوریم، پس چرا عقاب و عتاب؟!

در مقالات قبلی در مورد مبحث جذاب جبر یا اختیار! پای صحبت حکیمانه استاد ارجمند حضرت آیة الله مصطفوی نشستیم و ادامه آن را در این مقاله پی می گیریم. در آن نوشتار اولین گروه از معتقدان به جبر که متکلمین اهل سنت (اشاعره و معتزله) بودند را شناختیم و در این فرصت گروه بعدی حکماء و فلاسفه و دیدگاه های آنان را می شناسیم.

دختر شهید،

قصه غم انگیز دخترکی که نیست!
«فاطمه»! دختر کوچولوی من! عزیز دلم! سلام. موقعی که این نامه را برایت می نویسم، تو دیگر در این دنیا نیستی! ببخش مرا که تو را این قدر دیر فهمیدم. ببخش که این قدر دیر شده است.

دست به دامان بانو تا آسمان بهشت
در مکتب اهل بیت علیهم السلام مصادیق متعددی را می توان یافت که زنان در کسب فضائل و کمالات والای انسانی گوی سبقت از مردان ربوده اند و به قله های منیع و رفیع معرفت و تقرّب الی الله دست یافته اند.

چرا خدا ما را خلق کرد؟!
گفتگوی خود با دانشمند محترم حضرت آیة الله سید حسن مصطفوی را در خصوص موضوع جبر و اختیار در سومین مقاله با طرح این سؤال که خداوند می توانست ما را خلق نکند پس چرا خلق کرد؟ و پاسخ به آن دنبال می کنیم.

حضرت معصومه

زیارتی که پاداشش شفاعت و بهشت است 

انتساب به خاندان علم و ادب، یکی از امتیازاتی است که حضرت معصومه سلام الله علیها بدان مزین است و خود نیز از این امتیاز بهره برده و در زمره بزرگترین بانوان عالِمِه اسلام قرار گرفته است.

از شفای ملیکا تا کادوی عروسی
کرامات متعدّدی از حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از اهالی شهرری و سایر منابع نقل شده است. در آستانه ولادت با سعادت ایشان، به چند کرامت خواندنی که از پایگاه اطلاع رسانی رسمی آستان مقدس آن حضرت نقل شده، اشاره می کنیم. باشد که مورد توجه الطاف خاصه ایشان قرار بگیریم.

فقر را چگونه درمان کنیم؟!

اگر انسان گمان کند که فقر او سرنوشت اوست یا اینکه خداوند او را رها کرده و گرفتار چنین وساوس شیطانی بشود، ناامید و افسرده شده و دست از تلاش هم برخواهد داشت و چه بسا طعمه ی خوبی برای سودجویان و کلاهبرداران شود.

مرگ

مواردی که سکرات مرگ را آسان می کند!
اگرچه ذهنمان ناخودآگاه می خواهد این واقعیت را دور ببیند یا در موردش تغافل کند. اما همان احتیاطی که شرط عقل است، و البته توصیه های مهربانانه ی اولیای خدا، به ما می گوید: لااقل در این یک مورد، نمی شود چو فردا شود فکر فردا کنیم.

منجی موعود و وعده هایی که تحقق یافتی است
چون قائم ما قیام کند کینه ها از دلها بیرون رود، حیوانات نیز با هم سازگاری کنند. در آن روزگار، زن با همه زیب و زیور خویش، از عراق درآید و تا شام برود و از هیچ نترسد...

فریبی که منکران حجت خدا خورده اند!
یازدهمین برگزیده خدا از نسل رسولش در شرایط ویژه ای زندگی کرد که باعث شد رفتارهای عجیبی از خود بروز دهد. آگاهی از آن برای دوستداران ایشان راهگشای خوبی در تحلیل وقایع جهان از آن دوران تا دوران معاصر ماست.

امام حسن عسکری

امام عسکری علیه السلام فرمانده ای جوان در نبردی بی امان
زندگی کوتاه امام حسن عسکری علیه السلام سراسر دشواری و مبارزه است، مبارزاتی که به علت تجربه تاریخی دشمنان، دشوارتر از پیشینیان است.

از یاد برده ام شما را پدر! ولی...
آیا این یتیم، زمانی را با امام خود همراه بوده و محبت پدرانه او را چشیده و سپس از دامان او جدا شده است؟ اگر این گونه است، چه شده که امروز از او بریده؟! آیا کسانی یا موقعیتی او را از پدر خود، جدا کرده اند؟



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.