تبیان، دستیار زندگی
یکی از روزنامه های قطری دیروز گزارشی توهین آمیز علیه پیراهن تیم ملی ایران که تصویر یوزپلنگ ایرانی بر آن نقش بسته است، نوشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توهین رسانه قطری به پیراهن تیم ملی ایران

یکی از روزنامه های قطری دیروز گزارشی توهین آمیز علیه پیراهن تیم ملی ایران که تصویر یوزپلنگ ایرانی بر آن نقش بسته است، نوشت.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال ایران و چین

تیم ملی امید ایران اکنون در رقابت های مقدماتی راهیابی به المپیک ریو 2016 (قهرمانی زیر 23 سال آسیا) به میزبانی قطر در دوحه بسر می برد. در حالی که دیروز تیم ملی امید کشورمان بازی بسیار حساسی را مقابل چین داشت، یکی از رسانه های قطر به نام «استاد الدوحه» گزارشی توهین آمیز را علیه تیم ملی امید به خاطر یوزپلنگ ایرانی نقش بسته روی پیراهن ملی پوشان نوشت و از کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا خواستار رسیدگی به این امر شد.
یوزپلنگ ایرانی نسلش در حال انقراض است و این تصویر به خاطر توجه بیشتر به این گونه کمیاب روی پیراهن تیم ملی امید کشورمان نقش بسته است. اما روزنامه قطری این موضوع را به بیراهه کشانده و تیتری با این عنوان زده است: «پیراهن تیم ملی ایران... . نقض قوانین فیفا؟» این روزنامه قطری نوشت: «تیم ملی امید ایران در دومین دور از مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا در دوحه با پیراهنی که تصویر یوزپلنگ را دارد حاضر شده است!
این در حالی است که نباید تصویر یا نقشی در پیراهن تیم های ملی باشد. این اولین باری نیست که ایران با این پیراهن به رقابت های بین المللی پا به میدان گذاشته است. حقیقت این است که تیم ملی ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل برای اولین بار این پیراهن که هیچ ربطی به فوتبال ندارد را به تن کرد. این در حالی است که در جلسه هماهنگی قبل از شروع مسابقات باید این موضوع بررسی شود ولی به نظر می رسد که ایران قوانین فیفا را نقض کرده است.»
این منبع در ادامه افزود: «طبق ماده 46 مقررات مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا که در دوحه قطر برگزار می شود، لباس تیم ها در مسابقات باید از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید شود. بنا بر اعلام یک مسئول AFC که نخواست اسمش فاش شود، در قوانین فیفا آمده است که روی لباس تیم های ملی نباید هیچ تصویری نقش بسته شود، فرقی نمی کند این تصویر گل و گیاه باشد یا حیوان! به همین خاطر است که در تاریخ فوتبال چین و استرالیا چنین تصاویری را نمی بینیم زیرا نماد چینی ها اژدها و نماد استرالیایی ها کانگوروست.»
در ادامه گزارش آمده بود: «پس چطور ایران با لباسی که تصویر یوزپلنگ روی آن نقش بسته در جام جهانی 2014 حضور داشته است؟ و بار دیگر با این لباس در رقابت های قهرمانی زیر23 سال آسیا در دوحه حضور دارد؟ تنها پاسخ به این سوال این است که تاکنون کسی به این لباس اعتراض نکرده است.» در پایان این گزارش، در خطاب به AFC و FIFA با کنایه آمده است: «در هر حال این موضوع نیاز به رسیدگی دارد و کنفدراسیون فوتبال آسیا که برگزارکننده رقابت های قهرمانی زیر 23 سال آسیا در دوحه است ملزم به پاسخگویی به این مسئله است پیش از این که تیم های دیگر تصویر انواع حیوانات را روی لباس خود بکشند و ورزشگاه را به جنگل تبدیل کنند!»