تبیان، دستیار زندگی
پتاسیم مسئول عملکرد خوب عضلات، کنترل مایعات بدن و دیگر عملکردهای ضروری بدن محسوب می شود. اگر شما هم دچار گرفتگی عضلات شده باشید باید گوشه چشمی به احتمال کمبود این ماده ی مغذی نیز داشته باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 علامت کمبود پتاسیم

پتاسیم مسئول عملکرد خوب عضلات، کنترل مایعات بدن و دیگر عملکردهای ضروری بدن محسوب می شود. اگر شما هم دچار گرفتگی عضلات شده باشید باید گوشه چشمی به احتمال کمبود این ماده ی مغذی نیز داشته باشید.

فاطمه مهدی پور بخش تغذیه و آشپزی تبیان
علائم کمبود پتاسیم

وقتی صحبت از کمبود ویتامین و مواد مغذی به میان می آید قبل از هر چیز فکرمان به سمت کمبود ویتامین C، D و ویتامین های گروه B می رود. اما کسی توجه چندانی به احتمال کمبود پتاسیم نمی کند. با این حال باید بدانید که پتاسیم مسئول عملکرد خوب عضلات، کنترل مایعات بدن و دیگر عملکردهای ضروری بدن محسوب می شود. اگر شما هم دچار گرفتگی عضلات شده باشید باید گوشه چشمی به احتمال کمبود این ماده ی مغذی نیز داشته باشید اما قبل از هر چیز بهتر است در خصوص پتاسیم و میزان مورد نیاز بدن آگاهی کافی داشته باشید. در این مطلب میزان مورد نیاز این ماده و علائم کمبود آن را مرور می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

پتاسیم و نظر متخصصان

اگر به طور مرتب قلبتان به اصطلاح بی قراری می کند بهتر است احتمال کمبود پتاسیم را نیز در نظر داشته باشید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد اگر میزان پتاسیم بدن ناکافی باشد ضربان قلب نامنظم می شود

میزان نیاز روزانه ی بدن به پتاسیم 4700 میلی گرم است و به گفته ی متخصصان حوزه ی تغذیه خیلی از افراد بزرگسال به زحمت این میزان را دریافت می کنند. نتایج پژوهشی که در Clinical Journal of the American Society of Nephrology به چاپ رسیده است نشان می دهد پتاسیم قدرت مقابله با بیماری های کلیوی و قلبی را دارد. به عقیده ی متخصصان اکثر بزرگسالان حدود 50 درصد میزان روزانه ی پتاسیم را دریافت می کنند. مشکل اینجاست که کمبود این ماده از طریق آزمایش های معمولی قابل تشخیص نیست. جذب میزان مورد نظر پتاسیم از طریق مصرف یک عدد موز حاصل می شود. برای جذب این ماده می توانید به آووکادو، سیب زمینی با پوست و همچنین اسفناج، بروکلی یا توت فرنگی نیز اعتماد کنید.

علائم کمبود پتاسیم در بدن

کرامپ یا گرفتگی عضلانی
معمولاً اگر پیش مادرها و مادربزرگ ها از گرفتگی عضلات شکایت کنید آن ها مصرف موز را پیشنهاد می دهد. البته این پیشنهاد بی حکمت نیست. برای همه ی ما پیش می آید که دچار مشکل کرامپ های عضلانی بشویم اما برای برخی افراد این مشکل بیشتر رخ می دهد. در هر صورت گرفتگی عضلانی می تواند نشان دهنده ی کمبود پتاسیم باشد. پتاسیم به گروه الکترولیت ها تعلق دارد. زمانی که زیاد عرق می کنیم میزان ذخیره ی الکترولیت ها فروکش می کند و در نتیجه کرامپ های عضلانی بروز می کند. اگر موز در دسترس تان نباشد می توانید از یک نوشیدنی انرژی زای سرشار از الکترولیت ها استفاده کنید.

کمبود پتاسیم و کم آوردن انرژی
خستگی غیرقابل توجیه، ضعف عضلانی و بی حالی عمومی می تواند در نتیجه ی کمبود پتاسیم بروز کند. اگر به خوبی می خوابید اما بدون انرژی از خواب بر می خیزید و انرژی ندارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم مکمل مصرف کنید. خوشبختانه پتاسیم مورد نیاز بدن با مصرف موز، سبزیجات و میوه های تازه و سرشار از پتاسیم مانند بروکلی، اسفناج، سیب زمینی و غیره تأمین می شود و به مرور این خستگی از جانتان به در می شود.

منابع غذایی پتاسیم

کمبود پتاسیم و بی قراری قلب
قلب باید آرام باشد و مرتب بزند. اگر احساس می کنید که قلبتان نامنظم می زند می تواند نشان دهنده ی کمبود پتاسیم نیز باشد. البته هر از گاهی قلب ما دچار تپش و یا ضربان نامنظم می شود که جای نگرانی نیست. اما اگر به طور مرتب قلبتان به اصطلاح بی قراری می کند بهتر است احتمال کمبود پتاسیم را نیز در نظر داشته باشید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد اگر میزان پتاسیم بدن ناکافی باشد ضربان قلب نامنظم می شود. انجام تست های فیزیکی تپش قلب و تفاوت بین مشکلات دریچه ی قلب، اختلالات تیروئید یا کمبود پتاسیم را مشخص می کند.

کمبود پتاسیم و افزایش فشار خون

خستگی غیرقابل توجیه، ضعف عضلانی و بی حالی عمومی می تواند در نتیجه ی کمبود پتاسیم بروز کند

فشار خون بالا می تواند به دلیل افزایش وزن، عوامل وراثتی یا مصرف زیاد سدیم (نمک) بروز کند اما باید بدانید که این مشکل در نتیجه ی کمبود پتاسیم نیز اتفاق می افتد. نتایج پژوهشی که توسط متخصصان نفرولوژی آمریکا روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد که کمبود پتاسیم به پرفشاری خون کمک می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد موش هایی که از طریق مواد غذایی، پتاسیم کافی را دریافت نمی کنند بیشتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار می گیرند. به عقیده ی محققان در بین انسان ها نیز به همین ترتیب است. افرادی که مواد غذایی شور مصرف می کنند و در عین حال مصرف میوه و سبزیجات آن ها کم است بیشتر در معرض بیماری پرفشاری خون قرار دارند.

کمبود پتاسیم: میوه خور نیستید

همیشه یادتان باشد که داشتن تغذیه ای سرشار از میوه ها و سبزیجات میزان پتاسیم بدنتان را تأمین می کند. به عقیده متخصصان هر چه میوه ها و سبزیجات رنگی تر و متنوع تر باشند ویتامین های بدنتان بهتر تأمین خواهد شد. برای تأمین پتاسیم و دیگر مواد مغذی توصیه می کنیم که گوشت ها و مواد نشاسته ای را در بشقابی رنگارنگ از سبزیجات مختلف میل کنید. در این صورت است که می توانید به داشتن تغذیه ای سالم، متعادل و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها امیدوار باشید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.