تبیان، دستیار زندگی
ترجمه دو کتاب «قشنگ تر از تو» و «دو داستان» اثر آلبرتو موراویا توسط نشر نیلا منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو کتاب داستانی از آلبرتو موراویا

ترجمه دو کتاب «قشنگ تر از تو» و «دو داستان» اثر آلبرتو موراویا توسط نشر نیلا منتشر و راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
مواریا

به تازگی دو کتاب «قشنگ تر از تو» و «دو داستان» از آلبرتو موراویا توسط نشر نیلا منتشر و راهی بازار نشر شده است.  «قشنگ تر از تو» یک مجموعه داستان است که در قطع جیبی و «دو داستان» هم کتاب دیگری است که در قالب مجموعه کتاب های کوچک این ناشر به چاپ رسیده است. این ناشر پیش از این نیز داستان های کوتاه متعددی از آلبرتو موراویا، اغلب با ترجمه رضا قیصریه، در مجموعه کتاب کوچک منتشر کرده است.

مواریا، نویسنده ایتالیایی در این دو داستان نیز همانند داستان های کتاب «قشنگ تر از تو»، روابط انسانی را به چالش کشیده است؛ هرچند که از نظر سبک، داستان اوّل به دسته آثار واقع گرایانه نویسنده تعلق دارد و دوّمی از رده آثار سوررئالیستی اوست

«قشنگ تر از تو» با ترجمه هاله ناظمی، شامل مجموعه ای از ۷ داستان کوتاه است که در هریک از آن ها، از ورای ماجراها و پیچ و خم های داستان، ظاهراً شاهد چالشی بنیادین در روابط زن و مرد هستیم، اما نهایتاً و از طریق ابعاد عاطفی و جنسیت شخصیت ها، کلیت روابط انسانی است که در این داستان ها به چالش کشیده می شود.

شیء وارگی انسان، نامرئی شدن و به چشم نیامدنش به واسطه رخوت و عادت و روزمرگی، تغییراتش به واسطه گذر عمر و تأثراتش از مرور زمان، غصه هایی که زیر بارشان کمر خم می کند، و البته تقابل جهان زنانه و مردانه از دستمایه های داستان های مواریا در این کتاب جیبی اند.
کتاب «دو داستان» هم به عنوان شماره نود و یکم مجموعه کتاب کوچک نیلا چاپ شده و ترجمه اش توسط مهدی فتوحی و محمدرضا وحدانی پور انجام شده است. این کتاب ۲ داستان با عناوین «خودم را می کشم» و «اندیشه خانم فازانو» به چاپ رسیده است.
مواریا، نویسنده ایتالیایی در این دو داستان نیز همانند داستان های کتاب «قشنگ تر از تو»، روابط انسانی را به چالش کشیده است؛ هرچند که از نظر سبک، داستان اوّل به دسته آثار واقع گرایانه نویسنده تعلق دارد و دوّمی از رده آثار سوررئالیستی اوست.


منبع: مهر