تبیان، دستیار زندگی
شاید به نظرتان عجیب برسد که بگوییم پیتزا مثل مواد مخدر عمل می کند. البته این مسئله صرفاً به پیتزا محدود نمی شود و مواد غذایی دیگری نیز با این تأثیر وجود دارند. اما پیتزا در رأس این لیست قرار دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیتزا: مخدری خوراکی

شاید به نظرتان عجیب برسد که بگوییم پیتزا مثل مواد مخدر عمل می کند. البته این مسئله صرفاً به پیتزا محدود نمی شود و مواد غذایی دیگری نیز با این تأثیر وجود دارند. اما پیتزا در رأس این لیست قرار دارد.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
پیتزا

نتایج پژوهشی که به طور جدی در خصوص عادت های غذایی افراد متعدد انجام شده است نتایج جالبی دارد. محققان دانشگاه میشیگان آمریکا پژوهشی در بین دو گروه (18 تا 23 سال و 18 تا 64 سال) انجام دادند که نتیجه را در ادامه خواهید خواند. لطفاً با ما باشید.

نیازی نیست با خودتان سختگیری کنید و لب به پیتزا و شکلات یا چیپس نزنید. حواستان باشد که در دام اعتیاد آن ها نیفتید و مصرف این مواد غذایی به خصوص آن هایی که در الویت لیست هستند را به عادت روزانه تبدیل نکنید

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که برخی مواد غذایی باعث بروز گرایشی شدید از نوع اعتیاد می شود. به عقیده ی این محققان برخی مواد غذایی شباهت هایی به مواد اعتیادآور کلاسیک دارند. به این ترتیب که باعث بروز واکنش های بیولوژیکی یا رفتاری در بدن می شوند که شبیه به اعتیاد است. این مواد غذایی موادی در مغز آزاد می کنند که باعث ایجاد احساس خوشی و آرامش می شود و اینجاست که زنگ خطر به صدا در می آید.

بدون شک در هر کشوری عادت های غذایی متفاوتی حاکم است. اما برخی مواد غذایی در بین هر سن و سال با هر ملیتی طرفداران زیادی پیدا کرده است مانند پیتزا، انواع پنیرها، شکلات، چیپس و غیره.

در ادامه لیستی از اعتیادآورترین های خوراکی را به ترتیب الویت این پژوهش مشاهده می کنید:
پیتزا
شکلات
چیپس
بیسکوییت ها
بستنی
سیب زمینی سرخ کرده
چیزبرگر
نوشابه ها
کیک ها
مرغ سرخ شده
پیراشکی ها
پاپ کورن
کورن فلکس
آبنبات ها
استیک
مافین
آجیل ها
تخم مرغ

آیا لازم است که مصرف این مواد غذایی قطع شود؟

خیر. اما بهتر است بدانید که زیاده روی در مصرف این مواد غذایی به مرور برای بدن مشکل ساز خواهد شد. نتایج این پژوهش مشخص نکرده است که این میل شدید به مصرف پیتزا از کجا ناشی می شود و یا این که چرا نمی توانیم از خوردن چیپس و آبنبات ها پرهیز کنیم. نیازی نیست با خودتان سختگیری کنید و لب به پیتزا و شکلات یا چیپس نزنید. حواستان باشد که در دام اعتیاد آن ها نیفتید و مصرف این مواد غذایی به خصوص آن هایی که در الویت لیست هستند را به عادت روزانه تبدیل نکنید. در غیر این صورت به دام اعتیاد افتاده و ترک کردن مصرف آن دشوار خواهد شد.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.