تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گلو

در فصل زمستان ناحیه گلو و حنجره حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر شده و خطر ملتهب شدن گلو در اثر کاهش دمای هوا بیشتر می‌شود. بنابراین در هوای سرد باید بیش از پیش مراقب گلو بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلودرد


خیلی از مردم تصور می‌کنند که گلو و حنجره بیشتر به درد خواننده‌ها می‌خورد و نگرانی از سلامت این قسمت از بدن مخصوص این دسته از افراد است. اما برای همه‌ی ما پیش آمده است که دچار علائمی مانند خشک شدن گلو، التهاب یا خارش و گرفتگی صدا بشویم. در این صورت است که اهمیت این قسمت بیش از پیش مشخص می‌شود.

در حالت عادی گرفتگی صدا معمولا به خاطر فریاد زدن در طی یک مسابقه‌ی ورزشی و یا آواز خواندن زیاد بروز کند. اما در فصل زمستان این بخش از بدن حساس تر و آسیب پذیرتر شده و خطر ملتهب شدن گلو در نتیجه کاهش دمای هوا بیشتر می‌شود. بنابراین در هوای سرد بیش از پیش باید مراقب گلو بود. در این مطلب چند راهکار ساده برای مراقبت هر چه بیشتر از گلو ارائه می دهیم.

اگر گلودرد به سراغ‌تان آمد، حتما روزانه دو تا سه مرتبه با آب نمک ولرم غرغره کنید تا عفونت از بین برود

 

دلایل بروز گلودرد

گلویی که خشک شده باشد، در حین بلع غذا دردناک می‌شود. دلایل خشک شدن این بخش از مخاط بدن نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که در افراد مختلف متفاوت است.

مخاط گلو به دلیل هوای خشک منزل (به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی)، هوای سرد، دود سیگار، آلودگی هوا، مصرف الکل و غیره خشک می‌شود. همچنین ممکن است که باکتری‌ها یا ویروس‌ها به این بخش حمله کنند. کیپ شدن بینی و تنفس از طریق دهان نیز به خشکی گلو دامن می‌زند.

سن و سال نیز در بروز این مسئله بی تاثیر نیست. با افزایش سن، غدد تولیدکننده بزاق دهان نیز کم کار می‌شوند و دهان و گلو خشک می‌شود. در نهایت اینکه آلرژی ها، ریفلاکس اسید معده یا پرتودرمانی نیز از عوامل آسیب رسان به گلو هستند.

گلو را در هوای سرد بپوشانید

زمانی که زنگ شروع پاییز و زمستان به صدا در می‌آید لازم است که بیشتر به فکر سلامت گلویتان باشید. برای این کار لازم است که از روسری یا شال‌های ضخیم و همچنین شال گردن استفاده کنید تا گردن‌تان از گزند سوز و سرما در امان باشد.

استفاده از شال گردن روش خوبی برای حفظ گرمای بدن است، بخصوص اینکه بخشی از این گرما از طریق گردن و سر تخلیه می‌شود. بنابراین اگر در این روزهای باقیمانده از زمستان نمی خواهید گلودرد بگیرید، گردن تان را به خوبی بپوشانید.

همیشه مسواک تان را به دقت تمیز کنید

یکی از منابع اصلی عفونت گلو همان وسیله‌ای است که به طور مرتب استفاده می‌کنید. بله مسواک را می‌گوییم. اگر گلوی حساسی دارید و یا به هر دلیل لازم است که بیشتر مراقب سلامت گلویتان باشید، بهتر است از تمیز بودن مسواک‌تان مطئمن شوید.

توصیه می‌کنیم قبل از تمیز کردن دندان هایتان، به فکر ضدعفونی کردن مسواک باشید. برای این کار کافیست که قبل از مسواک زدن، مسواک‌تان را به مدت یک دقیقه داخل لیوانی حاوی آب گرم و یک قاشق غذاخوری نمک قرار دهید.

گلودرد

 

گلو و دهان تان را با آب نمک ضدعفونی کنید

بعد از مسواک زدن و قبل از رفتن به رختخواب، با محلول آب نمک غرغره کنید. این کار باعث ضدعفونی شدن دهان و گلویتان می‌شود. در واقع قرقره کردن با آب نمک روشی ساده و بی‌هزینه برای از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی است که باعث ایجاد گلودرد می‌شوند.

اگر خدای نکرده گلودرد به سراغ تان آمد، حتما روزانه دو تا سه مرتبه با آب نمک ولرم غرغره کنید تا عفونت از بین برود. برای این کار کافیست داخل نصف فنجان آب ولرم، یک چهارم یا یک سوم قاشق مرباخوری نمک ریخته و غرغره کنید. نیازی نیست که آب نمک تان خیلی شور باشد.

از لحاف فرد دیگری استفاده نکنید

اگر دچار التهاب گلو شده اید، بیشتر بهداشت فردی را رعایت کنید. باید بدانید که استفاده از لحاف یا ملحفه های فرد دیگر باعث بروز التهاب گلو می‌شود، چون این کار امکان انتقال و انتشار باکتری‌ها را بیشتر می‌کند.

اگر جزو افرادی باشید که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر در معرض خطر خواهید بود، چون بدن تان قدرت کافی برای مقابله با بیماری و عفونت های احتمالی را ندارد. بنابراین از لحاف و دیگر لوازم افراد دیگر بخصوص افراد بیمار استفاده نکنید.

توصیه می‌کنیم قبل از تمیز کردن دندان‌هایتان، به فکر ضدعفونی کردن مسواک باشید. برای این کار کافیست که قبل از مسواک زدن، مسواک‌تان را به مدت یک دقیقه داخل لیوانی حاوی آب گرم و یک قاشق غذاخوری نمک قرار دهید

 

نوشیدن دمنوش زنجبیل و عسل

زنجبیل ریشه‌ای پرخاصیت است. این ریشه‌ی درمانگر حاوی خواص ضدالتهابی است که به پیشگیری و همچنین درمان گلودرد کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم برای خودتان دمنوش زنجبیلی تهیه کنید. دمنوش تان را با عسل شیرین کرده و نوش‌جان کنید. همین کار ساده باعث حفاظت از گلو و همچنین رفع علائم بیماری مانند گلودرد و التهاب می‌شود.

یادتان باشد که عسل یک ماده‌ی نرم کننده و ضدعفونی کننده‌ی مفید است که هم برای سلامتی و هم برای درمان مشکلاتی مانند گلودرد موثر عمل می‌کند. همچنین می توانید یک قاشق عسل را در مقداری آب ولرم حل کرده و با آن غرغره کنید و آن را ببلعید. از عسلی استفاده کنید که فاقد موم باشد.

قبل از آواز خواندن یا سخنرانی صدایتان را گرم کنید

این بخش بیشتر به درد افرادی می خورد که آواز می خوانند یا به طور مرتب سخنرانی می‌کنند و یا اینکه مشاغلی مانند معلمی و غیره دارند. توصیه می‌کنیم قبل از شروع به کار صدایتان را گرم کنید. اگر صدایتان را آماده نکنید گلودرد خواهید گرفت.

این کار درست مانند نرم کردن بدن قبل از ورزش است. حتما دردهای عضلانی بدن از ورزش را تجربه کرده اید. برای پیشگیری از این مشکل تکنیک های گرم کردن صدا و نرم کردن گلو را یاد بگیرید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.