تبیان، دستیار زندگی
22 اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که از سال 1392 به عنوان روز شهدا نام گذاری شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی 22 اسفند را روز شهید نام گذاری کرد تا به طور ویژه به مقام شهدا توجه شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز شهید از ۹۲ تا ۹۴

22 اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که از سال 1392 به عنوان روز شهدا نام گذاری شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی 22 اسفند را روز شهید نام گذاری کرد تا به طور ویژه به مقام شهدا توجه شود.

سامیه امینی-بخش فرهنگ پایداری تبیان
روز شهید

بازخوردها

روز شهید در 22 اسفندماه و پر شهیدترین ماه سال واقع شده است، همچنین 13 درصد شهدای سالانه ما در اسفندماه به شهادت رسیده اند.
نتایج نظرسنجی سازمان سنجش افکار عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماری را که طبق سفارش بنیاد شهید پیرامون آگاهی مردم از «روز 22 اسفند، روز شهید» در سال 1393 گرفته بود، در سیزدهمین نشست شورای اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح و موردبررسی قرار گرفت.
میزان آشنایی مردم با روز شهید پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت این روز در سال 92 در حدود 1 درصد و پس از برگزاری این مراسم 17 درصد بوده است که آشنایی 35 و 3 دهم درصدی مردم با این روز پس از برگزاری مراسم بزرگداشت روز شهید در سال 93 نشان دهنده روند مثبت آشنایی مردم با این روز است.
در 22 اسفند سال 92 با توجه به کمبود وقت، کارهایی انجام شد که شناخت مردم از روز شهید از یک درصد به 17 درصد رسید. در سال 93 نیز ستادی تشکیل شد تا با برنامه ریزی برای این روز بتوانیم روز شهید را به یک روز تبلیغی و پیام رسانی به مردم در خصوص معرفی شهدا و بسط و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل کنیم.

سومین سالروز شهید

امسال برای سومین سال متوالی در 22 اسفندماه مراسم بزرگداشت روز شهید برگزار می شود. یکی از اولویت های بنیاد شهید در سال 94 مسئله فرهنگ ایثار و شهادت است، چون این فرهنگ، فرهنگ امام حسین (ع) است و فرهنگ ایشان پس از هزار و 400 سال اسلام و شیعه را زنده نگه داشته است.
طبق اظهارات شهیدی، رئیس بنیاد شهید در سراسر کشور با خانواده های 22 هزار شهید از 22 بهمن آغاز و تا 22 اسفند ادامه خواهد داشت، همچنین تا امروز با حدود 16 هزار خانواده ایثارگر در سراسر کشور در قالب طرح سپاس دیدار انجام شده است.

رویکرد بنیاد در سال جاری، محله محوری، استفاده از پتانسیل بسیج و مساجد و شبکه های اجتماعی و مجازی است

پرداخت مطالبات به عنوان خبر خوب سال 93 ایثارگران بود. شهیدی معاون رئیس جمهور برای خبر خوش امسال گفت: «فعلاً خبر خوشی برای خانواده شهدا ندارم.»

هدف اصلی مراسم بزرگداشت روز شهید نهادینه کردن روز شهید در کشور است و باید بدانیم رشد و حرکت کشور به برکت خون شهداست.
محورهای مشخص شده برای برنامه ریزی های ویژه گرامی داشت روز شهید سال 94 در چند محور عمده برنامه ریزی های این روز مشخص شده که شامل تحول، نوآوری و تکامل برنامه ها، استفاده از ظرفیت های مردمی و حرکت به سوی محله محور بودن، استفاده از ظرفیت مساجد، مدارس و دانشگاه ها، فعال کردن بسیج و تشکل ها، استفاده از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی درنهایت بهره گیری مناسب از فضای معنوی ایام فاطمیه (س) است.

محله محوری

یکشنبه ۲۷ دی سال جاری نیز قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار محسن انصاری در دومین همایش فصلی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور در سالن شهید رسول زاده در ارتباط با برنامه های بنیاد در «روز شهید» سال ۱۳۹۴ گفت: رویکرد بنیاد در سال جاری، محله محوری، استفاده از پتانسیل بسیج و مساجد و شبکه های اجتماعی و مجازی است.
وی با تأکید بر اجرای هدفمند و تأثیرگذار طرح سپاس و دیدار با خانواده های ایثارگران با هماهنگی با سایر سازمان ها، گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی و فرهنگی شهدای مدافع حرم، همانند شهدای دفاع مقدس باید ادامه یابد.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شرایط پیچیده و حساس کنونی و پیش رو بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، چالش های منطق ای و بین المللی، اجرای فرآیند صلح سوریه و پیروزی رهبران مقاومت در عراق، سوریه و یمن، گفت: هدف استکبار از این ایجاد ناآرامی ها مقابله با انقلاب اسلامی ایران، جلوگیری از فراگیری این انقلاب و در حاشیه امن قرار دادن رژیم صهیونیستی است که این موضوع همواره توسط مقام معظم رهبری نیز مطرح شده است.
سردار انصاری با تأکید بر اینکه بعضی از کشورهای منطقه، یکی از اهرم های فشار نظام سلطه در منطقه ما هستند، گفت: از دست دادن نفوذ در کشورهای مقاومت منطقه، به نتیجه رسیدن برجام و به حاشیه رانده شدن این کشورها در منطقه و نگرانی از دعوت ایران برای شرکت و حضور در فرآیند صلح سوریه ازجمله مواردی است که این کشورها در این نقش ظاهرشده اند.
وی افزود: همبستگی، مشارکت و اعتماد اجتماعی، سه شاخصه اصلی سرمایه اجتماعی هستند که با انتخابات حفظ می شوند؛ در جمهوری اسلامی ایران حتی در دوران 8 سال دفاع مقدس، علی رغم اینکه امام، دفاع مقدس را در اولویت قرار داده بودند بر انتخابات به موقع تأکید می کردند.
قائم مقام بنیاد شهید در ادامه در مورد استراتژی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فعالیت های مرتبط با روابط عمومی در استان ها باید به خوبی پی ریزی شده و در مرکز نیز این فعالیت ها باید ارتقا یابد. با در نظر گرفتن نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، می توان دریافت فعالیت مثبت در این حوزه می تواند در تأمین امنیت ملی و ارتقای زیرساخت های امنیتی جامعه نقش بسزایی داشته باشد.
سردار محسن انصاری با اشاره به رعایت انضباط مالی در بنیاد، گفت: به منظور افزایش بهره وری و رضایت از مراکز وابسته به بنیاد مانند مراکز اقامتی، توان بخشی و مراکز درمانی، مدیریت بهره وری از این مراکز به استان ها و مدیریت آماده سازی به ستاد مرکز واگذارشده است.