تبیان، دستیار زندگی
من افسردگی دارم چه غذاهایی برای من مناسب است تا حالم را بهتر کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسردگی را سه طلاقه کنید

من افسردگی دارم چه مواد غذایی برای من مناسب است تا حالم را بهتر کند؟

مشاور: سلیمی -مرکز مشاوره تبیان
چای سبز

 ماهی، یکی از منابع دریافت روی، یُد، پروتئین و ویتامین های گروه B است. مصرف آن دسته از ماهی هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، حس شادابی بیشتری را القا می کند، زیرا امگا 3 باعث کاهش التهاب و نیز ارتجاعی شدن رگ ها می گردد و در نتیجه خون رسانی به مغز سریع و آسان تر می شود و همه این عوامل در کنار هم آرامش را به ارمغان می آورند. از طرفی، بر اساس نتایج تازه ترین تحقیقات، جوامعی که مردمان اش حداقل یک بار در هفته ماهی های دارای اسید چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود می گنجانند، با روحیه تر و فعال ترند و کمتر منزوی و گوشه گیر می شوند.

چای سبز: تولید و انتشار بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن یکی از عوامل پیری زودرس و اختلال در کارکرد درونی بدن است. مطالعات نشان می دهند که هجوم این رادیکال های آزاد به مغز، باعث صدمه دیدن سلول ها و به هم خوردن نظم و کارکرد آنها و در نتیجه افسردگی افراد می شود. یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل بازدارنده رادیکال های آزاد در بدن، آنتی اکسیدان ها هستند که شما می توانید به راحتی و با مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی هایی مثل چای سبز، مقادیر فراوانی از آنها را وارد بدن تان کنید.

  آهن: کم خونی ناشی از فقر آهن نیز یکی از عوامل بی حوصلگی، افسردگی، عصبانیت و بدخلق بودن افراد است. جبران این کمبود از طریق مصرف انواع منابع پروتئین های حیوانی (مثل انواع گوشت قرمز و سفید) میسر است و با تامین نیاز آهن بدن، عملکرد مغز هم بهتر می شود و افراد از روحیه بهتری برخوردار خواهند شد.

یکی از مهمترین و موثرترین عوامل بازدارنده رادیکال های آزاد در بدن، آنتی اکسیدان ها هستند که شما می توانید به راحتی و با مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی هایی مثل چای سبز، مقادیر فراوانی از آنها را وارد بدن تان کنید.

 گوشت سفید: مصرف غذاهای حاوی پروتئین و البته با کلسترول پایین (مثل گوشت بوقلمون، شترمرغ و مرغ) باعث افزایش سطح اسیدهای آمینه در بدن می شود. با افزایش اسیدهای آمینه در بدن، میزان ترشح سروتونین هم زیاد می شود. هورمونی که نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در بدن به عهده دارد. بنابراین، سعی کنید که هفته ای چند مرتبه این گروه از خوراكی ها را در رژیم غذایی تان بگنجانید. فقط به شرطی که از سرخ کردن آنها در روغن فراوان بپرهیزید.

خواص ویتامین D: این ویتامین هم از آن دسته ریز مغذی هایی است که باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شود. پژوهشگران دانشگاه تورنتو یکی از دلایل افسردگی مردم در فصل زمستان و کشورهای سردسیر را کاهش سطح ویتامین D در بدن در اثر کاهش نور خورشید اعلام کرده اند.

غذاهای افسردگی زا:

مصرف غذاهای آماده  و سرخ کردنی به علت دارا بودن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع باعث افزایش LDL (چربی بد خون) و کاهش HDL (چربی خوب خون) می شود حرارت دادن  روغن در حین سرخ کردن غذا باعث ایجاد مواد سمی و انتقال آنها به درون مواد غذایی و در نهایت به بدن می شود. با ورود این مواد مضر، کارکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن با مشکل مواجه می شود و همین کاهش کارآیی موجب کاهش استقامت بدن در برابر انواع بیماری های عفونی و غیر عفونی و حتی افسردگی می شود.

هر روز مقداری ورزش کنید. در طی ورزش، مغز مواد شیمیایی بنام اندورفین و انکفالین را آزاد می کند که درد را از بین می برند. همچنین باعث احساس شادی و نشاط می شوند. افرادی که هر روز بطور منظم و پیوسته ورزش می کنند ابراز می کنند که بعد از ورزش احساس خوبی دارند. بنابراین بهترین راه برای رهایی از افسردگی، ورزش منظم است.

تا حد امکان از مصرف شکر و شیرینی جات و آرد بدون سبوس پرهیز کنید. مصرف زیاد اینگونه مواد غذایی بجای مواد غذایی مفید، خیلی زود باعث ایجاد کمبود مواد مغذی در بدن شما خواهد شد. همچنین این مواد باعث می شوند شما یک مرتبه احساس انرژی و نشاط کنید و یک مرتبه هم احساس افت و غم، در نتیجه بیشتر دچار خستگی و افسردگی می شوید.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی بخش مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.