تبیان، دستیار زندگی
مقام های آمریکایی، بعد از تأیید خبر بازداشت 10 نظامی آمریکا در خلیج فارس، به آن واکنش نشان دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش مقامات آمریکایی به بازداشت  10 نظامی

مقام های آمریکایی، بعد از تأیید خبر بازداشت 10 نظامی آمریکا در خلیج فارس، به آن واکنش نشان دادند.

فراوری: ه-هدایتی -بخش سیاست تبیان
آب های خلیج فارس

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 94/10/22 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

بنابر اعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است.

همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است، در زمان توقیف شناورهای رزمی آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای آمریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده اند.

تماس تلفنی کری با ظریف

در همین حال، در پی بازداشت 10 تبعه آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد آب های کشورمان در خلیج فارس شده بودند، وزیر امور آمریکا با محمدجواد ظریف تماسی تلفنی برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، از تماس تلفنی جان کری، وزیر امور آمریکا با رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خبر داد.

بر اساس این گزارش، کری در این تماس تلفنی با ظریف درباره آزادی اتباع آمریکایی بازداشت شده گفت وگو کرد.

واشنگتن پست گزارش داد، کری در گفت وگو با ظریف مدعی شده است که تعرض قایق های آمریکایی به حریم دریایی کشورمان غیرعمدی بوده و به دلیل مشکلات فنی رخ داده است.

واکنش مقام ها و شخصیت های سیاسی مختلف در آمریکا

05:07- جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا هنگام ورود به سالن محل سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت که اطمینان دارد موضوع نظامی های بازداشت شده آمریکایی، پایانی خوش خواهد داشت.
04:57- جان کری، وزیر خارجه آمریکا هنگام ورود به کنگره در پاسخ به سوالی درباره بازداشت 10 نظامی آمریکایی که به صورت غیرمجاز وارد آب های ایران شده بودند گفت: «آنها خیلی زود آزاد خواهند شد.»
04:40- واشنگتن پست گزارش داده «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در جریان موضوع قرار گرفته و با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی، در تماس کامل بوده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هنگام ورود به کنگره در پاسخ به سوالی درباره بازداشت 10 نظامی آمریکایی که به صورت غیرمجاز وارد آب های ایران شده بودند گفت: «آنها خیلی زود آزاد خواهند شد.»

04:37- مقام ارشد دفاعی آمریکا در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست می گوید تا این لحظه، نشانه ای از اینکه اقدام ایران «خصمانه» بوده باشد وجود ندارد. او با بیان اینکه ایرانی ها رفتار خوبی با آمریکایی های بازداشت شده داشته اند گفت: «این به نوعی، خیلی حرفه ای بوده است.»
04:31- یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام به آسوشیتدپرس گفت ممکن است علت ورود قایق آمریکایی به آبهای ایران، تمام شدن گاز یا خرابی بوده بوده باشد. 
03:49- «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری خواه در بیانیه ای بار دیگر بر ابطال «برجام» تأکید کرد.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: «ایران، در حال آزمودن مرزهای عزم این دولت است. و آنها می دانند که این مرزها، بسیار گسترده است و دولت آمریکا تمایل دارد دست آنها را در بسیاری از مسائل باز بگذارد. از زمان امضای توافق، این رفتارها بیشتر شده اند. به همین دلیل است که در جایگاه رئیس جمهور، توافق هسته ای که اوباما با ایران امضا کرده را باطل می کنم.»
03:43 - سناتور «کلی آیوت» با اشاره به این واقعه می گوید «غیرقابل تصور است» که دولت آمریکا قصد برداشتن تحریم ها علیه ایران را دارد.
03:30- مقام های آمریکایی می گویند نیروی دریایی این کشور با ملوان ها در ایران تماس گرفته اند.
03:26- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده نفرات بازداشت شده صبح چهارشنبه به وقت ایران به آمریکا تحویل داده خواهند شد.
02:49- «جن ساکی»، مدیر اداره ارتباطات کاخ سفید، در مصاحبه با «سی ان ان» گفت «باراک اوباما»، در نطق سالانه اش اشاره ای به نیروهای بازداشت شده آمریکایی نخواهد کرد.
02:36- کاخ سفید می گوید باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان خبر بازداشت ده نیروی نظامی این کشور در خلیج فارس قرار گرفته است.
02:05- «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در گفت وگو با «سی ان ان»  توقیف دو قایق آمریکایی که وارد آبهای سرزمینی ایران شده بودند را اقدامی «تحریک آمیز» توصیف کرد.
02:04- نمایندگان کنگره آمریکا، با لحنی تند به خبر بازداشت نیروهای نظامی آمریکا در ایران واکنش نشان داده اند.
وی  گفت به دلیل همین اقدامات «تحریک آمیز» است که «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای با ایران را در اولویت خود قرار داده است.
«ارنست» گفت کاخ سفید اطمینان حاصل کرده که به زودی به قایق های آمریکایی اجازه داده خواهد شد سفرشان را ادامه بدهند. او همچنین گفت رفتار ایران با نظامیان بازداشتی، «مودبانه» است.
01:54- روزنامه «دیلی بیست» به نقل از منابع نظامی آمریکایی ادعا کرده است که ایران تا روز چهارشنبه و برگزاری سخنرانی سالانه رییس جمهور آمریکا، نظامیان دستگیر شده آمریکایی را در بازداشت نگاه خواهد داشت.
01:18- «پاول رایان»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای نوشت:
«اولویت اصلی ما، ایمنی و امنیت نیروهای نظامی بازداشت شده توسط ایران است. من به دقت، اوضاع را تحت نظر دارم و امیدوارم که رئیس جمهور به زودی مردم را در جریان قرار دهد. در حاکی که امشب برای نطق سالانه رئیس جمهور، گرد هم آمده ایم بگذارید از تمامی مردان و زنان شجاع در سرتاسر دنیا که برای حفاظت از کشور بزرگمان فعالیت می کنند، تشکر کنیم.»
01:05- مقام های آمریکایی می گویند «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش، آزادی سرنشین های دو قایق توقیف شده را خواستار شده است.


منابع : فارس / آفتاب