تبیان، دستیار زندگی
کودکان به بادکنک علاقه دارند و برای آن ها هر بازی و تفریحی با بادکنک جذاب و دوست داشتنی است. بازی اجازه نده بادکنک به زمین بخوره شاید ساده ترین بازی بادکنکی باشد حداقل یک بار در کودکی تجربه کرده اید، در این بازی با ضربه زدن به بادکنک از برخورد با....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راکت بادکنکی

راکت بادکنکی

بچه ها به بادکنک علاقه دارند و برای آن ها هر بازی و تفریحی با بادکنک جذاب و دوست داشتنی است. بازی " اجازه نده بادکنک به زمین بخوره " شاید ساده ترین بازی بادکنکی باشد حداقل یک بار در کودکی تجربه کرده اید، در این بازی با ضربه زدن به بادکنک از برخورد با زمین جلوگیری می شود.
در این آزمایش با استفاده از بادکنک و مفهوم راکت یک بازی علمی بسیار ساده را آموزش می دهیم. راکت برای آموزش مفهوم عمل و عکس العمل بسیار عالی است.


وسایل مورد نیاز:
مقداری کاموا حدود 2 متر
بادکنک
دو عدد صندلی
نی نوشدنی
چسب نواری
قیچی


روش کار:
یک طرف کاموا را به پشت یکی از صندلی ها گره بزنید. سپس کاموا را از داخل نی نوشابه رد کرده و  انتهای کاموا را به صندلی دوم گره بزنید.
دو قطعه چسب چوب ( حدودا 5 سانتی متر ) وسط نی بچسبانید.

راکت بادکنکی


بادکنک را باد کنید اما انتهای بادکنک را گره نزنید، انتهای بادکنک را محکم نگه دارید که هوای داخل آن خارج نشود سپس چسب هایی که به نی چسبانده شده بود را به بادکنک بچسبانید به طوری که انتهای بادکنک به طرف صندلی باشد. حالا بادکنک را رها کنید... دقت کنید چه اتفاقی رخ می دهد.
بادکنک به محض آزاد شدن شروع به حرکت می کند.
در این آزمایش، عمل و عکس العمل یک مفهوم ساده قابل لمس است. برای اینکه شیئی به یک سو حرکت کند بایستی نیرویی در جهت مخالف آن را وادار به حرکت نماید.
بادکنک پر از هوا است، وقتی آن را رها می کنید هوا از انتهای آن به سرعت خارج می شود که نیرویی در خلاف جهت ایجاد می نماید. این فشار هوای خارج شده از بادکنک باعث حرکت بادکنک در جهت مخالف می گردد.
از این اصل در حرکت فضاپیماها و موتورهای جت استفاده می شود. انفجار سوخت در محفظه موتور نیرویی پیش برنده و در خلاف جهت ایجاد می کند که باعث پرتاب به سمت بالا و فضا می گردد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسرین صادقی