تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه بیست و سوم دی 1394 هجری خورشیدی، دوم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، سیزدهم ژانویه 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد تاریخی

امروز چهارشنبه بیست و سوم دی 1394 هجری خورشیدی، دوم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، سیزدهم ژانویه 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

23 دی 1365

عملیات کربلای 6 با رمز «یا فاطمه زهرا(س)» به وسیله ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب و شمال سومار آغاز شد. هدف از این عملیات آزادسازی ارتفاعات این منطقه، در پاسخگویی به شرارت های دشمن در بمباران منطقه های مسکونی بود.

23 دی 1359

در جریان جنگ تحمیلی نخستین بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق در 50 کیلومتری غرب ایلام به وقوع پیوست و شماری از مردم غیر نظامی در این حمله زخمی شدند.

23 دی 1357

شورای سلطنت به ریاست سیدجلال الدین تهرانی تشکیل شد، گفته شده بود که پس از خروج محمدرضا پهلوی از کشور شورای سلطنت عهده دار تمام وظیفه ها و اختیارهای مقام سلطنت خواهد بود. با این حال فقط دو روز پس از خروج شاه از کشور، امام خمینی(ره) در سخنانی شورای سلطنت را غیرقانونی خواند و دخالت آنان در امور کشور را جرم دانست و از آنان خواست به سرعت از این شورا کناره گیری کنند.

23 دی 1357

«سایروس ونس» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ایران بزرگترین مشتری تسلیحاتی آمریکا بوده؛ ایران تاکنون 20 میلیارد دلار اسلحه از آمریکا خریده، اما میان 10 تا 12 میلیارد دلار از این تسلیحات که از مدرن ترین سلاح ها هستند، هنوز تحویل ایران داده نشده است.»

23 دی 1355

یک قرارداد بزرگ اقتصادی و صنعتی میان ایران و انگلیس به امضا رسید و به موجب آن دولت انگلیس در صنایع اتومبیل سازی، برقی کردن راه آهن، ایجاد ناوشکن نفتکش، مونتاژ تراکتور و موتور دیزل در ایران سرمایه گذاری کرد.

23 دی 1349

سفیر آمریکا در لندن به عنوان فرستاده ویژه نیکسون رئیس جمهوری آمریکا به تهران آمد و درباره حفظ امنیت خلیج فارس پس از خروج نیروهای انگلیسی با محمدرضا پهلوی به گفت و گو پرداخت.

23 دی 1344

موافقتنامه همکاری اقتصادی و فنی مهمی میان ایران و شوروی برای ساخت کارخانه ذوب آهن، ایجاد لوله گاز و تشکیل کارخانه ماشین سازی امضا شد.

23 دی 1341

امیر اسدالله علم نخست وزیر رژیم پهلوی، 6 بهمن را روز رفراندوم عمومی برای تصویب لوایح ششگانه محمدرضا پهلوی اعلام کرد.

23 دی 1340

عبدالحسین به نیا وزیر دارایی به دلیل مخالفت با مصوبه اصلاحات ارضی استعفا کرد، دلیل این کناره گیری اختلاف پیوسته وی با حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی بر سر لایحه اصلاحات ارضی بود.

23 دی 1336

ژنرال «ماکسول تایلور» رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا وارد تهران شد و با محمدرضا پهلوی دیدار کرد.

23 دی 1303

عبدالله طهماسبی امیر لشکر شمال غرب، برای توسعه زبان فارسی در استان آذربایجان شرقی از وزیر معارف درخواست بودجه کرد.

23 دی 1303

آیت الله سیدحسن مدرس در جلسه مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور با اشاره به تحرکی که برای تغییر لغات غیرفارسی به فارسی به وجود آمده بود گفت که این تحرک ممکن است از نظر ادبی یا سیاسی باشد. اگر این کار از منظر ادبی صورت می گیرد ربطی به مجلس ندارد ولی اگر جنبه سیاسی داشته باشد به مساله وطن خواهی باز می گردد.

23 دی 1300

فرخی یزدی به دستور رضاخان از تهران اخراج شد. علت اخراج او درج مقاله هایی علیه رئیس الوزاء و وزیر جنگ بود.

23 دی 1300

با تصویب هیات دولت مقرر شد که هیاتی از ایران برای بستن قراردادهای لازم با دولت شوروی به مسکو برود.

23 دی 1293

تبریز در جریان جنگ جهانی اول به اشغال نیروهای آلمان و امپراتوری عثمانی درآمد.

23 دی 1286

محمد علی شاه قاجار برای آشتی و دوستی با مجلس شورای ملی، جلسه ای در دربار تشکیل داد و تعدادی از نمایندگان شرکت کردند و شاه دگربار وفاداری خود را به مشروطه اعلام کرد.

تنظیم: هومن بهلولی