تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون همچنان علاقمند است با تولید برنامه های موسوم به مناظره ، موضوعات مختلف را به چالش بكشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غیر محرمانه دنبال چیست؟

تلویزیون همچنان علاقمند است با تولید برنامه های موسوم به مناظره ، موضوعات مختلف را به چالش بكشد. این در حالی است كه مناظره شبكه یك به دلیل انحراف از مسیر اصلی خود نتوانست موفقیت دوران انتخابات ریاست جمهوری را تكرار كند و در نهایت تعطیل شد. «غیر محرمانه» عنوان مناظره ای است كه جمعه گذشته روی شبكه دو رفت و قرار است هر هفته یكی از مسائل مرتبط با سبك زندگی را مورد كنكاش قرار دهد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
غیر محرمانه

برنامه در گام نخست در حد انتظاری كه می رفت نبود. این مساله و نیز برای اطلاع از سابقه شكل گیری و مسیر «غیر محرمانه» سراغ مجری آن رفتیم. محمود احمدی افزادی در مقام اجرا موفق عمل كرد اما همچنان انتظار از او بالا است؛ این توقع پس از «شب آفتابی» دو چندان شده.

بن مایه غیر محرمانه

پرسش نخستی كه با محمود احمدی افزادی در میان می گذاریم؛ چرایی ساخت «غیر محرمانه» است. این برنامه دنبال پر كردن چه خلائی است؟:« ایده اولین بار در معاونت آموزش و پژوهش سازمان صدا و سیما با مشاركت آقای دكتر غلامرضایی مطرح شد. به این نتیجه رسیدیم كه مردم مشكلاتی در حوزه سبك زندگی و مسائل اجتماعی دارند.. مثلا این همه بر سبك زندگی ایرانی اسلامی تاكید می شود ولی در نهایت خانه هایی كه می سازیم سبك غیر بومی است. مقام معظم رهبری هم پیش از این به آفاتی كه گریبان گیر سبك جامعه ایرانی شده اشاره داشتند.

پیرو همین بیش از 50 موضوع را انتخاب كردیم ، فصلنامه ای هم به اسم سبك زندگی در مركز تحقیقات صدا و سیما زیر نظر خودم منتشر می شد كه بن مایه ساخت «غیر محرمانه» شدند.» احمدی دلیل دیگر شكل گیری برنامه را وجود چند پرسش می داند:«  ما باید تكلیف خودمان را درباره مسائل اجتماعی مشخص كنیم. واقعا طرفدار زندگی ایرانی هستیم؟ آیا زندگی ایرانی ممكن هست؟ اصلا چه تعریفی دارد؟ در خیلی از مسائلی كه قطعیت ندارد چرا با قطعیت نظر می دهیم؟ چرا این قدر زود دیگران را مقصر می دانیم؟چرا این قدر زود مسئولیت های اجتماعی و فردی خودمان طفره می رویم؟ این شد كه فكر كردیم می شود این مسائل را در قالب یك برنامه چالشی جذاب مناظره گونه طراحی كرد كه نتیجه اش برنامه اول بود.

شروع ضعیف

برنامه اول با تعریفی كه احمدی افزادی ارائه می دهد، فاصله داشت. «غیر محرمانه» بجای نقد روح سبك زندگی به سمت مشكلات معیشتی كشیده شد. او این ضعف را می پذیرد:« برنامه با آن چه فكر می كردیم فاصله داشت. هدف ما این است كه آن طور كه فكر می كنیم عینا به مردم منتقل شود. مردم بدانند آنتنی كه پر می شود بر اساس چه منطقی است؟ چرا یك برنامه باید به این مسائل بپردازد؟ در برنامه دوم تفاوت محسوس است.»

چرا مناظره واقعی شكل نگرفت؟

در برنامه اول تصمیم گرفتم كمی ملاحظه كنم اما مدیر شبكه گفتند برنامه یك مقدار تخت است كاش آن را چالشی تر كنید. ضمن این كه من معتقدم هر هیچ خط قرمزی وجود ندارد و می توان به مسائل مختلف پرداخت. صادقانه این نكته در برنامه هایی كه داشته ام ثابت كرده ام. ضمن آن كه شخصیت غالب خودم به سمت چالش و سوال های تند میل دارد. فكر كنم این ویژگی در اجرا خودش را به فضای غالب گفت و گو تحمیل می كند

احمدی دلیل فاصله برنامه نخست با نقطه مطلوب را توافق مهمان ها (دكتر حجت و مهندس چمران ) بر سر موضوع می داند: « فكر می كردیم آقای دكتر حجت طرفدار سبك معماری مدرن است، آقای چمران طرفدار معماری سنتی.  بعد دیدیم كه هر دو به سمت معماری ایرانی اسلامی میل دارند و یك سمت ماجرا یعنی كسانی كه معماری غیرایرانی را مدیریت می كنند از دست دادیم اما در دل آن یك گفت و گوی چالشی شكل گرفت و  دوگانه ای دیگر رخ داد.»

سورپرایز مناظره

احمدی بعد از بیان این توضیح به نكته ای دیگر اشاره می كند و آن شرطی است كه «غیر محرمانه» برای مهمان هایش گذاشته:« مهمان ها تا زمان مناظره نمی دانند طرف مقابل شان چه كسی است. » می پرسیم این شرط باعث ریزش مهمان ها نمی شود؟:« چرا خیلی ها به همین خاطر از شركت در مناظره منصرف شدند ولی فكر می كنم این نكته جا می افتد.»

به تماشاگران خط نمی دهیم

تماشاگران برنامه «غیر محرمانه» دو دسته اند و هر كدام طرفدار یك مهمان. برای همین در گوشه ای از برنامه مناظره میان حاضران در استودیو می رود. می پرسیم این اتفاقات مهندسی شده نیست؟:« صادقانه می گویم؛ هیچ هماهنگی درباره سوالات نمی شود . چون سوال ها شسته رفته بود این شائبه برای شما شكل گرفته. در صورتی كه هر كدام از دو گروه خودشان روی سوالات فكر كرده بودند.»

چالشی ترین برنامه تلویزیون؟

پیش از  این برنامه هایی كه عده ای به عنوان نماینده افكار عمومی در آن شركت و صحبت می كنند داشته ایم ؛ اما بعد از یك مدت به خاطر ممیزی و محدودیت ها سوالات خنثی شده اند و  اعتماد ها كم شده. از محمود احمدی افزادی می پرسیم واقعا «غیر محرمانه» تریبون آزاد است یا قرار نیست وارد خطوط قرمز شود:«در برنامه اول خودم تصمیم گرفتم كمی ملاحظه كنم و سازمان را دچار مشكل نكنم ؛ چون به اندازه كافی دردسرهای شان زیاد هست.مدیر شبكه اما گفتند برنامه یك مقدار تخت است كاش آن را چالشی تر كنید. ضمن این كه من معتقدم هر هیچ خط قرمزی وجود ندارد و می توان به مسائل مختلف پرداخت. صادقانه این نكته در برنامه هایی كه داشته ام ثابت كرده ام. هنوز ساختارمان شكل نگرفته؛ بگیرد من قول می دهم چالشی ترین گفت و گوهای اجتماعی تاریخ تلویزیون را خواهید دید.»

چرا غیر محرمانه زنده نیست؟

اثبات ادعای مجری «غیر محرمانه» نیاز به گذر زمان است؛ با این حال یكی از شروط چالشی شدن هر برنامه ، زنده بودن آن است. چرا این برنامه تولیدی است؟:« البته برنامه ساختار فنی و پیچیده ای دارد كه بعد از چند قسمت شكل می گیرد و آن اتفاقی كه باید حادث می شود. وقت نكردیم برای برنامه اول مستندها را آن طور گه مد نظرمان بود از آب دربیاوریم. فعلا در مرحله آزمون و خطاییم .چند برنامه باید پیش برود تا به مدل مطلوب برسیم.»

منفعل نیستم

محمود احمدی افزادی در برنامه «شب آفتابی» در مقام گفت و گو كننده تصویری متفاوت از خود نشان داد . در برنامه اول «غیر محرمانه» اما ترجیح داد خیلی به بحث ورود نكند. می پرسیم تا آخر تا آخر رویه تان همین است یا بر خلاف مجریان برنامه های مناظره كنش بیشتری خواهید داشت؟:« در این طور برنامه ها مجری باید نقش خود را تا حد زیادی به مهمانان واگذار كند و بحث را هدایت كند. شخصیت غالب خودم به سمت چالش و سوال های تند میل دارد. فكر كنم این ویژگی در اجرا خودش را به فضای غالب گفت و گو تحمیل می كند. مطمئن باشید منفعل نخواهم بود.»


منبع: هفت صبح