تبیان، دستیار زندگی
کتاب قصه ما مثل شد به قلم آقای محمد میر کیانی نوشته شده است. این کتاب شامل پنج جلد است که انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) آنرا چاپ و منتشر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه ما مثل شد: صد و ده قصه مثل برای نوجوانان

کتاب قصه ما مثل شد به قلم آقای محمد میر کیانی نوشته شده است. این کتاب شامل پنج جلد است که انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) آنرا چاپ و منتشر کرده است.

در سرزمین ما ایران قصه های خواندنی و دلپذیر که از روزگاران گذشته به یادگار مانده بسیار است، ولی قصه هایی که مثل شده اند، طعم و مزه ی دیگری دارند. این قصه های شیرین و شنیدنی، سرگذشت و زندگینامه ی بعضی از مثل هاست. با این حال هیچکس نمی داند، قصه ی این مثل ها از کجا آمده اند. به هر جال برخی از آنان روایت های واقعی از زندگی بزرگان و برخی از آن از روایات و اشعار ادیبان کهن ایران زمین و برخی دیگر از دهان مادربزرگ ها و پدربزرگ ها نسل به نسل نقل شده است.

مجموعه کتاب «قصه ما مثل شد» که توسط محمد میرکیانی نگاشته و محمدحسین صلواتیان تصویرگری آن را بر عهده داشته نخستین بار در سال 1384 توسط به نشر در قطع وزیری کوتاه به چاپ رسید و تاکنون 13 نوبت چاپ را از سر گذرانیده است.

در این مجموعه پنج جلدی که در سال 1386 عنوان کتاب برگزیده سال را نیز دریافت کرده، تعداد 110 قصه از قصه مَثل های فارسی برای نوجوانان به زبان ساده و روان گردآوری و بازنویسی شده است.

همچنین مجموعه پنج جلدی «قصه ما مثل شد» نیز به صورت تجمیع شده در یک مجلد با قطع وزیری کوتاه تاکنون توسط انتشارات آستان قدس رضوی با شمارگانی برابر با 52 هزار جلد در یازده دوره تجدید چاپ شده است.

برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی نامه استفاده شده است.

مجموعه پنج جلدی کتاب قصه ما مثل شد شامل صد و ده قصه حکایت و مثل است. آقای میرکیانی این ضرب المثل و قصه ها را از کتابها و منابع مختلف انتخاب و بازنویسی کرده است. ایشان در تالیف کتاب سعی کرده اند ساده یکدست و خلاصه بنویسند چرا که این کتاب برای مخاطبین نوجوان تالیف گردیده است.

قصه ما مثل شد

کتاب مصوّر قصه ما مثل شد، اوّلین سری از «داستان های خواندنی در شب های ماندنی» است. این مجلّد حاوی داستان هایی با مضمون اخلاقی و پندآموز است. هر داستان بیان گر ضرب المثلی از ضرب المثل های رایج در زبان فارسی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان به نگارش در آمده است. آنها با خواندن این داستان ها با چگونگی شکل گیری ضرب المثل ها آشنا می شوند.

برخی از عنوان های این داستان ها عبارت اند از: «تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود»؛ «بالاتر از سیاهی رنگی نیست»؛ «عطایش را به لقایش بخشید»؛ «تو نیکی می کن و در دجله انداز»؛ «هفت خوان رستم»؛ «عهد بوق»؛ «ماست ها را کیسه کرد»؛ «کینه مشتری» و «بادمجان دورقاب چینی».

محمد میرکیانی نویسنده کتاب قصه ما مثل شد در سال ۱۳۳۷ در شهر تهران به دنیا آمد، وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در این شهر به پایان رساند و در کنار تحصیل به مطالعه آثار ادبی و هنری روی آورد و با بسیاری از آثار نویسندگان بزرگ آشنا شد.

آثار منتشر شده او بیش از 60 كتاب برای كودكان و نوجوانان است و مجموع قصه های چاپ شده اش برای همه گروه های سنی در قالب های داستان كوتاه بلند و رمان، نزدیك به پانصد عنوان می رسد كه در ادامه به برخی از آثار وی اشاره می كنیم:
1. افسانه خوشبختی
2. پنج سنگ
3. پند و قند (چهار جلد)
4. پهلوان حیدر
5. روز تنهایی من
6. روزی بود و روزگاری
7. روزی بود و روزی نبود (سه جلد)
8. قصه ما مثل شد (پنج جلد)
9. شاید فردا نباشد
10. قصه خانه ما
11. قصّه شاه مال منه
12. قصه ما همین بود (پنج جلد)
13. قصه های شب چله (دو جلد)

منابع: فارس، رسانه مجازی نگاه، همشهری آنلاین