تبیان، دستیار زندگی
500 ایرانی در منا جان دادند، بی آنکه ایران هیاهو و جنجال کند اما یک حمله مشکوک به سفارت عربستان در تهران، ایران را با دنیایی از حاشیه و جنگ روانی مواجه کرد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی جابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلماسی آل سعود موفق تر ازایران؟!

500 ایرانی در "منا" جان دادند، بی آنکه ایران هیاهو و جنجال کند اما یک حمله مشکوک به سفارت عربستان در تهران، ایران را با دنیایی از حاشیه و جنگ روانی مواجه کرد!

مهدی جابری-بخش سیاست تبیان
عربستان

رژیم آل سعود که در سرزمینش نه آب دارد و نه ماهی، این روزها در حال ماهی گیری از آب گل آلود است و این کار را آنچنان با مهارت و دقت انجام می دهد که می توان از آن با عنوان "درس دیپلماسی" یاد کرد! چراکه این رژیم حامی تروریست نه تنها توانست خود را از مهلکه فاجعه منا نجات دهد بلکه اکنون با لحن بسیار طلبکارانه با ایران سخن می گوید؛ تا جایی که اگر کسی از رخدادها و حوادث تلخ امسال بی خبر باشد، تصور می کند که 500 عربستانی یکجا در ایران کشته شده اند و آل سعود اکنون در حال مجازات ایران است!
حال می خواهیم تصور کنیم که به جای کشتار ایرانی ها در قربانگاه منا، فقط 5 نفر از اتباع عربستان در ایران کشته می شدند. اصلا فرض کنید که ایران میزبان هزاران نفر از اتباع عربستان باشد و 500 نفر از آنان یکجا در چند دقیقه کشته شوند! آیا مقامات آل سعود (که البته ارزش و اهمیتی برای جان مردم خود قائل نیستند) به همین سادگی از کنار این دستاورد (!) و بهانه سیاسی می گذرند؟ قطعا این رژیم که به خاطر آتش سوزی مشکوک در سفارت خود تا این حد جنجال به پا کرده است، از فرصت مغتنم کشته شدن اتباعش در خاک ایران آنچنان سوءاستفاده می کرد که ابعاد و تبعات آن برای ایران فراتر از حد تصور است.

تمارض آل سعود و کارت قرمز برای دیپلماسی ایران!

دولت ایران زمان مناسب را برای پاسخ، تلافی و به کارگیری دیپلماسی موثر و مدبرانه از دست داد تا اینکه امروز باید در قبال آتش سوزی مشکوک در سفارت عربستان به افکار عمومی جهان پاسخ دهد! این در حالی است که حتی یکی از کارکنان و مقامات سفارت عربستان آسیب ندید و امنیت آنها به طور کامل توسط پلیس ایران تامین شد

آل سعود اکنون دولت ایران را در زمین دیپلماسی خویش گرفتار کرده و هرچند فهم و درک و شعور ایرانی ها در زمین بازی بیشتر از حریف است اما آنها آنقدر ماهرانه صحنه سازی می کنند تا داور را متقاعد کنند که چند کارت زرد و قرمز به طرف ایرانی نشان دهد! آنها حتی برای مرور صحنه های آهسته و بازبینی حوادث گذشته نیز فرصت نمی دهند و آنچنان تمارض و بیمارنمایی می کنند که ایرانی های بی گناه را مقصر، خاطی و خشن جلوه دهند!
سعودی ها می دانند که معمولا در جنگ روانی برنده هستند؛ آنها همیشه پیروزی را با جنجال، حاشیه سازی و بزرگنمایی به دست می آورند؛ هم در سیاست و هم در ورزش! آنها استاد "وقت کشی" و "زائر کشی" هستند؛ چراکه از زمان هم به بهترین شکل به نفع خود بهره می گیرند و در مناسب ترین فرصت به حریف ضربه می زنند و نبضِ بازی او را از دستش می گیرند. آنها در ازای یک تمارض، 500 ثانیه وقت کشی می کنند و از سوی دیگر در یک ثانیه، 500 ایرانی را به قربانگاه می برند!
این روزها می توان دولت ایران را در گوشه زمین دیپلماسی، گرفتار بازی آل سعود دید. سعودی ها بازی را به گوشه زمین کشانده اند و جنگ روانی و زمان به نفع آنها در جریان است.

دیپلماسی لبخند و مذاکره در برابر 500 خون!

رژیم آل سعود فتنه و بازی "دوسر-باخت" را در برابر ایرانی ها در پیش گرفته است. این رژیم به خوبی به چند موضوع مهم واقف است؛ یعنی می د اند و مطمئن است که آستانه تحمل ایران بالا است، ایران به هیچ وجه تمایلی به دامن زدن به اختلافات مذهبی ندارد و علاوه بر این عده ای در ایران به بهانه تدبیر و مذاکره و لبخند اصلا اراده ای برای تهدید منافع سیاسی و اقتصادی آل سعود ندارند!
از نظر و خیال باطل این رژیم تروریستی، ایران اگر به سکوت و صبر خود در برابر کشتار شیعیان و قتل عام "منا" ادامه دهد نتیجه ای جز شکست و تسلیم و پذیرش ستم ندارد و از آن سو اگر به صبر خود پایان دهد، همان اتفاقی می افتد که دشمنان ایران و اسلام به دنبال آن هستند! بنابراین از نگاه کوچک و پست سعودی ها و در دیپلماسی فرصت طلبانه آنها، ما در یک جدال دوسر-باخت قرار داریم. چراکه حاضر به مسلمان کشی نیستیم، امکان آتش زدن پرچم عربستان را نداریم، به ملت مظلوم و مسلمان عربستان احترام می گذاریم، از ایجاد تفرقه بین مسلمانان پرهیز می کنیم و در یک کلام متمدن، با شعور، با بصیرت و مسلمان واقعی هستیم؛ همان چیزی که آل سعود از نبود آن رنج می برد و به جهان اسلام رنج می رساند!

پاسخ سخت و قاطع همچون رهبر

برنامه ریزی برای پاسخ به سوءاستفاده آل سعود از خصلت های نیک ایرانی ها بر عهده مقامات اجرایی کشور است اما پس از کشتار 500 ایرانی در "منا" به جز بیانات هشداردهنده و محکم رهبر معظم انقلاب، واکنش تند دیگری از سوی دولت به آل سعود مخابره نشد؛ چراکه دولت معتقد به "گفتگو و مذاکره" درباره این فاجعه تلخ و مشکوک بود! این در حالی است که مذاکره در شرایط برابر معنا دارد و نه در شرایطی که طرف مقابل، جان و نفس و زندگی 500 نفر را به شکل وحشیانه و به سبک عرب جاهلی قطع کرده است.

در فاجعه منا به وضوح دیدیم که مواضع قاطع رهبر انقلاب آنچنان آل سعود را در موضع ضعف و هراس قرار داد که این رژیم گستاخ حتی جرات واکنش به بیانات ایشان را نداشت و از ترس "پاسخ سخت و خشن ایران" تا زمان مشخص شدن تکلیف زائران مفقود ایرانی با دولت ایران همکاری کرد.  بی شک اگر واکنش دولتمردان ایران نیز سخت و قاطع بود امروز آل سعود تا این حد جرات جوسازی علیه کشورمان نداشت.

خودزنی دولت ایران؛ بازی احساساتی به نفع حریف

آل سعود اکنون دولت ایران را در زمین دیپلماسی خویش گرفتار کرده و هرچند فهم و درک و شعور ایرانی ها در زمین بازی بیشتر از حریف است اما آنها آنقدر ماهرانه صحنه سازی می کنند تا داور را متقاعد کنند که چند کارت زرد و قرمز به طرف ایرانی نشان دهد!

دولت ایران زمان مناسب را برای پاسخ، تلافی و به کارگیری دیپلماسی موثر و مدبرانه از دست داد تا اینکه امروز باید در قبال آتش سوزی مشکوک در سفارت عربستان به افکار عمومی جهان پاسخ دهد! این در حالی است که حتی یکی از کارکنان و مقامات سفارت عربستان آسیب ندید و امنیت آنها به طور کامل توسط پلیس ایران تامین شد.
اگر ایران در مهرماه امسال و بلافاصله پس از کشتار 500 ایرانی مظلوم در منا، با آل سعود به سبک آل سعود رفتار می کرد و اگر آنها را با تنبیهات و تنگناهای سیاسی و اقتصادی در عرصه بین الملل مواجه می ساخت، امروز مجبور نبودیم بابت تمارض عربستان در سفارت خود این جنگ روانی را تحمل کنیم.
ما در حادثه مشکوک سفارت عربستان نه تنها از داوران بین المللی کارت زرد گرفتیم، بلکه خودمان به مدیران کشور خودمان به خاطر آن حادثه کارت قرمز نشان دادیم و آنها را برکنار کردیم تا نشان دهیم که گرفتار جنگ روانی حریف شده ایم و بازی احساساتی را در دستور کار داریم. اگر سعودی ها که استاد تمارض هستند به جای ما بودند قطعا اینطور خودزنی نمی کردند. شاید هم آل سعود می خواهد به دولت ایران درس "دیپلماسی موفق" بدهد!