تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دیدار با مدیران روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: سیل اطلاعات از هرسو در جریان است، ولی روابط عمومی نباید در اطلاعات غرق شود، باید اطلاعات را پالایش کند به این معنی که ما باید اطلاعات پیرامون خود را تبدیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روابط عمومی نباید در اطلاعات غرق شود

روابط عمومی

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دیدار با مدیران روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: سیل اطلاعات از هرسو در جریان است، ولی روابط عمومی نباید در اطلاعات غرق شود، باید اطلاعات را پالایش کند به این معنی که ما باید اطلاعات پیرامون خود را تبدیل به دانش کنیم.

به گزارش  کاوشگران روابط عمومی، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان که امروز 21 دی 94 در جلسه "یک روز با درهای باز" و با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی مناطق 19 گانه شهر تهران در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سخن می گفت در بیان اهمیت روابط عمومی در نظام آموزش و پرورش کشور گفت: مجموعه کارهایی که در آموزش و پرورش اتفاق می افتد باید آثار و تبعات مثبت خود را در زندگی مردم نشان دهد که ما هنوز نتوانستیم آن را نهادینه کنیم.
 وی افزود: امروز حضور مردم در مجموعه آموزش و پرورش بیشتر به عنوان مشترک است نه مشارکت کننده؛ یعنی مردم از خدمات استفاده می کنند اما در نوع خدمات و ساخت و پرداخت و ارائه خدمات خیلی اثرگذار نیستند؛ درحالی که آموزش و پرورش با مردم باید رابطه تنگاتنگ داشته باشد. 
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارتباط میان خانواده ها و مدارس که در غالب انجمن اولیا و مربیان صورت می گیرد هم چندان موثر نیست. ارتباط ما با خانواده ها یا بحران مدار است یا اقتصادمدار؛ یعنی تنها وقتی با خانواده ها تماس می گیریم که مشکلی پیش آمده باشد یا کمک مالی می خواهیم. البته ما از کمک خانواده ها در مدارس استفاده می کنیم ولی این درگیری هم از نوع منفعل است . 
محمدیان در ادامه به بحث روابط عمومی و نقش آن در ایجاد یک ارتباط موثر پرداخت و گفت: در دنیای امروز دیگر ارتباطات یک سویه و حتی دوسویه نیست، امروز بحث ارتباطات شبکه ای و چندسویه است و در این سیل اطلاعاتی که از هرسو در جریان است، مجموعه ای از اطلاعات به روابط عمومی ها می رسد ولی روابط عمومی نباید در اطلاعات غرق شود، باید اطلاعات را پالایش کند؛ یعنی باید از فیلترینگ هوشمند استفاده کنیم. 
وی افزود: البته فیلترینگ هوشمند به این معنی نیست که نرم افزاری طراحی کنیم که برخی موضوعات را فیلتر کند. هوشمندی به این معنی که اطلاعات پیرامون خود را تبدیل به دانش کنیم. information را به knowledge تبدیل کنیم. چون Information (اطلاعات) اضطراب آور است و این knowledge (دانش) است که آرامش می آورد. لذا ما نیازمند ارتباطات چندسویه مبتنی بر هوشمندی هستیم تا به ما در تصمیم گیری کمک کند. 
رییس سازمان پژوهش در توصیف روابط عمومی گفت: روابط عمومی برای هر دستگاه گوش است، چشم است، زبان است ولی تنها اینها نیست، روابط عمومی موجودی زنده است با درک و فهم و عاطفه.
وی افزود: روابط عمومی موفق باید ارتباطاتش مبتنی بر ادراک باشد نه فقط احساس. ادراک باید بر احساس حاکم باشد.
محمدیان در ادامه خطاب به همکاران خود در روابط عمومی های مناطق شهر تهران گفت: آموزش و پرورش تهران تقریبا یک دهم آموزش و پرورش کشور را پوشش می دهد. ما دوست داریم شناختتان را در خصوص مسائل مردم و توقعات آنها به ما منتقل و منعکس کنید تا تحلیلی از آنها داشته باشیم. اگر فکر و ایده تازه ای به ما بدهید بسیار ارزشمند خواهد بود، بخصوص که طی 3 سال آینده سال های سختی بخصوص در حوزه تولید محتوا و آموزش منابع انسانی داریم. بنابراین خود را ملزم کرده ایم که در یک زمان فشرده مجموعه انبوهی را ساماندهی کنیم. 
برنامه "یک روز با درهای باز" با حضور محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، سعید بدیعی قائم مقام دفتر تکنولوژی آموزشی و با شرکت مدیران و کارشناسان روابط عمومی مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

تنظیم: هومن بهلولی