تبیان، دستیار زندگی
هم زمان با سومین روز درگذشت استاد شحات محمد انور و موج حزن و اندوهی كه جامعه قرآنی كشورمان را به مناسبت درگذشت این قاری برجسته جهان اسلام در برگرفته بود رادیو قرآن جمهوری اسلامی ایران در یك ویژه برنامه ای رادیویی با عنوان «یاد استاد» با دعوت از كارشناسان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شحات انور از زبان کارشناسان فن تلاوت

هم زمان با سومین روز درگذشت استاد شحات محمد انور و موج حزن و اندوهی كه جامعه قرآنی كشورمان را به مناسبت درگذشت این قاری برجسته جهان اسلام در برگرفته بود رادیو قرآن جمهوری اسلامی ایران در یك ویژه برنامه ای رادیویی با عنوان «یاد استاد» با دعوت از كارشناسان به بررسی ابعاد مختلف این رویداد پرداخت. گزارش این ویژه برنامه در زیر آمده است.

شبکه تخصصی قرآن تبیان

شحات محمد انور

در این برنامه رادیویی كه در 26 دی ماه سال 1386 و از ساعت 30/18 الی 20 شب پخش شد، «سیدمحسن موسوی بلده» استاد و پیشكسوت قرآنی با اعلام تأثر خود از فقدان این قاری بزرگ گفت: با بررسی تاریخ قرائت قرآن ایران می توان استاد «محمد تقی مروت» را پایه گذار نهضت قرآنی جدید در ایران معرفی كرد و در این زمان كه قاریان ایرانی تأثیرات بسیاری را از قراء بزرگ مصری گرفتند، چند تن از این قاریان بیشترین نقش را در شكل گیری سبك قرائت ایران داشتند.
وی افزود: اولین قاری بزرگ مصری در این زمینه استاد «عبدالباسط» است و بعد از وی استاد «منشاوی» تأثیر فوق العاده ای روی قاریان ایرانی داشتند كه در ادامه استاد «مصطفی اسماعیل» با سبك خود بسیاری از قاریان ایرانی را مجذوب خود كرد و این روند تا 10 الی 15 سال ادامه داشت كه با ظهور استاد «شحات محمد انور» به طور تقریبی تمام قراء ایرانی از وی تأثیر پذیرفته اند.
موسوی بلده اظهار كرد: می توان گفت حتی چند استاد بزرگ مصری هم به اندازه مرحوم شحات انور در ایران تأثیر شگرفی برجا نگذاشته اند و این تأثیر فوق العاده طوری است كه همه قاریان ایرانی را تحت پوشش قرار می دهد، ضمن این كه نوع كلام استاد شحات با موسیقی ایرانی نیز هم خوانی دارد كه در فراگیری آن بی تأثیر نبوده است.
استاد «محمد بسیونی» از قاریان مشهور مصری نیز در ادامه این برنامه رادیویی، گفت: مرحوم استاد شحات از صالحان و قاریان بسیار خوب مصری بود كه برای رضای خدا تلاوت می كرد و خود صاحب مكتبی در قرائت قرآن بود، ضمن این كه دارای اخلاق نیكویی بود و همه قاریان مصر وی را دوست داشتند و احترام خاصی برای این استاد قائل بودند.
وی با اشاره به صبر طولانی استاد شحات در دوران بیماری، تصریح كرد: یك بار در سال 1991 به همراه وی به كشور ایران سفر كردم و به اكثر شهرهای ایران مسافرت كردیم كه استاد شحات در آن سفرها می گفت: «مردم ایران علاقه شدیدی به قاریان مصری دارند» و عجیب نیست كه رهبر معظم ایران نیز عنایت ویژه ای به مرحوم استاد داشتند.
«بهروز یاری گل» از استادان برجسته قرآنی كشورمان نیز در ادامه این برنامه با ابراز تأسف از وفات استاد شحات انور، یادآور شد: قبل از آمدن استاد شحات به ایران با صدای وی از طریق نوارهایی كه در مصر و كشورهای حاشیه خلیج فارس ضبط شده بود آشنا شدم و اولین آیات را در سال 1361 از استاد شنیدم كه برایم بسیار بدیع و شگفت آور بود.
وی ادامه داد: در ابتدا استاد را نمی شناختیم و با توجه به نزدیكی سبك وی با موسیقی ایرانی تصور می كردم قاری، ایرانی است و بعد ها متوجه شدم كه ایشان استاد شحات انور هستند و یكی از آرزوهای من در آن دوران این بود كه صدای استاد را در یك نوار با كیفیت مطلوب گوش كنم و چهره وی را از نزدیك ببینم.
این استاد قرآنی تصریح كرد: در سال 1382 برای اولین بار استاد را از نزدیك دیدم و نزد وی به تلاوت قرآن كریم پرداختم كه بسیار مرا تشویق كرد و البته استاد در آن زمان حال مساعدی نداشت و بسیار لاغر و ضعیف شده بود كه با اصرار برخی دوستان چند آیه كوتاه از قرآن را تلاوت كرد.
در ادامه «عبدالفتاح طاروتی» یكی از قاریان جوان كشور مصر و از دوستان و شاگردان مرحوم استاد شحات انور نیز با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم شحات، اظهار كرد: استاد شحات یكی از بندگان وارسته ای بود كه تأثیر زیادی را بر مردم مصر و كل جهان اسلام گذاشت و موج تأثیر وی در میان عامه مردم به این دلیل بوده است كه آیات را متناسب با معنا تلاوت می كرد.
وی تصریح كرد: استاد شحات من را به عنوان یكی از فرزندان خود دوست داشت و من نیز نسبت به استاد ارادت ویژه ای داشتم و مدت سه روز پس از وفات، در منزل وی از مهمانان استقبال می كردم تا ساعتی قبل كه با حزن و اندوه فراوان از خانه استاد شحات خارج شدم.
«احمد ابوالقاسمی» قاری بین المللی قرآن كریم نیز در این برنامه رادیویی درباره استاد شحات گفت: طی اولین جلسه مجمع قاریان ایران در سال 1361 صدای استاد شحات در سالن پخش شد كه همه را منقلب كرده بود و به شدت مورد استقبال حاضران واقع شد و همگی پیگیری می كردند كه نام این استاد قرائت قرآن را بفهمند و یا نوار صدای وی را به دست آورند.
وی تصریح كرد: در سال 1375 به همراه استاد شحات سفری به كشور لبنان داشتیم كه قرار شد در یك روستای بزرگ با جمعیت زیاد محفل قرآنی تشكیل شود و استاد شحات و من در آن جلسه قرائت قرآن داشته باشیم، استاد در آن جلسه به علت كسالت، اجرای مناسبی نداشت و از این موضوع بسیار ناراحت بود كه من به وی گفتم: «همین كه شما در جایگاه قرار گیرید و اصلاً تلاوت هم نداشته باشید برای این مردم كافی است».
ابوالقاسمی افزود: بعد از آن در یك جلسه كه در خانه شهیدی از شهدای حزب الله برگزار شد استاد شحات انور تلاوت به یاد ماندنی انجام داد كه مشابه آن را بسیار كم دیده ام و احساس لذتی كه در آن جا داشتم در كمتر جایی برایم رخ داده است و حتی بعد از جلسه هم هیچ فردی دوست نداشت سكوت جلسه را به هم بریزد.
«محمدهادی صلح جو» از قاریان ممتاز كشورمان نیز در این برنامه زنده رادیویی با اشاره به برخورد بسیار صمیمی استاد شحات انور، اظهار كرد: در افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن كریم ایران در سال1382 كه استاد به ایران آمده بود، خدمتشان رفتم و از دور سلام گفتم و استاد به قدری با روی باز با من برخورد كرد كه من بسیار خوشحال شدم.
وی افزود: استاد شحات در حد اعلی تلاوت قرآن كریم بسیار متواضع و فروتن بود و به لقب «ملك النغم» به معنای پادشاه نغمات معروف است كه این می تواند درسی برای همه باشد و دو فرزند استاد كه هم اكنون از قاریان مطرح كشور مصر و جهان هستند نیز به خوبی رویه پدر را ادامه می دهند.
همچنین «احمد فراهانی» كارشناس قرآن رادیو قرآن با اشاره به آرشیو صدای استاد شحات انور در این سازمان، یادآور شد: 19 قطعه از تلاوت های تا 15 دقیقه، 15 قطعه تلاوت تا 30 دقیقه و 80 تلاوت از 30 دقیقه به بالا از استاد شحات انور در آرشیو رادیو قرآن نگه داری می شود كه تلاوت آیات سوره های «قمر و واقعه» با حدود 60 دقیقه از طولانی ترین قرائت های استاد شحات انور به شمار می رود.