تبیان، دستیار زندگی
کتاب «زاده اضطراب جهان» شامل ۱۵۰ شعر از ۱۲ شاعر اروپایی به همت محمد مختاری و موسسه انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلچین شعر ۱۲ شاعر اروپایی

کتاب «زاده اضطراب جهان» شامل ۱۵۰ شعر از ۱۲ شاعر اروپایی به همت محمد مختاری و موسسه انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
زاده اضطراب جهان

کتاب «زاده اضطراب جهان» شامل ۱۵۰ شعر از ۱۲ شاعر اروپایی به تازگی، به همت محمد مختاری و موسسه انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب پنجمین عنوان مجموعه «آنتولوژی» است که این ناشر چاپ می کند.
این کتاب اشعار مختلف مارینا تسوتایوا، ویژلاو نزوال، پیتر هوخل، ولادیمیر هولان، چزاره پاوزه، چسلاو میلوش، یوهانس بوبروفسکی، پل سلان، آنتونین بارتوشک، زبیگنیو هربرت، فرنک یوهاش و جوزف برادسکی را در بر می گیرد. این شاعران، از چهره های به نام این حوزه در اروپا و جهان هستند.
بیشتر این شاعران به اروپای شرقی یا به اعتباری به اروپای مرکزی تعلق دارند. سرنوشت مشترک و هویت شعرشان همه، تراژیک است. این هویت و سرنوشت نشانگر آن است که تجربه شعر اروپا در رویکرد به حیثیت انسانی، تنها تجربه اروپای شرقی یا مرکزی نیست.
مختاری در مقدمه ای که برای این کتاب نوشته، درباره گردآوری اشعار آن نوشته: "من این شعرها را در موقعیت های گوناگون، طی پنج شش سال اخیر به فارسی برگردانده ام. آرزو داشتم مجموعه های تازه تری از شعر اروپایی در اختیارم می بود تا گزینه کامل تر و فراگیرتر و تازه تری ارائه کنم؛ اما متاسفانه تاریخ نشر بیشتر مجموعه هایی که در اختیار دارم از سال ۱۹۷۹ فراتر نیست. به جز چند مورد که در جای خود نیز به آن ها اشاره کرده ام."

بیشتر این شاعران به اروپای شرقی یا به اعتباری به اروپای مرکزی تعلق دارند. سرنوشت مشترک و هویت شعرشان همه، تراژیک است. این هویت و سرنوشت نشانگر آن است که تجربه شعر اروپا در رویکرد به حیثیت انسانی، تنها تجربه اروپای شرقی یا مرکزی نیست

این محقق در جای دیگری از مقدمه خود می گوید: "تجربه این شاعران، تجربه نیم قرن زندگی در دنیایی است که ارزش آدمی را فدای ارزش یک نظام کرده است. هنگامی که مرگ و جنگ و جنایت و ویرانی و فروپاشی بر فضا مسلط می شده است، اینان به حمایت از زندگی و صلح و عشق و آبادانی و همبستگی برمی خاسته اند. هنگامی که استبداد به امحای آزادی می پرداخته است، اینان از رهایی و خلاقیت آدمی دفاع می کرده اند. هنگامی که وحشت بزرگ بر ذهن سایه می افکنده است، اینان زبان دلیری و توان درون می شده اند".
شعر «محراب» را از این کتاب می خوانیم:
نور،
فرو افتان با انحنای برگ بابا آدم،
خط نور _
باد،
بال شیشه ای بر ساحل می جنبد
بیا و برو و باز بیا
بیا و بمان، خانه ای،
خانه ای از مه، برابر جنگل است.
بام ها از دود،
برج ها از صدای پرندگان
شاخه های غان در را به شامگاه پاس می دارند،
آنجا بی آسایش می خوابیم،
شال سایه ها بر شانه مان،
نسیم دور می گردد
آتش ماهیگیران
با باله های مایل به قرمز،
سخن بگو، صدای بیگانه!
می شنومت با گوشی بیگانه.
این کتاب با ۴۲۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۲۰ هزار ریال منتشر شده است.


منبع: مهر