تبیان، دستیار زندگی
انتساب به خاندان علم و ادب، یکی از امتیازاتی است که حضرت معصومه سلام الله علیها بدان مزین است و خود نیز از این امتیاز بهره برده و در زمره بزرگ ترین بانوان عالِمِه اسلام قرار گرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارتی که پاداشش شفاعت و بهشت است

انتساب به خاندان علم و ادب، یکی از امتیازاتی است که حضرت معصومه سلام الله علیها بدان مزین است و خود نیز از این امتیاز بهره برده و در زمره بزرگترین بانوان عالِمِه اسلام قرار گرفته است

محمد دهقانی زاده - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
زیارت حضرت معصومه، قم

عالمه ای والا مقام

اما دختران حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام بر حسب آنچه به ما رسیده افضل آنها سیّده جلیله معظّمه، فاطمه بنت امام موسى علیه السّلام معروفه به حضرت معصومه علیها السّلام است كه مزار شریفش در بلده طیّبه قم است كه داراى قبّه عالیه و ضریح و صحن هاى متعدّده و خدمه بسیار و موقوفات است، و روشنى چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامّه خلق (پناهگاه همه مردم) است، و در هر سال جماعات بسیار از بلاد بعیده شدّ رحال كنند و تعب سفر كشند به جهت درك فیوضات از زیارت آن معظمه علیها السّلام. (1)
مرحوم شیخ عباس قمی، به زیبایی جایگاه بلند حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را توصیف نموده است. در زیارت این بانوی بزرگوار نیز به این حقیقت معترفیم و معتقدیم که خداوند برای او جایگاه و شأن ویژه ای قرار داده است؛ فإنَّ لَکِ عِندَ اللهِ شَأنٌ مِن الشَّأن.
و از همین روست که در همین زیارتنامه از ایشان شفاعت یوم الجزا را درخواست می کنیم؛ یا فاطمةُ اشْفَعی لی فی الجَنَّة.
و از همین روست که از زبان برادر بزرگوارشان امام رضا علیه السلام، و هم از زبان برادرزاده مکرمشان، امام جواد علیه السلام، پاداش زیارتشان بهشت تعیین شده است؛ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّة. (2)
این مرقدی که پایه اش از عرش برتر است      قبر شریف دختر موسی بن جعفر است (3)
و شاید این مقام و منزلت بلند، نتیجه هجرت نیکوی ایشان است که خداوند، خود اجر آن را بر عهده گرفته است. (4)

گاهی باید به حال تاریخ، افسوس خورد. یکی از افسوس هایی که باید نثار تاریخ کرد، در مورد شناخت بزرگانی چون کریمه اهل بیت علیها السلام است؛ تاریخ نباید در مورد این بزرگان کم حرف می شد. کم توجه ی به این گوهرهای بی بدیل و در عوض پرداختن به زیر و بم حیات سلاطین ستمگر، از نشانه های انحراف رفتن تاریخ است.

عالمه ای از نسل عالمان

یکی از نکاتی که در مطالعه حیات حضرت معصومه سلام الله علیها درشت جلوه می کند، بُعد علمی این بزرگوار است. حضرت معصومه سلام الله علیها از جمله بانوانی است که نامشان در سلسله راویان سخنان ائمه سلام الله علیهم به چشم می خورد و از این طریق در انتقال علوم اهل بیت علیهم السلام نقش داشته است؛ در این زمینه می توان روایاتی از این بانوی بزرگوار را بیان کرد که همگی با محوریت ولایت و دوستی محمد و آل محمد علیهم السلام مطرح شده اند. (5)
 دختری کاباء و اجداد گرامش یک به یک        تا به آدم یا امامی بوده یا پیغمبری(6)
جایگاه والای علمی حضرت معصومه سلام الله علیها شاید در اثر نشستن بر سر سفره علمی امام معصوم باشد. قرار گرفتن تحت تربیت امام کاظم علیه السلام و بهره بردن از امام رضا علیه السلام نقش سازنده ای در شکل گیری شخصیت والای ایشان داشته است. با این حال فاطمه معصومه از جهت مادر نیز بی بهره نبوده است.
نجمه خاتون، مادر حضرت معصومه علیها السلام هم از جهت دین ستوده شده هم از جهت عقل. وی نسبت به احترام مادر امام کاظم علیه السلام که از زنان عالمه آن عصر بود، کم نمی گذاشت. (7)
مسلم است که قرار گرفتن در تحت تربیت چنین و پدر و مادر و برادری نباید نتیجه ای جز این به بار آورد.

عالمه ای سختی کشیده

دستیابی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به این جایگاه والا همراه با سختی ها و مشقت های فراوانی بوده است؛ مشقت هایی که در تاریخ اهل بیت علیهم السلام فراوان دیده می شود.
حضرت معصومه سلام الله علیها در سنین کودکی با زندانی شدن امام موسی کاظم علیه السلام از مصاحبت پدر محروم شد. این محرومیت با شهادت امام در زندان دژخیم عباسی ابدی شد. بعد از آن در دامان برادر خود، امام علی بن موسی علیهما السلام پرورش یافت. در این دوران نیز رویدادهای تلخی را در زندگی خود مشاهده کرد. تلخی هایی که ناشی از استبداد و خودکامگی حاکمان عباسی بود. (8) طبق نظر برخی از دانشمندان، همین فشارها و خفقان بود که مانعی بر سر راه ازدواج این بانوی کریمه بود.

جایگاه والای علمی حضرت معصومه سلام الله علیها شاید در اثر نشستن بر سر سفره علمی امام معصوم باشد. قرار گرفتن تحت تربیت امام کاظم علیه السلام و بهره بردن از امام رضا علیه السلام نقش سازنده ای در شکل گیری شخصیت والای ایشان داشته است. با این حال فاطمه معصومه از جهت مادر نیز بی بهره نبوده است

شدت سختی ها وقتی به اوج خود رسید که مجبور به جدایی از برادر بزرگوار خود شد؛ جدایی که به فرموده امام، در نهایتش وصالی نبود.
همین فشارها و سختی ها بود که شوق دیدار برادر را در این بانو افزایش داد و در نهایت در صدد دیدار برادر راهی سفر خراسان شد و در میانه راه، این سفر ناتمام ماند.
مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه ؛ (9)
هر کس که از خانه و کاشانه خویش به عزم هجرت در راه خدا و پیامبرش بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، حقا که پاداش او بر خداوند است.

کلام آخر

گاهی باید به حال تاریخ، افسوس خورد. یکی از افسوس هایی که باید نثار تاریخ کرد، در مورد شناخت بزرگانی چون کریمه اهل بیت علیها السلام است؛ تاریخ نباید در مورد این بزرگان کم حرف می شد. کم توجه ی به این گوهرهای بی بدیل و در عوض پرداختن به زیر و بم حیات سلاطین ستمگر، از نشانه های انحراف رفتن تاریخ است. با همه غفلت تاریخ، تعیین دو روز در سال برای گرامیداشت این بانو کمترین کاری است که از عهده مردمان عصر ما برمی آید.

پی نوشت ها:

1 . منتهی الآمال؛ ج3؛ ص1580
2 . کامل الزیارات؛ ص324
3 . پاورقی تراجم أعلام النساء؛ ج2؛ ص348
4 . نگاه کنید به سوره نساء؛ آیه 100.
5 . رجوع کنید به کتاب درّ عصمت، علی اشرف عبدی؛ ص62.
6 . هاتف اصفهانی
7 . عیون أخبار الرضا؛ ج1؛ ص14
8. رجوع کنید به کتاب درّ عصمت، علی اشرف عبدی؛ ص59.
9 . نساء 100


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.