تبیان، دستیار زندگی
نحوه احراز صلاحیت های داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان نسبت به ادوار گذشته چالش برانگیز تر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه افرادی  نیازی به شرکت در آزمون اجتهاد انتخابات خبرگان نداشتند؟

نحوه احراز صلاحیت های داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان نسبت به ادوار گذشته چالش برانگیز تر شده است.

بخش سیاست تبیان
ازمون اجتهاد

حواشی از آنجایی آغاز شد که در این دوره تعداد دواطلبان ثبت نام کننده در مجلس خبرگان نسبت به دوره قبل 62درصد افزایش داشته و به عدد 801 نفر رسید. این مسئله واکنش دو تن از فقهای شورای نگهبان را برانگیخت؛ چه آنکه آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران اعلام کرد که برخی از این داوطلبان حتی نمی توانند یک صفحه عربی بخوانند و با این کار موجب زحمت برای شورای نگهبان می شوند.
ثبت نام برخی از چهره ها همچون آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله امجد، سید حسن خمینی و ... نیز سوالاتی در مورد چگونگی احراز صلاحیت علمی این افراد بوجود آورد. شورای نگهبان در اطلاعیه ای شرایط آزمون علمی مجلس خبرگان و اینکه چه افرادی از این آزمون معاف بوده و مابقی ثبت نام کنندگان باید در آزمون شرکت کنند را اعلام کرد.
ابهامات موجود در این اطلاعیه حرف و حدیث ها را بیشتر کرد. سوال اصلی هم که در این بین مطرح می شد این بود که با توجه به اطلاعیه شورای نگهبان آیا چهره َهایی چون آیت الله امینی و سید حسن خمینی نیز بایددر این آزمون شرکت کنند یا خیر؟ سخنگوی شورای نگهبان هم اعلام کرد افرادی که طبق اطلاعیه شورای نگهبان در آزمون شرکت نکنند به معنای انصراف آنها تلقی خواهد شد. روز سه شنبه گذشته 15 دی ماه نیز آزمون علمی خبرگان در دبیرخانه مجلس خبرگان در قم برگزار اما خبری از حضور چهره های شاخص نبود.

طبق بند اول اطلاعیه ای که شورای نگهبان در 10 دی ماه منتشر کرد، افرادی چون آیات و حجج اسلام جنتی، هاشمی، یزدی، روحانی، امامی کاشانی، صادق لاریجانی، مصباح یزدی، احمد خاتمی، مومن، هاشمی شاهرودی، علم الهدی، رئیسی و مومن به دلیل اینکه از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری به شمار می روند، نیازی به شرکت در آزمون نداشتند

غیبت این چهره ها از آیات غروی، صدیقی، امجد، موسوی بجنوردی تا حجج اسلام آقاتهرانی و سیدحسن خمینی در آزمون اجتهاد، برخی شائبه ها مبنی بر اینکه صلاحیت آنان چگونه احراز می شود را تقویت کرد. در این میان میان چهره هایی چون حجت الاسلام هاشم زاده هریسی از چهار راه احراز اجتهاد نامزدهای خبرگان خبر دادند که در ید قدرت شورای نگهبان و صلاحدید آنهاست. راه های چون اشتهار آنان به اجتهاد، کتب و کلاس هایشان و در نهایت شرکت در آزمون.
نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در نشست خبری خود سعی کرد تا در حد امکان ابهامات و سوالات خبرنگاران در مورد نحوه احراز صلاحیت برخی از نامزدهای مجلس خبرگان را طبق قانون و بیانیه شورای نگهبان پاسخ دهد.  آنچه که او در سخنانش بر متن اطلاعیه شورای نگهبان افزود، این بود که اعضای پیشین مجلس خبرگان نیز اجتهادشان تایید شده محسوب می شود و نیازی به شرکت در آزمون نداشتند.

چهره های معاف از آزمون خبرگان

طبق بند اول اطلاعیه ای که شورای نگهبان در 10 دی ماه منتشر کرد، افرادی چون آیات و حجج اسلام جنتی، هاشمی، یزدی، روحانی، امامی کاشانی، صادق لاریجانی، مصباح یزدی، احمد خاتمی، مومن، هاشمی شاهرودی، علم الهدی، رئیسی و مومن به دلیل اینکه از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری به شمار می روند، نیازی به شرکت در آزمون نداشتند. نکته قابل توجه این است که طبق این بند، چهار نفر از پنج عضو شورای نگهبان که در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند در این دسته بوده و نیازی به حضورشان در آزمون نیست.
همچنین طبق اطلاعیه شورای نگهبان کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت نموده و از نظر علمی تأیید شده اند نیز نیازی به شرکت در این امتحان نداشتند. چگونگی تائید علمی در این بند که باعث ایجاد ابهاماتی شده بود، موجب شد تا ابراهیمیان در مقام رفع این ابهام به گفت وگوی خود با آیت الله جنتی در این ارتباط اشاره کرده و بگوید: از ایشان پرسیدم که منظور دقیق این بند از بیانیه چه بوده است و آیت الله جنتی پاسخ دادند که «منظور همه شیوه های احراز صلاحیت بوده است». به گفته وی، بر این اساس تمام کسانی که قبلا در مجلس خبرگان عضویت داشته و اجتهادشان تایید شده بوده، دیگر نیازی به شرکت در آزمون خبرگان نداشتند.

در این بین افرادی نیز هستند که شامل هیچ یک از بندهای اطلاعیه شورای نگهبان نبوده و به نظر می رسد به دلیل اینکه اجتهاد آن از سوی امام خمینی و مقام معظم رهبری به تائید رسیده، در آزمون اجتهاد شرکت نکردند. در این ارتباط می توان به آیت الله موسوی بجنوردی اشاره کرد. وی در سال های 61 تا 68 عضو شورای عالی قضایی بود که شرط حضور در این شورا، مجتهد بودن بود و اجتهاد او به تائید حضرت امام خمینی رسیده بود

براساس این گفته مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور که در دوره سوم مجلس خبرگان نماینده مردم تهران و آیت الله امینی که در ادوار گذشته نماینده این مجلس بود و همچنین آیت الله مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان، محسن اسماعیلی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، عباسعلی اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و محسن غرویان استاد حوزه که در دور قبل انتخابات مجلس خبرگان در آزمون تائید صلاحیت شده بودند، نیازی به شرکت در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان نداشتند.
از میان دیگر چهره های شاخص ادوار گذشته مجلس خبرگان که در این دوره نیز ثبت نام کرده و با این گفته ابراهیمیان از شرکت در آزمون خبرگان معاف شده بودند، می توان به آیات و حجج اسلام محمدباقر باقری کنی، عباس کعبی، محمدعلی تسخیری و ...اشاره کرد.
آخرین بند این اطلاعیه هم در مورد محرومیت افرادی بود که تحصیلات حوزوی نداشته و در این انتخابات ثبت نام کرده بود. شاخص ترین چهره ای که طبق این بند از انتخابات مجلس خبرگان کنار گذاشته شد، محمد غرضی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. او گفت که در کلاس های فقه حضرت امام (ره) حاضر می شده اما آن زمان به فکر جمع کردن مدرک نبوده تا در چنین روزهایی به آن نیاز پیدا کند.
در این بین افرادی نیز هستند که شامل هیچ یک از بندهای اطلاعیه شورای نگهبان نبوده و به نظر می رسد به دلیل اینکه اجتهاد آن از سوی امام خمینی و مقام معظم رهبری به تائید رسیده، در آزمون اجتهاد شرکت نکردند. در این ارتباط می توان به آیت الله موسوی بجنوردی اشاره کرد. وی در سال های 61 تا 68 عضو شورای عالی قضایی بود که شرط حضور در این شورا، مجتهد بودن بود و اجتهاد او به تائید حضرت امام خمینی رسیده بود.


منبع : خبر آنلاین