تبیان، دستیار زندگی
همیشه وقتی صحبت از بارداری و زایمان می شود می دانیم یک زن باید سختی های زیادی را متحمل شود، علاوه بر این مسائل اتغییرات زیادی هم در شرایط زندگی فردی، خانوادگی و فعالیت های اجتماعی یک مادر رخ می دهد که شاید منجر به افسردگی بعد از زایمان شود. حال ببنیم ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراهی با خود در دوران بارداری

مهمانی که منتظر لبخند شماست

همیشه وقتی صحبت از بارداری و زایمان می شود، می دانیم یک زن باید سختی های زیادی را متحمل شود، علاوه بر این مسائل، تغییرات زیادی هم در شرایط زندگی فردی، خانوادگی و فعالیت های اجتماعی او رخ می دهد که شاید منجر به افسردگی بعد از زایمان شود. حال ببنیم نقش خود فرد و خانواده در بهبود این دوران چیست؟

فراوری: ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
نوزاد، لبخند مادر

ممکن است بلافاصله بعد از زایمان تغییراتی هورمونی در بدن مادر اتفاق می افتد. حالا با این تغییر ناگهانی، بدن دچار شوك می شود و اخلاق مادر تغییر می كند و خلق و خوی او شكننده و حساس می شود. این تغییر هورمونی اما الزاما به افسردگی نمی انجامد، اگر به درستی و با آگاهی مدیریت نشود، می تواند نقطه شروع افسردگی بعد از زایمان باشد. یادتان باشد، بسیاری از مادران به راحتی این دوران را پشت سر می گذارند. اگر به این مرحله رسیدید، منتظر نباشید تا اطرافیان دست به كار شوند و حال و روز شما را مدیریت و به شما كمك كنند، نخستین فردی كه باید به شما كمك كند خودتان هستید.

با زیر وبم دوران بارداری آشنا شوید

آگاهی از وظایف شرعی شما در این روزها می تواند تا حد زیادی به آرامش تان كمك كند. از قبل رساله آموزشی مرجع تقلید خودتان را تهیه كنید و كنار دست تان آماده داشته باشید

در دوران بارداری كه زمان استراحت بیشتری دارید، سعی كنید درباره زایمان و شرایط بعد از آن مطالعه كنید. یكی از مواردی كه تازه مادران را خسته می كند تغییر در روند زندگی بعد از زایمان است. خودتان را برای مواجهه با این شرایط آماده كنید. نوزاد به خاطر شرایط خاص و نگهداری های خاصی كه می طلبد وقت و توان ویژه ای را از شما خواهد گرفت. برنامه های تفریحی و سفرهای شما كمی محدود شده و سبك مهمانی دادن و مهمانی رفتن تان تغییر می كند. از نظر جسمی هم خودتان گاهی زودتر از قبل خسته می شوید؛ همه اینها طبیعی است. اما اگر از قبل این شرایط را بدانید بهتر با آنها كنار خواهید آمد.

روزهای اول شیردهی و استرس

ممكن است شما هم از معدود افرادی باشید كه درباره شیردهی فرزندتان به هر دلیلی با مشكل مواجه شوید. بعضی از مادرها در این شرایط زودرنج می شوند و خودشان را مقصر می دانند. اگر شیر ندارید یا دكتر به شما گفته شیرتان خوب نیست، هرگز خودتان را سرزنش نكنید و استرس و اضطراب به خودتان راه ندهید، از دكترتان بخواهید راهنمایی تان كند.

احكام شرعی این دوران را از قبل بدانید

خیلی از خانم ها به خاطر اینكه به احكام شرعی ویژه خودشان بعد از زایمان مسلط نیستند، دچار نگرانی و اضطراب و سردرگمی می شوند. گاهی این سردرگمی و وسواس بعضی از خانم ها را مجبور می كند كه روزی چندبار برای غسل كردن به حمام بروند. آگاهی از وظایف شرعی شما در این روزها می تواند تا حد زیادی به آرامش تان كمك كند. از قبل رساله آموزشی مرجع تقلید خودتان را تهیه كنید و كنار دست تان آماده داشته باشید. حتی می توانید در كنار خواندن رساله، از فردی كه به احكام شرعی مسلط است راهنمایی بخواهید.

ارتباط با خدا

روزها و ماه های اول بچه داری ارتباط شما با دنیای بیرون كمتر می شود؛ شما وقت خالی طولانی ندارید اما همین وقت های خالی تان را با مطالعه هدفدار پر كنید. زمان های بیشتری به ارتباط با خدا اختصاص دهید و حتی برای زمان هایی كه مشغول شیر دادن هستید، سعی كنید قرآن بخوانید.

ورزش را جدی بگیرید

پیاده روی 30دقیقه ای روزانه اگر به صورت مداوم و مستمر باشد، اثر غیرقابل باوری بر روح و جسم شما خواهد داشت. حتما درباره انواع راههای ورزش كردن در خانه هم پرس وجو كنید. شبكه های مختلف تلویزیون صبح ها برنامه های ورزشی پخش می كنند كه می توانید از آنها كمك بگیرید.

نقش شوهر در این دوران

شوهر شما بعد از تولد فرزند نقش پررنگ تری در ارتباط شما و حالات روحی تان دارد. همزمان با مطالعه خودتان درباره این شرایط به ایشان هم توضیح دهید. بگویید كه در این شرایط ممكن است بیش از هر زمان دیگری حساس تر شوید و كوچك ترین برخوردها هم برای شما مهم باشد. حالات روحی خودتان را برای او شرح بدهید. برایش بیان كنید كه در این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به حمایت عاطفی و نوازش او دارید. حضور آگاهانه مرد خانه در كنار شما و نوزادتان درصد قابل توجهی از عوارض و آثارحالتی كه به عنوان افسردگی بعد از زایمان نامیده می شود را كم می كند.

شوهر شما بعد از تولد فرزند نقش پر رنگ تری در ارتباط شما و حالات روحی تان دارد. همزمان با مطالعه خودتان درباره این شرایط به ایشان هم توضیح دهید. بگویید كه در این شرایط ممكن است بیش از هر زمان دیگری حساس تر شوید

و اما آقای محترم و عزیز، چه در دوران بارداری و چه بعد از زایمان لازم است به 12راهکارهایی که گفته می شود، توجه کرده و با عمل کردن به آنها سعی کنید، برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که زمان بیشتری در کنار همسرتان باشید، مطمئنا با توجه به این نکات شما یک شوهر خوب و پدر نمونه خواهید شد.
وظایف شوهر به طور خلاصه عبارتند از :
1.با ناراحتی های دوران بارداری زن مانند تهوع، درد کمر، تکرر ادرار و ... اظهار همدردی کرده و در صورت بروز علائم ناراحت کننده و خطرناک با پزشک تماس بگیرد.
2. زن را در رفتن به مطب پزشک همراهی کند و با پزشک آشنا شده و طرز برخورد و رفتار با خانم باردار را از نزدیک ببیند و به علاوه برنامه روزانه را طوری تنظیم کنید که زن بتواند طبق برنامه ای که پزشک مشخص کرده است، به پزشک مراجعه کند.
3. اجرای دستورات پزشک در مورد رژیم غذایی و دارو را کنترل کنید و در موارد لزوم به او یادآوری نمایید.
4. اگر زن خسته است به او اصرار نکنید که از فامیل و دوستان پذیرایی کند زیرا زن باردار به آرامش و استراحت و تفریح نیاز دارد.
5. تلفن پزشک، بیمارستان و آمبولانس را یادداشت کرده و در کنار تلفن قرار دهید.
6. با خانم باردار در مورد پیشرفت بارداری و نوزادی که قرار است به دنیا بیاید با خوشرویی صحبت کنید و سعی کنید که نگرانی ها را برطرف کنید.
7. در بسیاری موارد برای انجام کارهای مربوط به بستری شدن زن در بیمارستان وقت کافی وجود دارد اما اگر درد شدید است، ابتدا او را به اتاق زایمان برده و سپس کارهای مربوط به پذیرش را انجام دهید.
8. بعد از آماده شدن و معاینه خانم باردار توسط پزشک، شوهر می تواند زن را در اتاق درد ملاقات کند. حضور شوهر در کنار زن و یا حتی در بیمارستان برای خانم باردار بسیار اطمینان بخش و دلگرم کننده است.
9.اگر مجبورید چند ساعتی را از همسرتان دور باشید، حتما با او تماس تلفنی برقرار کنید و به او بگویید که به او و فرزند در راهش فکر می کنید.
10.اگر در مورد سلامتی همسر و فرزند نقش تان به عنوان یک پدر خوب یا آینده فرزندتان احساس نگرانی می کنید، آن را با همسرتان در میان بگذارید. بدانید این افکار شما نه تنها باعث ناراحتی او نمی شود بلکه می فهمد که در این تغییر بزرگ زندگی و نحوه برخورد با آن تنها نیست.
11. تلاش کنید کارهای شخصی همسرتان مانند آویزان کردن لباس های شسته شده، کارهای بانکی و مرتب کردن وسایل شخصی او را انجام دهید.

در آخر اینکه با خواندن این مطلب درباره افسردگی پس از زایمان، به جای ترسیدن فقط لازم است شما زن و شوهر عزیز یا همان پدر و مادر آینده حواستان جمع تر شود تا روزهای خوش زندگی را با مهمان جدید الورود شیرین تر کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.