تبیان، دستیار زندگی

بیقراری پاها در خواب شب

نشانگان یا سندرم پای بیقرار (RLS) معمولا هنگام شب و هنگامی که سعی در شل کردن پاها برای خوابیدن دارید، پیش می‌آید. حرکت دادن پا، حداقل برای مدتی کوتاه، باعث بهبودی این احساس می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پای بیقرار- گزگز پا در خواب- سندرم پای بیقرار-
 

مبتلایان به سندرم پاهای بیقرار وقتی دراز می‌کشند، احساس نامطبوعی در پایشان دارند که اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، کشیدن پا یا حالت خزیدن توصیف می‌شود. گاهی حرکت دادن پا، حالشان را بهتر می‌کند، اما تکرار این مساله در طول شب، خواب و استراحت کافی را غیرممکن می‌سازد و مشکلاتی در روز بعدی ایجاد می‌کند.

اغلب پزشکان این بیماری را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنند. در نوع ثانویه، دلیل ابتلای فرد عواملی مانند کمبود آهن و یا بیماری کلیوی است و اغلب با مصرف مکمل آهن و یا درمان مشکل کلیه و یا پیوند کلیه بیماری از بین می‌رود.

از طرف دیگر سندرم پاهای بیقرار اولیه به طور ژنتیکی و ارثی به افراد منتقل می‌شود. به هر حال هنوز هم به طور دقیق مشخص نیست که چه اتفاقی باعث شروع این بیماری در افراد می‌شود.

زنان حدود دو برابر مردان به مشکل سندروم پای بی‌قرار دچار می‌شوند و علائم این بیماری معمولا با افزایش سن تشدید می‌گردد.

افراد مبتلا به سندرم پاهای بیقرار خفیف ممکن است با تغییر سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و محدود کردن مصرف کافئین تسکین بیایند

 

سندرم پاهای بیقرار یک مشکل جدی است

بدون شک اگر سندرم پاهای بیقرار خواب افراد را دچار اختلال کند، نه تنها خستگی، بلکه مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و کاهش سطح سلامت بدن را به دنبال می‌آورد. حتی تحقیقات نشان داده است که سندرم پاهای بیقرار شدید گاهی منجر به بروز سکته مغزی خواهد شد.

به طور کلی این بیماری با چهار شاخصه‌ی اصلی مشخص می‌گردد:

1- علائم این سندروم در شب شدیدتر از روز است.
2- علائم با شروع استراحت و خواب شروع می‌شوند.
3- با بی‌حرکت و رها ماندن دست و پا، علائم شدید رخ می‌دهد.
4- فرد به شدت نیاز به حرکت دادن دست و پاها را برای کاهش علائم حس می‌کند.

داروها می‌توانند کمک کننده باشند

برای برخی افراد حرکت دادن دست ها و پاها تنها راه تسکین درد است و زمانی که این دو عضو از حرکت و جنبش باز می ایستند، دوباره درد به سراغشان می‌رود.

داروهایی برای رفع این دردها وجود دارد که برخی از آنها اثراتی را بر روی گیرنده مغزی و محل ناقل عصبی دوپامین انجام می‌دهند و برخی دیگر بر روی میزان کلسیم ورودی به داخل سلول تأثیر می‌گذارند. گروه دیگر داروها، داروهای دارای ماده‌ی مخدر مانند اکسی کدون یا کدوئین هستند.

همه‌ی افراد نیازمند دارو نیستند

افراد مبتلا به سندرم پاهای بیقرار خفیف ممکن است با تغییر سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و محدود کردن مصرف کافئین تسکین بیایند.

برخی افراد مبتلا ترجیح می‌دهند با انجام حرکات کششی در روز و یا استفاده از حمام آب گرم یا جکوزی، مشکل را تا حدودی سرکوب کنند.

مشکل عمده بیماران مبتلا به سندروم پای بیقرار

بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری از بی‌خوابی رنج می‌برند و گاهی در شب نیاز به راه رفتن و قدم زدن دارند که متأسفانه اکثر خانواده‌های این بیماران، آنها را درک نکرده و مشکل را روحی روانی می‌دانند. بهترین راه برای تسکین و آرامش این بیماری، همدردی با آنها است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.