تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشکلات موجود برای مسلمانان در صنعت توریسم همواره این بوده است که به رغم اینکه دین اسلام افراد را ترغیب به سفر و دیدن عالم می کند، اما ساختار فرهنگی بسیاری از کشورها به گونه ای است که قوانینی بسیار متفاوت از قوانین موجود در دین اسلام و موارد منع شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگری حلال در ایران،آری یا خیر؟!

یکی از مشکلات موجود برای مسلمانان در صنعت توریسم همواره این بوده است که به رغم اینکه دین اسلام افراد را ترغیب به سفر و دیدن عالم می کند، اما ساختار فرهنگی بسیاری از کشورها به گونه ای است که قوانینی بسیار متفاوت از قوانین موجود در دین اسلام و موارد منع شده در آن دارند و اساسا قصد سفر در دیدگاه اسلام در جنبه هایی متفاوت است. با داشتن چنین اهداف و انگیزه هایی مسلمانان در بسیاری از سفرها با محدودیت هایی مواجه هستند.

به کوشش رحیمه زرگر - بخش گردشگری تبیان
گردشگری

سازمان جهانی جهانگردی گردشگری حلال یا "Halal tourism" را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه های تفریحی و گردشگری ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند. به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند مایلند در برنامه های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند. به عنوان مثال از غذای حلال رستورانها استفاده کرده و یا در هتل هایی که مشروبات الکلی سرو نمی کنند اقامت کنند. همچنین برای زنان و مردان استخرهای شنای جداگانه در نظر گرفته شود و در طول سفر اوقات شرعی اعلام و برای آن برنامه ریزی شود. ضمن آنکه بیشتر این گردشگران مسلمان مایلند در برنامه سفر خود بازدید از اماکن مذهبی نیز وجود داشته باشد.
منطقه آسیا پتانسیل زیادی برای گردشگری حلال دارد و هتل های بین المللی زیادی در کشورهای این منطقه دایر شده است که شئون اسلامی مانند ذبح شرعی، ارائه غذاهای حلال و جدایی قسمت های ورزشی و رفاهی مخصوص بانوان و آقایان رعایت می شود و نمای مناسب با ادیان مختلف در طبقات اینگونه هتل ها بنا شده است.

کشورهای پیشرو در گردشگری حلال

همه چیز در ایران طبق اصول حلال رعایت می شود و  ما یکی از معدود کشورهای مسلمانی هستیم که به طور رسمی رفتارها و سرو غذاهای غیرمتعارف نداریم پس طرح گردشگری حلال در ایران کارآمد نیست

کشورهایی مانند مالزی و ترکیه که در ورود انواع گردشگر به خصوص گردشگران مذهبی یا مسلمان پیشرو هستند، ترتیبی اتخاذ کرده اند تا با جذب گردشگران مسلمان، این بخش از صنعت گردشگری کشور خود یعنی گردشگری حلال را نیز رونق دهند به همین دلیل در کنار انواع فرصتهایی که برای جذب توریسم داخلی تدارک دیده اند امکاناتی را نیز برای استفاده گردشگران مسلمان فراهم کرده اند. به عنوان مثال در پروازهای هوایی صنعت گردشگری حلال از سرو الکل و گوشت خوک و امثال آن برای این دسته از گردشگران مسلمانان اجتناب می شود و در بسیاری از هتلهای بین المللی با آموزشهای انجام شده در خصوص ذبح شرعی غذای حلال ارائه می کنند. همچنین در این هتلها مردان و زنان میتوانند در بخش بانوان و آقایان اقامت کنند و یا به استخرهای جداگانه بروند. حتی یک شرکت سنگاپوری در راستای توسعه "گردشگری حلال" اقدام به ارائه گواهینامه ویژه سرو غذای حلال و ارائه امکانات اقامتی ویژه مسلمان به رستورانها و هتل های این کشور کرده است.
هم اکنون نیز شمار ورود گردشگران مذهبی به ایران رقم مناسبی دارد؛ ۳۰ درصد گردشگران ورودی به ایران را گردشگران مذهبی تشکیل می دهند.
اما از آنجایی که همه چیز در ایران طبق اصول حلال رعایت می شود،به گفته برخی از کارشناسان این حوزه،برنامه ریزی برای اجرای این ایده معنی ندارد.آنها معتقدند وقتی گردشگران وارد هر کشوری می شوند به فرهنگ آن کشور احترام می گذارند بنابراین گردشگران خارجی هم با فرهنگ ما همقدم می شوند و همانطور که ما در رستورانهایمان از گوشت حرام استفاده نمی کنیم آنها نیز همین کار را می کنند.
همه چیز در ایران طبق اصول حلال رعایت می شود و  ما یکی از معدود کشورهای مسلمانی هستیم که به طور رسمی رفتارها و سرو غذاهای غیرمتعارف نداریم پس طرح گردشگری حلال در ایران کارآمد نیست.
از دید این کارشناسان رونق گردشگری حلال در ایران می تواند به این معنا باشد که در این حوزه باید اطلاع رسانی شود؛یعنی در بازارهایی که برند گردشگری حلال برای گردشگران آنها مهم است تبلیغات وسیعی درباره رعایت اصول حلال در ایران انجام شود تا بدین ترتیب برای جذب گردشگران مسلمان جهان از دیگر رقبا سبقت بگیرد.


منابع:خبرگزاری میراث فرهنگی،فرارو،سیری در ایران، باشگاه خبرنگاران جوان