تبیان، دستیار زندگی
به تازگی بیلبوردهایی در سطح شهر تهران نصب شده است كه پیام مندرج در این بیلبوردها این است كه: مشروع یا نامشروع بودن رابطه جنسی مهم نیست! فقط محافظت كنید كه ایدز نگیرید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوک شهرداری با نصب بنر جنسی

به تازگی بیلبوردهایی در سطح شهر تهران نصب شده است كه پیام مندرج در این بیلبوردها این است كه: "مشروع یا نامشروع بودن رابطه جنسی مهم نیست! فقط محافظت كنید كه ایدز نگیرید!

فرآوری: ه.هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
بنر جنسی

امروزه تبلیغات به جزیی از دنیای مدرن تبدیل شده است و همه افراد جامعه ناخودآگاه با آن سر و کار دارند.
تبلیغات شهری قواعد خاص خود را دارد و شهرداری ها باید این نوع تبلیغات را ساماندهی و با استفاده از کارشناسان این حوزه نسبت به فضاسازی شهری اقدام کنند.
در گوشه گوشه خیابان ها و میادین شهر بنرهای گوناگونی بر داربست های فلزی رنگ رفته دیده می شود که برخی از آنها آدم را شوکه می کند همچون تابلویی که چند روز پیش در سطح شهر تهران توسط شهرداری تهران موجب اعتراض شدید مردم شد؛ تابلویی با مضمون قبح زدایی از روابط جنسی نامشروع!
همانطور که می دانید لایه دوم معنایی هر پیامی، اثرگذارتر از لایه اول معنایی آن است و در ذهنِ تحلیلگر مخاطب، حك میشود. لایه دوم معنایی پیام مندرج در این بیلبوردها این است كه: "مشروع یا نامشروع بودن رابطه جنسی مهم نیست! فقط محافظت كنید كه ایدز نگیرید!" و یا به شكلی روانتر این است: "رابطه جنسی نامشروع هم اگر دارید، فقط مراقب باشید ایدز نگیرید!"
به تازگی بیلبوردهایی در سطح شهر تهران نصب شده است كه محتوای این بیلبوردها اعتراض عمومی شهروندان، كارشناسان و اصحاب رسانه را در پی داشته است.
فرهنگسازی و تبلیغات فرهنگی، نیازمند یك ساز و كار حرفه ای است. خصوصا شهرداری تهران كه دارای معاونت فرهنگی و اجتماعی است و این نهاد به عنوان متولی فرهنگی شهرداری تهران در این زمینه باید به عنوان مرجع فرهنگی شهر تهران پاسخگوی این عملكرد باشد . در حقیقت، پیش از هرگونه تبلیغات فرهنگی، ابتدا باید اتاق فكری با حضور كارشناسان مسائل فرهنگی، استراتژیستهای عرصه فرهنگ، اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی، تشكیل شود تا:
 
١- هرگونه پیام تبلیغات فرهنگی در این اتاق فكر، از ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل محتوایی قرار بگیرد.
٢- لایه اول معنایی (text) و لایه دوم معنایی (subtext) آن پیام شناسایی شود.
٣- آثار كوتاه مدت و بلندمدت آن پیام هدفگذاری و مشخص شود.
٤- و سپس، نسبت به انتشار آن پیام، اقدامات اجرایی صورت گیرد.

لایه دوم معنایی هر پیامی، اثرگذارتر از لایه اول معنایی آن است و در ذهنِ تحلیلگر مخاطب، حك میشود. لایه دوم معنایی پیام مندرج در این بیلبوردها این است كه: "مشروع یا نامشروع بودن رابطه جنسی مهم نیست! فقط محافظت كنید كه ایدز نگیرید!"

پیامی كه به نام تبلیغات فرهنگی، اخیراً در بیلبوردهای شهر تهران نصب شده است، لایه اول معنایی آن، هشدار درباره بیماری ایدز است اما لایه دوم معنایی آن (subtext)، به رسمیت شناختن روابط نامشروع جنسی و قبح زدایی از روابط بی بند و بارانه جنسی است! در حقیقت، هشدار درباره ایدز، نقاب و روكشی شده است تا در ورای این نقاب، مفهوم دیگری القا شود!
ظاهراً مدیران محترمی كه مجوز انتشار چنین پیامی را صادر كرده اند، فضای شهری پایتخت را با شبكه های زرد ماهواره ای كه داروهای جنسی و ابزارهای محافظ جنسی را تبلیغ میكنند، اشتباه گرفته اند!
بسیاری از مردمی که این بیلبوردها را در سطح شهر مشاهده کردند این نوع عملکرد در جهت جلوگیری و پیشگیری از اشاعه ایدز را متفاوت از آنچه در گذشته دیده اند، بیان می کنند. جالب است نظر برخی مردم را بعد از برخورد با این بنرها جویا شد:

خانم جوانی که فرزندش را در آغوش داشت: "شرم می کنم در موردش صحبت کنم اما خدا رو شکر می کنم که بچه ام به مدرسه نمی رود، وگرنه نمی دانم اگر بعداز خواندن این نوشته ها سوالی برایش پیش می آمد چه جوابی باید به او می دادم".

آقای رضایی(رهگذر- بازنشسته): " خیلی متاسفم که اینها را می گویم ولی بالاخره یک کسی باید حرف راست را بگوید؛ بنظرم این بنرها اثر منفی بیشتری دارند و به هیچ وجه از منکری نهی نمی کنند و به خاطیان آن منکرات کمک می کنند."
مرتضی(آرایشگر):"خوبه دیگه به جای ریشه کن کردن بی عفتی، داریم اونها رو ...... ببخشید نمی تونم ادامه بدم".

این اعتراضات در حالی است که تاکنون هیچ یک از مسئولین شهرداری تهران واکنشی به آنها نشان نداده است و مردم و کارشناسان در انتظار اقدام درخور توجه و شایسته با خاطیان این اقدام قبح شکنانه هستند؛ برخوردی که مردم در جریان آن قرار گیرند و مانع از تکرار دوباره آن شود .
به راستی شهرداری تهران در خصوص این بیلبوردها ممیزی محتوایی از حیث اخلاقی و شرعی ندارد؟



منابع : فرهنگ نیوز/دانا / ایرنا