تبیان، دستیار زندگی
ترکش های جدال لفظی ریاض- تهران، این روزها به فوتبال هم خورده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسیج همگانی برای مقابله با تیم های عربی

ترکش های جدال لفظی ریاض- تهران، این روزها به فوتبال هم خورده است. تنها یک روز بعد از واکنش تند دولت جوان ریاض به حمله به سفارت عربستان در تهران و قبل از اینکه بسیاری از سیاستمداران حکومت سعودی به این حرکت واکنش نشان بدهند، باشگاه های عربستانی دست به کار شدند و گفتند که حاضر نیستند در ایران با تیم های ایرانی بازی کنند.

محسنی-بخش ورزشی تبیان
فوتبال

ترکش های جدال لفظی ریاض- تهران، این روزها به فوتبال هم خورده است. تنها یک روز بعد از واکنش تند دولت جوان ریاض به حمله به سفارت عربستان در تهران و قبل از اینکه بسیاری از سیاستمداران حکومت سعودی به این حرکت واکنش نشان بدهند، باشگاه های عربستانی دست به کار شدند و گفتند که حاضر نیستند در ایران با تیم های ایرانی بازی کنند. هجمه ای که این باشگاههای حکومتی به کنفدراسیون فوتبال آسیا با همراهی روزنامه های این کشور وارد کردند، باعث شد که AFC اعلام کند که بر اساس قوانین و مقررات خودش درباره محل رویارویی تیم های ایرانی و عربستانی تصمیم می گیرد.
در این میان اظهارنظرهای تند، بی ادبانه و خارج از عرف مقامات فوتبالی کشور عربستان باعث شده که بسیاری از کارشناسان فوتبالی قاره آسیا این حرفها را در راستای سیاستهای تند دولت جوان و بی تجربه سعودی ارزیابی کنند. با این حال واکنشی که از سوی فوتبال ایران به این بی ادبی ها تاکنون انجام گرفته آن طور با قدرت و صلابت نبوده، به طوری که یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال با انتقاد از فدراسیون گفت که باید واکنشی صریح به این بی ادبیها صورت می گرفت.
نگاهی به رویارویی های تیمهای فوتبال ایران و عربستان در روزها و ماههای آینده نشان می دهد که باید حتی خارج از سیستم معمول، تیمهای فوتبال ایران را چند برابر معمول آماده رویارویی با تیمهای عربستانی کرد. اگر این را در نظر بگیریم که فدراسیون فوتبال امارات هم موضعی مانند موضع فوتبال عربستان گرفته به این نتیجه می رسیم که لزوم تجهیز تیم های ایرانی در رویارویی با تیمهای عربی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

*انتخابی المپیک 2016- دی و بهمن در قطر

نزدیک ترین مکانی که یکی از تیمهای ایرانی باید به مصاف تیمهای عربی برود، مسابقات انتخابی المپیک است؛ رقابتهایی که از همین هفته در دوحه آغاز می شود. تیم امید ایران باید در مرحله گروهی این مسابقات به مصاف تیم ملی قطر برود؛ کشوری که با احضار سفیرش از تهران، رابطه نزدیکش را با عربستان نشان داده است، هر چند که کارشناسان سیاسی معتقدند قطر چندان دل خوشی از سیاستهای حکومت ریاض ندارد و فراخواندن سفیرش از تهران تنها یک "نمایش" است تا حداقل در ظاهر اعراب متحد نشان داده شوند. تیم ایران اگر از این گروه به عنوان تیم اول به مرحله یک چهارم صعود کند به احتمال فراوان مهمترین بازی این مسابقات بین ایران و عربستان برگزار می شود. ایران و عربستان در یک سال اخیر دو بار در رده امید با هم بازی کرده اند که یک بار در تهران، امید ایران برابر امید عربستان شکست خورد و دفعه بعد مهر 94 ایران و عربستان در مسابقات غرب آسیا به تساوی دو بر دو رسیدند.

*رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، اسفند 94

در شرایطی که دولت سیاست تنش زدایی را در پیش گرفته و از رویارویی مستقیم دوری می کند و با حفظ پرستیژ سیاسی ایران جواب اظهارات هتاکانه مقامات سیاسی عربستان  را با سیاست می دهد، میدان فوتبال بهترین مکان است که در این چند ماه می تواند اعراب کشورهای کوچک خلیج فارس را سر جای خود بنشاند

النصر، الهلال و الاهلی سه تیم عربستانی هستند که باید در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب به مصاف تیمهای ذوب آهن، تراکتورسازی و نفت (به شرط صعود از مرحله حذفی) بروند. حریفان سعودی تیمهای ایرانی اعلام کرده اند به هیچ عنوان حاضر نیستند در ایران به مصاف تیمهای ایرانی بروند و اگر کنفدراسیون فوتبال زیر بار خواسته سیاسی فدراسیون فوتبال سعودی برود باید منتظر تصمیمی از سوی فدراسیون فوتبال باشیم. شاید بازی در عمان بتواند یک گزینه مناسب برای میزبانی تیمهای ایرانی از تیمهای عربستانی باشد.

*تیم ملی و همگروهی احتمالی با عربستان

اگر رده بندی فعلی فیفا تا قبل از اردیبهشت 95 همچنان پابرجا باشد ٓکه به احتمال فراوان این چنین خواهد بود- ایران سرگروه یکی از دو گروه رقابتهای انتخابی جام جهانی خواهد بود. در این شرایط این احتمال وجود دارد که ایران با تیم هایی نظیر عربستان، قطر و امارات هم گروه شود؛ اتفاقی که می تواند روزهای سخت و پر دردسری را برای فوتبال ایران و کارلوس کی روش رقم بزند. از همین حالا قابل پیش بینی است که اگر این اتفاق بیفتد و تیم های کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس با ایران همگروه شوند، هر کاری می کنند تا از دومین صعود پیاپی تیم ملی ایران به جام جهانی جلوگیری کنند. همدستی این کشورها برای مقابله با تیم ملی ایران قابل پیش بینی ترین اتفاقی است که از حالا می توان درباره اش مطمئن بود. در این وضعیت ساده انگاری است که همه چیز را برای رویارویی سیاسی- ورزشی با این کشورها به قضا و قدر بسپاریم و خودمان را آماده مصاف با این تیمها نکنیم.

*امکانات را برای "فوتبال" بسیج کنیم

در شرایطی که دولت سیاست تنش زدایی را در پیش گرفته و از رویارویی مستقیم دوری می کند و با حفظ پرستیژ سیاسی ایران جواب اظهارات هتاکانه مقامات سیاسی عربستان را با سیاست می دهد، میدان فوتبال بهترین مکان است که در این چند ماه می تواند اعراب کشورهای کوچک خلیج فارس را سر جای خود بنشاند.

یادآوری رقص بحرینی ها با پرچم عربستان بدترین صحنه ای است که ایرانی ها از میادین فوتبال به یاد دارند و اگر قرار است از این صحنه ها جلوگیری کنیم، بهتر است قبل از این رویارویی ها به آن روزها فکر کنیم. می توان با چند اقدام ساده مانند استفاده از بازیکنان توانمند در تیم ملی که اکنون به خاطر مشکلات خدمت نمی توانند پیراهن تیم ملی را بر تن کنند یا تزریق پول به نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا این تیم ها را آماده رویارویی با تیم های کشورهای عربی کرد. خبر ورود وزیر ورزش به این موضوع بهترین خبری بود که اواخر هفته گذشته منتشر شد و این موضوع می تواند از عزم دولت برای بسیج کردن تیم های ایران در مقابله با تیم های عربی حکایت داشته باشد.