تبیان، دستیار زندگی
اهانت به خدا بعد از اهانت به پیامبر در شرایط کنونی فرانسه غیر عادی و مشکوک است هر چند این نشریه چهره اصلی خود را نشان داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاریکاتور خدا روی جلد مجله!+ عکس

اهانت به خدا بعد از اهانت به پیامبر در شرایط کنونی فرانسه غیر عادی و مشکوک است هر چند این نشریه چهره اصلی خود را نشان داده است.

رضوانی- بخش سیاست تبیان
کاریکاتور خدا روی جلد مجله!+ عکس

مجله فرانسوی شارلی ابدو که ید طولایی در اهانت به مقدسات دارد هنوز یکسال از توهین به پیامبر اسلام و تنش آفرینی اش در فرانسه نمی گذرد که اینبار به سراغ مقدس ترین رکن هستی رفته است.
شارلی ابدو سال گذشته با انتشار کاریکاتوری درباره پیامبر رحمت، خشم هزاران مسلمان را در جهان برانگیخت اما اکنون یکسال پس از آن ماجرا در چاپ جدید خود در اقدامی تأسف آور و وقیح کاریکاتور خدا را منتشر کرده است. در این تصویر فردی با تفنگی بر دوش دیده می شود.در این عکس خداوند به شکل جسم واقعی به تصویر در آورده شده است و علامت چشم شیطان بر کلاه او دیده می شود. در کنار این کاریکاتور این جمله نوشته شده: پس از یک سال قاتل همچنان متواریست. این مجله ضد مقدسات در سالگرد تیراندازی به دفترش این کاریکاتور را منتشر کرده است و با تیراژ یک میلیون نسخه برای فروش گذاشت.
این توهین در ذات خود، در نوع و برهه زمانی که اتفاق افتاده است نکات قابل توجهی را به دنبال دارد. اول آنکه این مجله را به واسطه اهانت هایش به مقدسات مسلمانان نباید تنها یک مجله ضد اسلام دانست بلکه همانطور که از کاریکاتور اخیر آن مشخص است شارلی نشریه ای ضد مقدسات و در واقع ضد دین معرفی کرد دقیقا مشخصه ای که صهیونیسم آن را یدک می کشد و فلسفه او ضد دین بودن است.

مسلمانان در اروپا در حالی بر سر حقوق خود از جمله حجاب بانوان محدود می شوند یا در اثر  حملات گروهک تروریستی و غرب پرور داعش محکوم و تهدید به اخراج می شوند که شارلی به راحتی می تواند علیه باورهای مشترک اسلام، مسیحیت و یهودیت اقدام کند و هیچ هزینه ای هم از جانب سیاستمداران و نهادهای  اروپایی گریبانگیرش نشود!

برای شارلی فرقی بین ادیان آسمانی وجود ندارد. او به هیچ قداستی پایند و معتقد نیست و برایش فرقی بین اسلام، مسیحیت و یهودیت نخواهد بود، او ضد مقدسات بشریت است. البته این به معنای آن نیست که این نشریه را ضد ارزش های اومانیستی و لیبرالیستی بدانیم. چرا که قطعا در مجله شارلی نمی توان از اسلام و ارزش هایش سخن گفت اما به راحتی می توان درباره خشونت، سکس، همجنس گرایی و سایر انحرافات فکری و رفتاری بشر قلم زد. در واقع نکته ی دیگری که در کنار توهین به مقدسات  باید بدان تامل کرد در رابطه با رفتار دوگانه غرب در آزادی بیان به ویژه در مهد روشنفکری غرب یعنی فرانسه است. اهانت به مقدسات در نشریه شارلی در حالی صورت می پذیرد که تاریخچه این نشریه نکته جالبی را برای ما فاش می کند " «شارلی اِبدو» جانشین مجله «هاراکیری» است که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ میلادی منتشر می شد. مجله پس از بسته شدن توسط دولت فرانسه بخاطر توهین به ارزش های ملی دوباره در سال ۱۹۶۶ منتشر شد و در سال ۱۹۷۰ و اینبار پس از مرگ ژنرال شارل دو گل بخاطر توهین به شخص ایشان، به دستور وزیر داخله تعطیل شد. در دهه ۸۰ میلادی کارمندان قدیمی تحریریه با نام جدید «شارلی ابدو» (این نام کنایه ایست به نام شارل دو گل) کار مجله را ادامه دادند ولی شمارگان بسیار پایین و انتقاد مردم از کیفیت محتوی عامل نیمه تعطیل شدن مجله گشت تا اینکه گروه دیگری به تیم قدیمی مجله گرویده در سال ۱۹۹۲ هفته نامه «شارلی ابدو جدید» را منتشر کردند." ( ویکی پدیا) این مجله در گذشته به خاطر اهانت به ارزش های ملی فرانسه و شخص ژنرال دوگل توقیف و تعطیل شده است در واقع اجازه اهانت به شخصیت ها و ارزش های ملی فرانسه را ندارد و در اینباره با محدودیت آزادی بیان روبرو است اما درباره اهانت به مقدسات ادیان الهی کاملا آزاد است!
اما روی دیگر دوگانه غرب در آزادی بیان، رفتار آنها با مسلمانان است. مسلمانان در اروپا در حالی بر سر حقوق خود از جمله حجاب بانوان محدود می شوند یا در اثر  حملات گروهک تروریستی و غرب پرور داعش محکوم و تهدید به اخراج می شوند که شارلی به راحتی می تواند علیه باورهای مشترک اسلام، مسیحیت و یهودیت اقدام کند و هیچ هزینه ای هم از جانب سیاستمداران و نهادهای  اروپایی گریبانگیرش نشود!
اما بعد سوم اهانت اخیر این مجله ،زمان انتشار این کاریکاتور  در سالگرد حمله به دفتر این نشریه و کشته شدن تعدادی از افراد آن است که قابل تامل می باشد.

این مجله را به واسطه اهانت هایش به مقدسات مسلمانان نباید تنها یک مجله ضد اسلام دانست بلکه همانطور که از کاریکاتور اخیر آن مشخص است شارلی نشریه ای ضد مقدسات و در واقع ضد دین معرفی کرد دقیقا مشخصه ای که صهیونیسم آن را یدک می کشد و فلسفه اوست ضد دین بودن.

در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ حمله ای مسلحانه و مرگ بار به دفتر مجله رخ داد. مقام های قضایی فرانسه اعلام کردند این حمله دست کم ۱۲ کشته و حدود ۱۰ زخمی بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه دو نفر کشته شدگان از ماموران پلیس بوده و چهار نفر از کاریکاتوریست های مطرح فرانسوی از جمله سردبیر هفته نامه نیز در میان قربانیان بودند. دو مرد با نقاب های سیاه و کلاشینکف به دفتر مجله در پاریس، پایتخت فرانسه حمله کرده و به افراد تیراندازی کرده سپس از محل گریخته و ضمن فرار هم به تیراندازی پرداختند. ویدئوهایی آماتوری نیز از این حمله گرفته و در اینترنت منتشر شد. پلیس اعلام کرد مهاجمان جلسه شورای سردبیری شارلی ابدو را هدف قرار دادند و هنگام خروج فریاد می زدند: "الله اکبر". آنها گفتند "انتقام پیامبر" را گرفته اند. در این ماجرا، مهاجمان پس از دو روز و در درگیری با پلیس فرانسه کشته شدند.(ویکی پدیا)
در واقع یک کاریکاتور در آن زمان باعث شد تا هم نشریه شارلی مورد حمله قرار گیرد و هم مسلمانان مورد آزار و اذیت و حمله واقع شوند اما اکنون فرانسه شرایطی حادتر نسبت به یکسال پیش دارد و در زیر سایه ناامنی گروهک داعش قرار دارد تا جایی که دیدیم که مراسم سال نوی میلادی را هم بدون آتش بازی و متفاوت از گذشته برگزار کرد اما در این شرایط این اقدام شارلی ابدو  که به آتش  تشنج و تفرقه و همچنین تحریک گروهک های افراطی منجر خواهد شد بهانه ای برای ادامه و یا تشدید ناامنی ها می تواند باشد اقدامی که با این تفسیر می توان به آن مشکوک و حتی برنامه ریزی شده نگاه کرد.
به هر حال اقدام شارلی ابدو و حمایت های سیاستمداران اروپایی در ادامه اهانت های گذشته، نشان از استاندارد دو گانه غرب در آزادی بیان، ژست صلح خواهی و دمیدن در آتش تنش،عدم رعایت حقوق شهروندی، عدم احترام به ارزش ها و باورهای میلیاردها موحد در جهان و اروپا  دارد و همچنین اقدامی نابخردانه و مشکوک به تنش آفرینی در اوضاع بحرانی فرانسه است.
مسلما همه آزاد اندیشان و موحدان جهان این حرکت را محکوم کرده و از دولت فرانسه تقاضای برخورد با عوامل این نشریه را دارند تا ثابت کنند موج سوار جریان سازی ها و باورهای صهیونیسم جهانی نیستند و همچنین ارزشی بیش از ژنرال دوگل برای خداوند قائل هستند!!