تبیان، دستیار زندگی
هفته ای که گذشت ، شاهد چند اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر بودیم. تلخ ترین آن درگذشت محمد علی اینانلو بود و داغ ترین آن جنجال عادل فردوسی پور و معرفی فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فجر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدعیان سیمرغ،جنجال عادل و چند ماجرا

فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت

هفته ای که گذشت ، شاهد چند اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر بودیم. تلخ ترین آن درگذشت محمد علی اینانلو بود و داغ ترین آن جنجال عادل فردوسی پور و معرفی فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فجر.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
سینما

جنجال عادل
عادل فردوسی پور این هفته میزبان مهدی رحمتی بود؛ گفت و گوی او با دروازبان آبی ها به مذاق منتقدان خوش نیامد. عادل مثل همیشه نبود و نتواست مصاحبه ای قابل دفاع انجام دهد. درباره اش این طور نوشتیم: «این یعنی انتظار از عادل فردوسی پور همیشه بالا است؛ هیچ كس دوست ندارد این چهره محبوب قدمی از قلعه اش پایین بیاید. اصلا محوبیت به كنار؛ فردوسی پور زبان گویای افكار عمومی است و در بزنگاه های مختلف كنارشان ایستاده. برای همین است كه مصاف او با مهدی رحمتی خیلی زود سوژه می شود و نقل محافل است.»

درباره شیوه اجرای محمد علی اینانلو

با در گذشت محمد علی اینانلو رسانه های مختلف درباره این چهره یادداشت های متنوعی نوشتند. وجه اجرای او در تلویزیون و شیوه ای که برای ارتباط با مخاطب برگزیده بود، سوژه تبیان شد:« چهره و صدای پر صلابت و گرمش به همراه لبخندی که بر همیشه آن صورت زمخت نشسته بود کاریزمای فردی به او می بخشید که کلامش را نافذ وبرنامه هایش را جذاب می کرد.همین ویژگی موجب شد تا برخلاف اکثر برنامه های علمی تحقیقی تلویزیون که از زبانن و ساختار خشکی برخوردار بود و چه بسا ملال انگیز می شد برنامه های اینانلو با نشاط و سرزندگی همراه شده و مخاطب را بر سر شوق آورد.»

مدعیان سیمرغ
این هفته فیلم های بخش مسابقه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شدند. به محض رسانه ای شدن اطلاعات همه فیلم ها یعنی خلاصه داستان ، بازیگران و پیشینه کارگردان ها را آنالیز کردیم. اخبار حاشیه ای جشنواره را هم جای ثابتی در بخش سینما داشت.

دیدار با بازمانده حماسه هویزه
در آستانه سالروز عملیات هویزه گفت و گویی با نصرت الله محمودزاده که در آن عملیات حضور داشته منتشر کردیم؛ گفته های او یک بار دیگر رشادت و مظلومیت رزمندگان مان در هشت سال جنگ تحمیلی را یادآور می شود: «شب شانزدهم دی در مدرسه ای به صبح رساندیم و مجدداً آماده مرحله دوم عملیات شدیم تا نزدیکی ظهر هم خبری نبود اما ساعت دو بعدازظهر بود که فهمیدیم در محاصره تانک های صدامیان قرارگرفته ایم. ما مانده بودیم و یک لشکر تادندان مسلح. وقتی نیروهای پیاده عراقی به خاک ریز ما رسیدند، بچه ها را مثل گل پرپر کردند. مانده بودیم چه کنیم. رزمنده ها مقاومت را انتخاب کردند؛ یعنی ارتباطی با عقبه نداشتیم که کسب تکلیف کنیم. بی سیم دست خودم بود و حرف های پرت وپلا می شنیدیم. یکی می گفت ما تا کرخه کور عقب نشستیم. یکی به هویزه رفته بود. عده ای هم تانک ها را رها کرده بودند که خودشان را نجات دهند. ما مانده بودیم و آن اعتقاد محکم به مقاومت. یکی از تانک ها مستقیم به سمت پنج شهید می رفت؛ راستش یکی از آن ها هنوز زنده بود. خودم صدای فریادش را شنیدم. پشت خاک ریز زل زده بودم به خباثت راننده تانک دشمن. مستقیم داشت می رفت.»
نصرت الله محمودزاده کتابی دارد به نام «سفری به سرخی خون» که در آن دست به ترسیم زندگی و خط و ربط دانشجوی خط امام و هم رزمش «شهید سیدحسین علم الهدی» می زند و در لحظه سرخی عروج او را روایت کند. بررسی این کتاب دیگر مطلب تولیدی بخش فرهنگ پایداری بود.

بازار نقد

در آستانه سالروز عملیات هویزه گفت و گویی با نصرت الله محمودزاده که در آن عملیات حضور داشته منتشر کردیم؛ گفته های او یک بار دیگر رشادت و مظلومیت رزمندگان مان در هشت سال جنگ تحمیلی را یادآور می شود

در هفته ای که گذشت نقد فیلم های روی پرده و سریال های تلویزیون مثل همیشه جای ثابتی در بخش سینما داشت. فیلم های «جامه دران» و «ناهید» سریال «چک برگشتی» نقد شدند. این سریال به بهانه ثبت نام نامزدها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بار دیگر روی آنتن شبکه یک رفت. در این نوشتار ارتباط سریال با موضوع انتخابات مورد کنکاش قرار گرفت. در بخش کتاب و کتابخوانی هم ضمن نقد برخی آثار ، تازه های این حوزه معرفی شدند.

منسوجات اسلامی در اندلس
صنعت پارچه بافی اندلس و کشورهای غرب مدیترانه، خصوصا در قرن دوازدهم، از هنرهای شاخص اسلامی است به طوری که در روند تحولات این صنعت، بررسی آن حائز اهمیت است؛ در مقاله ای که در بخش هنری بارگذاری شد به ویژگی های خاص این هنر پرداختیم.

رمز شناسی مولانا
در بخش ادبیات تفسیرِ حدیث «رَجَعنا مِنَ الجِهادِ الاَصغَر» از زبان مولانا روی سایت قرار گرفت و در مطلبی دیگر به جایگاه و اهمیت وقت شناسی از منظر شاعران پرداختیم؛ شاعران نامدار فارسی زبان، در سروده های خویش همواره انسان را به مغتنم شمردن فرصت های محدود عمر و روزگار جوانی فراخوانده اند.

شروع سرد مهران مدیری
این هفته فصل دوم«در حاشیه» شروع شد اما با ساخته های مهران مدیری فاصله ای طولانی دارد. در مطلبی چرایی ضعف ساخته اخیر این کارگردان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. چندی پیش یادداشتی درباره مدیری منتشر کردیم درباره این که از روزهای اوج فاصله دارد؛ ضعف «در حاشیه 2» مهر تائید دیگری است بر این مدعا.