تبیان، دستیار زندگی

سریع‌ترین بیماری‌های کشنده

برخی بیماری‌ها در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، به طور ناگهانی باعث مرگ افراد مبتلا می‌شوند. در این مطلب با پنج تا از این بیماری‌ها آشنا خواهید شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری قلبی - آمبولی ریوی- ریه-

آمبولی ریوی

نیمی از افراد دچار لخته ی خون در ریه، از مشکل خود آگاه نیستند. در واقع این بیماری در 50 درصد افراد مبتلا هیچ نشانه‌ای ندارد و مرگ ناگهانی، اولین نشانه‌ی آمبولی ریوی در یک چهارم افراد مبتلا است!

لذا بروز نشانه‌های وجود لخته‌ی خون در سایر اندام‌های بدن به خصوص پاها و بازوها را جدی بگیرید تا به موقع از رسیدن لخته به ریه‌ها جلوگیری کنید. 

درد و تورم در بازوها و پاها و یا سایر اندام‌ها که بیش از یک یا دو روز طول می‌کشد (به خصوص اگر اخیرا یکی از اندام‌ها دچار شکستگی شده باشد، یا اخیرا یک پرواز طولانی مدت داشته باشید و یا برای مدتی طولانی تحرک داشتید)، ممکن است نشانه‌ای از لخته شدن خون باشد.
داروهای رقیق کننده‌ی خون جهت درمان آمبولی ریوی توسط پزشک تجویز می‌شود.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

تقریبا از هر 500 نفر، یک نفر به یکی از انواع کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دچار می‌شود. این بیماری سبب می‌شود که دیواره‌ی عضلانی قلب ضخیم شده و قدرت پمپاژ خون را از دست بدهد. حدود یک درصد از افراد مبتلا به این بیماری در هر سال به طور ناگهانی می‌میرند، آن هم به دلیل یک ضربان قلب بیش از حد سریع که اغلب نیز در بین جوانانی اتفاق می افتد که از بیماری خود ناآگاه هستند.

ایجاد برآمدگی‌های غیر طبیعی در دیواره‌ی عروق مغزی، عامل بیماری آنوریسم مغزی است. این بیماری متأسفانه در نهایت سکوت پیش می‌رود و تقریبا می‌توان گفت هیچ عوارضی را بروز نمی‌دهد

در واقع کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در جوانان زیر 30 سال است و این بیماری اغلب ژنتیکی می‌باشد. از بزرگترهای خانواده‌ی خود بپرسید که آیا تا به حال در بین جوانان قوم و خویش تان مرگ ناگهانی، به هر علتی وجود داشته است یا خیر، زیرا به نظر می‌رسد که برخی از مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات، غرق شدن و افتادن ناگهانی از روی موتور سیکلت و یا اسب در هنگام ورزش، به دلیل نوعی کاردیومیوپاتی بوده است.

اگر سابقه چنین اتفاقاتی در نزدیکان تان وجود دارد، بهتر است آزمایش ها و تست@هایی نظیر نوار قلب و سونوگرافی را انجام دهید. به علاوه اگر دچار تنگی نفس های غیر عادی، ضربان قلب تکان‌دهنده و لرزش زیاد دست‌ها هستید، حتما به فکر بررسی علت آن باشید.
کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک توسط پزشکان متخصص قلب و عروق شناسایی شده و گاهی برای درمان و جلوگیری از مرگ ناگهانی نیاز به جراحی می‌باشد. داروی دِفیبریلاتور نیز از داروهای موثر جهت درمان این بیماری خطرناک است.

اختلال الکتریکی قلب

در حالیکه کاردیو میوپاتی، ضربان قلب و ساختار آن را تغییر می دهد، عوامل دیگری نیز بر سیستم الکتریکی قلب که کنترل کننده ضربان قلب است، تأثیر می گذارند. بیماری‌های نادر، اما جدی و خطرناکی مانند سندروم بروگادا، سندروم QT طولانی و سندروم وُلف - پارکینسون - وایت ، سبب اختلال در سیگنال های الکتریکی موثر بر قلب می‌شوند.

گاهی تا زمانی که حفرات پایینی قلب، به جای پمپاژ صحیح خون لرزش داشته باشند، بدن فرد علائمی را بروز نمی‌دهد.

ژنتیک در بروز این بیماری نقش دارد و بهتر است در صورت وجود سابقه‌ی فامیلی، تست‌های الکتروکاردیوگرام و تست ورزش را جهت اطمینان خاطر انجام دهید.

عدم استعمال دخانیات، عدم نوشیدن مشروبات الکلی، ورزش منظم و داشتن برنامه غذایی سالم (در کل برخورداری از روش زندگی صحیح) در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی قلبی موثر اند.

در صورت تشخیص به موقع اختلالات الکتریکی قلب، می‌توان با دارو مشکل را حل کرد.

آنوریسم مغزی

ایجاد برآمدگی‌های غیرطبیعی در دیواره‌ی عروق مغزی، عامل بیماری آنوریسم مغزی است. این بیماری متأسفانه در نهایت سکوت پیش می‌رود و تقریبا می‌توان گفت هیچ عوارضی را بروز نمی‌دهد. حدود یک سوم آنوریسم‌ها منجر به پارگی عروق مغزی شده و در حدود 40 درصد سبب مرگ افراد می‌شود.

ضربه‌های ناگهانی و شدید به سر که باعث سردردهای شدید می‌شود، به خصوص اگر همراه با افتادگی پلک ها، دوبینی و گشاد شدن مردمک چشم باشد، ممکن است نشانه‌ی آنوریسم مغزی بوده و باید سریعا پیگیری شود.

اگر پزشکان آنوریسم را قبل از پارگی دیواره رگ‌های خونی تشخیص دهند، می‌توانند آن را درمان کنند. به یاد داشته باشید فشار خون بالا مهم ترین دلیل ابتلا به این بیماری خطرناک است.

دیسکسیون آئورت

پزشکان به طور دقیق علت این بیماری را کشف نکرده اند، اما جریان یافتن  نابهنگام خون و یا ایجاد سوراخ و پارگی در آئورت می‌تواند دلیل این مشکل باشد که متأسفانه کشنده خوهد بود.

حدودا از هر ده هزار، نفر دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و اغلب این افراد بالای 40 تا 70 سال هستند.

درد ناگهانی قفسه‌ی سینه و یا پشت، به عنوان نشانه اصلی دیسکسیون آئورت محسوب می‌شود .اگر سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده وجود دارد و یا اگر خود شما مبتلا به یک نوع اختلال در بافت همبند هستید، مانند سندرم اهلرز-دانلوس که باعث انعطاف پذیری بیش از حد پوست و مفاصل می‌شود، باید بیشتر از دیگران مراقب باشید.

افراد مبتلا به دیسکسیون آئورت باید واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند، زیرا بیشترین مراجعات این بیماران به بیمارستان ها در فصول ابتلا به آنفولانزا است.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.