تبیان، دستیار زندگی
جواد رضویان این شب ها حضوری پررنگ در تلویزیون دارد؛ او با فصل دوم «در حاشیه» و اجرای برنامه «سه شو» وجهی دیگر از خود نشان داده. سوال این است که این کمدین مسیرش را درست طی می کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسیر انحرافی جواد رضویان

جواد رضویان این شب ها حضوری پررنگ در تلویزیون دارد؛ او با فصل دوم «در حاشیه» و اجرای برنامه «سه شو» وجهی دیگر از خود نشان داده. سوال این است که این کمدین مسیرش را درست طی می کند؟

احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان
جواد رضویان و انصاری

پررنگ ترین تصویری که از رضویان در ذهن مانده نقش «داونه» در سریال «پاورچین» است. سال 81 همکاری او با مهران مدیری نامش را سر زبان ها انداخته و باعث شد پیشنهادهای سینمایی زیادی به سمتش سرازیر شود. سازندگان فیلم های گیشه پسند خیلی زود متوجه شدند كه می توانند از كاراكتر تلویزیونی رضویان نهایت استفاده را ببرند. او در «شارلاتان» كنار امین حیاییِ محبوب قرار گرفت و بخش زیادی از موفقیت فیلم در گیشه را تضمین كرد و بعد از آن در «شاخه گلی برای عروس» یك تنه بار موفقیت فیلم را به دوش كشید. موفقیت او در «دلداده» هم از عوامل فروش فیلم بود اما از آن سو منتقدان توجهی به رضویان نداشتند و حتی كل انتخاب هایش زیر سوال بود. او اما راه خود را می رفت و سال 87 فروش خیره كننده « ده رقمی» را به تنهایی رقم زد. «چارچنگولی» ، «زندگی شیرین» «اخراجی ها 2 » «یك جیب پر پول» ، «اخلاقتو خوب كن» دیگر فیلم هایی است كه با او پرفروش شدند. رضویان در حین بازی در سینما تلویزیون را فراموش نكرد اما هیچ كدام به جز «چارخونه» برای او «پاورچین» نشدند. رضویان در شبكه نمایش خانگی علاوه بر بازیگری ، با «لیمو ترش» و «به روح پدرم» كارگردانی را هم تجربه كرد . او فارغ از عناوینی مثل «نازل» و «سخیف» كار خود را می كرد. در این میان دو سریال «ارث بابام» و «قرارگاه مسکونی» را هم کارگردانی کرد که به مراتب بهتر از تله فیلم هایش بودند.

بازگشت به اوج

جواد رضویان محبوبیتش را از کاراکترهای جذابی که بازی کرده بدست آورده، نه از راه اجرا ،کارگردانی یا خوانندگی. کاش همچنان رضویانِ بازیگر را ببینیم و از ظرافت های بازیگری اش لذت ببریم

اختلاف جواد رضویان بعد از نزدیک به 10 سال با مهران مدیری برطرف شد که حاصلش سریال شبکه خانگی «شوخی کردم» بود. رضویان با این سریال خود را احیا کرد و پس از آن در ابتدای سال 94 با نقش زهتاب سریال «در حاشیه» غافلگیری بزرگ را رقم زد. تکیه کلامش خیلی زود سر زبان ها افتاد و حالا یک تنه بخش زیادی از جذابیت فصل دوم سریال مدیری را به دوش می کشد.

به سه شو امیدی هست؟

جواد رضویان آن قدر محبوب هست كه حضور ضعیف و پر انتقادش در اجرای استندآپ كمدی «خندوانه» به چشم خیلی ها نیاید و با اختلاف از حریف پیشی بگیرد. وانگهی او در یک سال اخیر به دوران اوج بازگشته و شده همان کمدین محبوبی که باید . پس با داشتن چنین پشتوانه ای چرا بر اعتبارش چوب می زند و حاضر می شود در مسیری گام بردارد كه در آن تخصص ندارد؟ با چه متر و معیاری «سه شو» را اجرا می كند؟ تا این جا آن چه از حضور جواد رضویان در «سه شو» دیده ایم ، همان تصویر آشنایی است كه فیلم های ضعیفش شاهد بودیم. همان هایی كه رضویان بابت شان كلی توضیح داد اما باعث نشد تصور عامه از این كمدین اصلاح شود. رضویان در «سه شو» دست به هر كاری می زند تا بیننده بخندد، این تلاش اما یك نتیجه بیشتر ندارد و آن حراج محبوبیت روی آنتن است. ماه رمضان امسال رضویان با ویژه برنامه «دعوت» شبکه یک ، مجری گری را تجربه کرد اما موفق نبود. عدم توفیق در اجرا باعث نشد که پیشنهاد «سه شو» را رد کند.

جواد رضویان و غفوریان

مسیر رضویان

برنامه سازی در تلویزیون نیاز به خلاقیت و تجربه دارد. این طور نیست كه هر كس به صرف محبوب بودن بتواند برنامه موفقی روانه آنتن كند. رامبد جوان موفقیتش در «خندوانه» را مدیون هوش ، ذكاوت و تجربه محمد رضا شهیدی فرد است. جواد رضویان اما برنامه ساز كاربلدی چون شهیدی فرد را كنار خود ندارد و برای همین «سه شو» تبدیل به برنامه ای كلیشه ای و سردرگم می شود. مدل چنین برنامه ای را سال ها پیش مهران مدیری با «جنگ 77 » ، «پلاك 14 » و « ببخشید شما» تجربه كرده. این طور هم نبوده كه فقط از محبوبیتش صرف كند بلكه هم متن خوب داشته و هم در اجرا صاحب امضای خاص خود بوده. رضویان اما در «سه شو» نه متن جذابی دارد و نه مجری خوبی است كه بتواند با ملاحتش ضعف برنامه را بپوشاند. او دچار همان اشتباهی شده كه رضا رشیدپور در «عینك آفتابی» مرتكب شد و با تقلید از مدیری می خواست خودی نشان دهد.
جواد رضویان محبوبیتش را از کاراکترهای جذابی که بازی کرده بدست آورده، نه از راه اجرا ،کارگردانی یا خوانندگی. کاش همچنان رضویانِ بازیگر را ببینیم و از ظرافت های بازیگری اش لذت ببریم. اوج دوباره او پس از همکاری با مهران مدیری این فرضیه را به اثبات رساند كه اگر رضویان در دست كارگردانی خوب باشد هنوز می توان به قابلیت های بازیگری اش امید داشت.