تبیان، دستیار زندگی
انتخابات حق مردم است، این «امر مهمی است» که باید روی آن بیشتر دقت شود. اما متاسفانه برخی از افراد و جریانات این کلمۀ حق را گرفته اند و ارادۀ باطل خود را در آن تجلی داده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات؛ حق الناس و نفوذ

انتخابات حق مردم است، این «امر مهمی است» که باید روی آن بیشتر دقت شود. اما متاسفانه برخی از افراد و جریانات این کلام حق را گرفته اند و اراده باطل خود را در آن تجلی داده اند.

حجت الاسلام سید سعید لواسانی/ امام جمعه لواسانات - بخش سیاست تبیان
انتخابات ، لواسانی

خداوند متعال توفیقی نصیب کرد که به بهانه همایش سراسری ائمه جمعه در دوشنبه 14 دی سال جاری؛ صبح را به زیارت حرم مطهر حضرت امام برویم و بعد از آن به زیارت ولی امر مسلمان در حسینه امام خمینی؛ تا پای صحبت های حکیمانه رهبر فرزانه خود بنشینیم. برای بنده همواره دیدار معظم له لذت بخش بوده است، اما این جلسه حلاوتی دیگر داشت، زیرا ایشان نیز جلسه با ائمه جمعه را جلسه ای مطلوب دانستند و تذکرات و رهنمودهای مهمی به ما ارائه فرمودند. بهرحال سخنان ایشان دو بخش عمده داشت: بخش نخست جایگاه نماز جمعه و امامان جمعه را تشریح فرمودند که به منزله قرارگاه معنوی و فرهنگی است، که سخن درباره آن را به وقتی دیگر موکول می کنم. بخش دوم درباره دو انتخابات مهم پیش رو بود، یعنی دور پنجم مجلس خبرگان و دهم مجلس شورای اسلامی که بنده کمی درباره این بخش گزارش می دهم. اما در این موضوع بنده به دو بخش از سخنان معظم له اشاره می کنم؛ یکی مسأله حق الناس بودن انتخابات و دیگری نفوذ در انتخابات و دو مجلس مذکور.

انتخابات حق الناس

انتخابات حق مردم است، این «امر مهمی است» که باید روی آن بیشتر دقت شود. اما متاسفانه برخی از افراد و جریانات این کلام حق را گرفته اند و اراده باطل خود را در آن تجلی داده اند. به این دلیل باید «عمق» این سخن روشن شود. مقام معظم رهبری شاخصه هایی برای تبیین انتخابات به مثابه حق الناس ارائه فرمودند، که به آن ها اشاره می کنم.
نخست این که مجریان انتخابات باید در برگزاری درست و دقیق انتخابات و کم و زیادنشدن آراء مردم دقت جدی مبذول دارند. آنان باید «حفظ امانت» کنند، زیرا «در این زمینه ها اندک تخلّفى، خیانت در امانت است.»
دوم حق داوطلب نامزدی است، به این معنی که اگر صلاحیت های قانونی را داشت، رد صلاحیت نشود، بلکه میدان پیدا کند تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و اگر صلاحیت قانونی نداشت، تأیید نشود. و در این قضیه نباید اهمال شود.
سوم «پذیرش نتیجه قانونى انتخابات است.» نه مثل انتخابات ریاست جمهوری سال 88 است که برخی با کلیدواژه تقلب، که حرفی منکر و ناپسندی بود، بنا داشتند که حق مردم را از بین ببرند و انتخابات را ابطال کنند و هیچ حرف حقی هم در گوششان نرفت. آنان بنا داشتند که چهل میلیون رأی را ابطال کنند، یعنی چهل میلیون حق مردم را نادیده بگیرند! و این چه خسارت بزرگی است که معلوم نیست، چه زبانی است جبران می شود. بلکه باید چون انتخابات سال 93 رفتار شود، که علی رغم این که رئیس جمهور منتخب با کم ترین درصد انتخاب شد، هم مخالفان و موافقان و طرفداران نامزدهای مختلف رأی مردم را احترام کردند و بر آن گردن نهادند.
چهارم انتخاب شایسته ترین افراد برای دو مجلس مذکور است. کسانی هستند که فهرست ها و سیاهه هایی را پیشنهاد می دهند، آنان بدانند که انتخابات حق مردم است و آنان نباید نامزدهایی را در فهرست خود بگنجانند که شایستگی لازم را ندارد، یا دیگران از آنان شایسته تر هستند. یعنی «مسئله رفیق بازى و جناح بازى و مانند این چیزها را» در فهرست های انتخاباتی «دخالت ندهند.»

مبادا کسانى به مجلس بروند که گیرنده آنها منتظر فرستنده قوى آمریکا و غرب باشد و هر چه آن ها بگویند، اینها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند؟ چنین افرادی «اگر» «وارد مجلس شوراى اسلامى» «یا وارد مجلس خبرگان بشوند» مثل «موریانه از داخل»  هم ارکان نظام را «می جَوند و پایه ها را سست می کند و فرو می ریزند.» بنابراین باید ملت با حواسی جمع در انتخابات شرکت کند

پنجم مردم هم دقت کنند که به چه فهرستی رأی می دهند. برخی مجموعه ها که لیست انتخاباتی می دهند، از اساس با انقلاب کاری ندارند، و مقاصد فاسد دارند و به هیچ وجه «قابل اعتماد نیستند.» بلکه آنان تحت سلطه شیطان هستند و لیست آنان هم برآمده از همین سلطه است. مردم دقت کنند که مجموعه های «واقعاً قابل اعتماد» را شناسایی کنند و از فهرست آنان انتخاب کنند.

نفوذ

نفوذ مسأله مهمی است که مقام معظم رهبری در مواقع مختلف بر آن تأکید کردند و در بیانات اخیر خود هم به آن توجه فرمودند. زیرا راهبرد اصلی دشمن به ویژه آمریکا به ویژه در دوران پسابرجام بر نفوذ در ارکان قدرت ایران اسلامی است، بنابراین همگان باید نسبت به آن هوشیار شوند. و رأی دهندگان پیشتر باید مراقب باشند، تا نفوذی های دشمن را به دو مجلس بسیار مهم مملکت راه ندهند. مبادا کسانى به مجلس بروند که گیرنده آنها منتظر فرستنده قوى آمریکا و غرب باشد و هر چه آن ها بگویند، اینها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند؟ چنین افرادی «اگر» «وارد مجلس شوراى اسلامى» «یا وارد مجلس خبرگان بشوند» مثل «موریانه از داخل»  هم ارکان نظام را «می جَوند و پایه ها را سست می کند و فرو می ریزند.» بنابراین باید ملت با حواسی جمع در انتخابات شرکت کند. حقیقت این است که ملت ما در اوقات انتخابات نیاز به «روشنگری» و بصیرت دارند، و در این انتخابات این نیاز دوچندان است، تا نگاه کند و ببینند که دشمن چه موضعی گرفته است، و با حواسی جمع وارد عرصه انتخابات شود. دشمن می خواهد در ماهیت انقلاب اسلامی تحول و تغییر به وجود آورد و آن را از درون نابود کند و به جهتی خلاف جهت اهداف اسلامی بکشاند. و انتخابات برای او می تواند ابزاری مناسب باشد تا از طریق نفوذی های خود به درون انقلاب و نظام اسلامی نفوذ کند، و اسلام آمریکایی را جایگزین اسلام ناب کند. آنان برای ما دام گسترانده اند تا «در حصن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملّت ایران، با انحاء مختلفِ تدابیر و سیاست ها و توطئه ها» نفوذ کنند. و باید گفت که در داخل هم برخی با جریان نفوذ هم داستان شده اند. آنان بنا دارند که باطل را با حق مخلوط و حق را بر مردم مشتبه کنند و آنان را به اشتباه اندازند و حقیقت را بپوشانند. دشمن با هم امکانات و در «جبهه ای فراگیر علیه انقلاب اسلامی مشغول کار است» زیرا «احساس خطر می کنند.» اندیشه و تفکر اسلام ناب و انقلاب اسلامی از مرزهای ایران بیرون رفته و چون رایحه خوش گلی فضای پیرامونی را معطر کرده است. و حرکتی عظیم به وجود آورده است. به این دلیل دشمن دام های خودش را گسترانده تا اندیشه و فرهنگ اسلام ناب و انقلاب اسلامی را از درون نابود کند. و به این دلیل به انتخابات پیش رو «چشم طمع دوخته اند.» تا ملت را از اهداف خود دور کند و عقب گرد کند.
این جاست که توجه ملت را می طلبد که معیارها و صلاحیت ها را احراز کند و طبق امیال شخصی و جناحی و حزبی رأی ندهد. و افراد متدین، کارآمد، دلسوز و شجاع را انتخاب کند، کسانی را که به توانایی های داخلی ایمان دارند و چشم امیدشان به بیرون مرزها نیست. خوش نام، انقلابی باشند و به کانون های ثروت و قدرت متصل نباشند، دردشناس و دردمند باشند و به نیازهای مردم توجه داشته باشند.