تبیان، دستیار زندگی
زیبایی دندان ها در گذشته به هر قیمتی انجام نمی شد، اما این روزها برخی دندانپزشکان هم سعی می کنند به هر قیمتی شما را زیباتر کنند؛ به هر قیمتی حتی به قیمت خراب شدن همه دندان هایتان!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبا شدن به قیمت خراب شدن دندان ها!

زیبایی دندان ها در گذشته به هر قیمتی انجام نمی شد، اما این روزها برخی دندان پزشکان هم سعی می کنند به هر قیمتی شما را زیباتر کنند؛ به هر قیمتی حتی به قیمت خراب شدن همه دندان هایتان!

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
لبخند ، نگین دندان

کاشت نگین روی دندان، لبخند هالیوودی، کاشت دندان طلا، سفید کردن دندان و... ؛ تا 15 سال پیش هیچ دندانپزشکی حاضر نمی شد دست به چنین کارهایی بزند و یک دندان سالم را سوراخ کند و روی آن برای زیبایی نگین بکارد یا برای مثال تا 10 سال پیش اگر شما نزد یک دندانپزشک می رفتید تا با روکشی مصنوعی روی دندان هایتان را بپوشاند به طور حتم او با این روش مخالفت می کرد و می گفت پوسیدگی دندان ها در این روش حتمی است.
دغدغه اصلی بخش زیادی از زنان و حتی مردان کشور ما زیبایی است. گواه این ادعا آمارهای بالای عمل های جراحی زیبایی در ایران و مخارجی است که صرف استخدام انواع و اقسام وسایل زیباتر شدن مانند لوازم آرایش می شود. دایره صورت و هر چیزی که در آنجا باشد قابلیت تغییر و عمل جراحی دارد و بر اساس آمارها ایرانیان در دنیا سردمدار عمل کردن همه اجزای صورتشان هستند. از بینی گرفته تا گونه، چانه، فک و حتی گوش در ایران عمل می شود. برخی جراحان زیبایی ایران، با وجود اینکه رسالت شغلی شان در درجه اول نجات و سلامتی بیماران است، در کمتر موردی فردی را که برای انجام یک یا چند عمل جراحی زیبایی به آنها مراجعه می کند، از تصمیم خود منصرف می کنند و دلیلشان هم کاملا روشن است. پول و کسب درآمد بیشتر به هر حال برای هیچ کس بد نیست.
حالا به نظر می رسد دندان پزشکان هم برای اینکه از جراحان زیبایی عقب نمانند به این جرگه می پیوندند. زیبایی ای که حتی ممکن است به بهای نابودی یا تخریب دندان ها تمام شود.

خداحافظی با دندان های تقلبی

دغدغه اصلی بخش زیادی از زنان و حتی مردان کشور ما زیبایی است. گواه این ادعا آمارهای بالای عمل های جراحی زیبایی در ایران و مخارجی است که صرف استخدام انواع و اقسام وسایل زیباتر شدن مانند لوازم آرایش می شود

ماندانا، دختر جوانی که پنج سال پیش با وسوسه یک دندانپزشک معروف و برای اینکه لبخندش هالیوودی شود با صرف 10 میلیون تومان روکشی سفید روی دندان هایش کشیده بود حالا بعد از پنج سال با مشکلاتی که لثه و دندان هایش پیدا کرده، راهی مطب دندانپزشک می شود. او در دندانپزشکی تازه متوجه شد دندان های واقعی اش که مدت پنج سال درون روکش سفید قرار داشت در آستانه عفونت کردن است و تقریبا همه آنها خراب شده در حدی که دیگر حتی با پرکردن هم نمی تواند آنها را برگرداند. دندانپزشکی که او را تشویق به این کار کرده بود وقتی نتایج کارش را پس از پنج سال می بیند به ماندانا می گوید: چون جنس دندان هایت بد بوده این اتفاق افتاده است وگرنه در کمتر موردی با روکش کردن، دندان ها کامل خراب می شود. او می گوید: با روکش کردن دندان ها یا طرح لبخند هالیوودی، فقط به دلیل اینکه دندان ها در معرض هوا نیستند زرد می شوند و تغییر رنگ می دهند.
دندانپزشک معروف در حالی اینها را به ماندانا می گوید که پنج سال پیش خود او به بهانه اینکه این کار یعنی روکش کردن دندان و طراحی لبخند هالیوودی هیچ ضرری برای دندان ندارد، ماندانا را مجاب به این کار کرده بود. حالا دیگر ماندانا چاره ای ندارد. باید بعد از پنج سال با دندان های تقلبی زیبایش خداحافظی و به جای آن دندان های واقعی خودش را قبول کند. دندان هایی که حالا دیگربرخلاف گذشته زرد و خراب هستند.

لبخند 20میلیون تومانی هالیوودی

وارد مطب دندانپزشک معروف تهران می شوم. همانی که دندان های ماندانا را به آن وضع و روز انداخته بود. این دندانپزشک تنها کسی است که بزرگ ترین جراح های فک و صورت کشور فقط حاضرند با او کار کنند، زیرا در عمل فک و صورت لازم است یک تیم از پزشکان و دندانپزشکان در کنار هم کار ترمیم فک را انجام دهند و جراح به تنهایی نمی تواند قالب فک را مشخص کند. با وجود اینکه بسیار سرشناس است مطبش تابلو ندارد؛ مطبی شیک و بزرگ در بهترین خیابان تهران. از در مطب که وارد می شوم جمعیت زیادی را می بینم که منتظر هستند تا دکتر دندانپزشک آنها را ویزیت کند. تعداد زیادی منشی و دستیار که البته همه خانم هستند با لباس های یک شکل که با لباس دندانپزشک و حتی دکوراسیون مطب ست شده و یک رنگ است، ظاهر خاصی به مطب داده اند. از منشی که پشت میز پذیرش نشسته درباره اینکه از چه راهی می توانم دندان های صاف و یک دستی داشته باشم سوال می کنم.
او از جایش بلند می شود و نطق طولانی در حدود یک ربع برایم انجام می دهد درباره اینکه در درجه اول باید دکتر فکم را بررسی کند و از آن عکس بگیرند تا مشخص شود سرجایش است و عقب یا جلو نیست، که اگر این طور باشد باید اول درمان ارتودنسی و بعد عمل جراحی انجام دهم.
منشی این طور می گفت که اگر فکم مشکلی نداشت و احتیاج به عمل نبود می توانم با دو روش دندان های ردیفی داشته باشم. راه اول همان روش سنتی ارتودنسی است که البته انجام آن هم در این مطب حدود 10 میلیون تومان هزینه دارد و راه دوم روکش کردن دندان هاست. او درباره روکش کردن دندان ها می گوید: به این کار لبخند هالیوودی گفته می شود. با کشیدن روکشی روی دندان های شما در درجه اول دندان های صاف و کاملا یکدستی برایتان طراحی می کنیم و در درجه دوم چون جنس این روکش از مواد کاملا طبیعی که برای خود دندان هم ضرر ندارد انتخاب شده بعد از مدتی می توانید در صورتی که از آن دلزده شدید روکش را بردارید و با دندان های خودتان باشید، زیرا این روکشی هیچ صدمه ای به دندان های زیری وارد نمی کند. او گفت هزینه این کار بیست میلیون تومان است که می توانم به مرور مبلغ را پرداخت کنم. مغزم از شنیدن رقم های درمانی سوت می کشید.
در این مطب فقط کار ارتودنسی و امور مربوط به فک انجام می شود، در حالی که پزشکی که به صورت شیفتی با این دندانپزشک در همین مطب کار می کند سایر خدمات دندانپزشکی مانند پرکردن یا کشیدن دندان را نیز ارائه می دهد. درباره قیمت سایر خدمات دندانپزشکی از ساده ترین آنها که کشیدن دندان است تا سخت ترین آنها یعنی ایمپلنت از منشی سوال می کنم. او می گوید: کشیدن دندان 300 هزار تومان، پرکردن 700 هزار تومان و ایمپلنت هم از ده میلیون به بالا!

دندان های ردیف به چه قیمتی!

درمان دندان های به هم ریخته بسته به شدت به هم ریختگی متفاوت است. اگر این به هم ریختگی خفیف باشد، می توان با کمک درمان های محافظه کارانه مثل انواع لامینیت این مشکل را برطرف کرد. حتی با کمک لامینیت می توان فاصله بین دندان ها را هم برطرف کرد، البته به شرط آنکه خفیف باشد. اما اگر این درهم ریختگی شدید باشد، توصیه می شود از روش ارتودنسی برای درمان کمک بگیرید.
متاسفانه خیلی از افراد برای اینکه ارتودنسی انجام ندهند اصرار به انجام روکش یا لامینیت دارند. البته می توان از این روش هم استفاده کرد اما روی دندان ها را باید تراش زیادی داد. متاسفانه برخی افراد فکر می کنند روش ارتودنسی از مد افتاده است و روش های دیگر می تواند بهترین جایگزین این روش باشد. برای درمان به دنبال مد نباید باشید، ارتودنسی هنوز بهترین انتخاب است و در مواقعی که لازم باشد باید فقط از این روش استفاده کرد.

از روش لامینیت بدانید

سوراخ کردن گوش طبیعی است که خیلی از خانم ها این کار را برای زیبایی انجام می دهند. اما برخی افراد فقط به سوراخ بودن گوش های شان اکتفا نمی کنند و به دنبال این هستند که دندان های شان هم برای داشتن گوشواره سوراخ شود. این هم یکی از مدهایی است که بین برخی جوان ها به اشتباه جا افتاده است و بدون آنکه از پیامدش آگاه باشند فقط از زیبایی پیروی می کنند

روش لامینیت اگر به درستی به کار گرفته شود، نه تنها زیانی به همراه ندارد، بلکه بعد از انجام کار به دندان ها جلوه و زیبایی خاصی می بخشد. خیلی از افراد فقط محو زیبایی این روش می شوند و سایر باید و نبایدهای ضروری را در این نوع درمان نادیده می گیرند. افرادی که لامینیت انجام می دهند باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند. همچنین بعد از انجام لامینیت، دور خوردن خوراکی هایی که کمی سفت هستند را باید خط بکشید، مثل تخمه خوردن.

نباید از یک حدی نیروی بیشتری به لامینیت وارد شود زیرا احتمال لب پر شدن یا شکستگی در این مواقع زیاد است. لامینیت باید درمورد تجویز خودش به کار برده شود و اگر فردی درمانش روش دیگری است نباید اصرار به انجام لامینیت داشته باشد. خیلی از افراد فقط با ظاهر زیبای لامینیت آشنا هستند و فکر می کنند این روش فقط جنبه زیبایی دارد، درصورتی که ممکن است این روش به آن فرد جواب دهی مناسب ندهد.

دندانواره های مخرب

سوراخ کردن گوش طبیعی است که خیلی از خانم ها این کار را برای زیبایی انجام می دهند. اما برخی افراد فقط به سوراخ بودن گوش های شان اکتفا نمی کنند و به دنبال این هستند که دندان های شان هم برای داشتن گوشواره سوراخ شود. این هم یکی از مدهایی است که بین برخی جوان ها به اشتباه جا افتاده است و بدون آنکه از پیامدش آگاه باشند فقط از زیبایی پیروی می کنند که ممکن است تا چند وقت دیگر دل شان را بزند.

سوراخ کردن دندان مثل نگین دندان نیست که فقط احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد، بلکه حین غذا خوردن حلقه مدام به دندان اصابت می کند و بعد از مدتی دندان مستعد شکستگی خواهد بود. افرادی که برای این کار ساختمان دندانی سالم شان را تراش می دهند باید منتظر عواقبی مثل پوسیدگی، درگیر شدن عصب دندان، حساس شدن و... هم باشند. نکته دیگر این است که اگر سوراخ کردن دندان به درستی انجام نشود احتمال دارد حین کار دندان بشکند. در آخر ممکن است بعد از مدتی این مد زود گذر شما را خسته کند و آن زمان شما می مانید و یک دندانی که بی دلیل سوراخ شده است. برای همین قبل از انجام هر مدی که در حیطه سلامت وارد شده اول بیندیشید و به عواقب بعد از آن هم فکر کنید.

این همه تفاوت قیمت از شمال تا جنوب تهران!

مطب دندانپزشکی در خیابان المپیک تهران برای خدماتی نظیر کشیدن دندان، 100 هزار تومان، پرکردن300هزار و ایمپلنت بین یک و نیم تا دو میلیون تومان تعرفه تعیین کرده است، در حالی که در کلینیک دندان پزشکی دولتی شاهد در خیابان کریمخان تهران این خدمات را با قیمتی بسیار نازل تر نیز می توان دریافت کرد. تقریبا بین هیچ یک از مطب های دندانپزشکی تهران از نظر تعرفه ها هماهنگی وجود ندارد و قیمت ها بر اساس اینکه مطب در کدام منطقه تهران واقع شده باشد یا دندانپزشک آن چه اندازه موفق شده باشد برای خودش اسم و رسمی کسب کند متفاوت است. نمایندگان مجلس وظیفه نظارت بر قیمت های دندانپزشکی را جزو وظایف وزارت بهداشت و تعزیرات می دانند. خدمات دندانپزشکی در ایران از این نظر که هنوز هیچ کدام از انواع بیمه ها آن را تحت پوشش خود قرار نداده اند خدماتی لوکس و اضافی تلقی می شوند، در حالی که ابتدای همین ماه معاون وزیر بهداشت اعلام کرد بیش از نیمی از کلاس اولی ها یک یاچند دندان پوسیده در دهان خود دارند. قیمت های سرسام آور خدمات عادی دندانپزشکی مانند پرکردن دندان باعث شده است درمان دندان و رفع بیماری های مربوط به آن در ایران امری لوکس تلقی شود که طبقات متوسط و یا متوسط رو به پایین امکان دسترسی به آن را ندارند.


منابع : آرمان / قطره