تبیان، دستیار زندگی
آیا رابطه ایران و عربستان با میانجیگری آمریکا و تماس تلفنی کری با ظریف از سر گرفته خواهد شد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه ایران و عربستان با میانجیگری آمریکا

آیا رابطه ایران و عربستان با میانجیگری آمریکا و تماس تلفنی کری با ظریف از سر گرفته خواهد شد؟

امیر رضوانی- رضوانی-بخش سیاست تبیان
رابطه ایران و عربستان

آمریکا در واکنش افزایش اختلافات  ایران و عربستان این دو کشور را به خویشتنداری و برطرف کردن کدورت ها دعوت کرده است و تعامل کشورهای منطقه با یکدیگر را خواستار شد.  این کشور همچنین خواستار برداشته شدن گام های مثبت برای کاهش تنش ها شده است ممکن است در چند روز اخیر شاهد ادامه این واکنش ها و چنین مواضعی از سیاستمداران این کشور و کشورهای غربی باشیم.. یک مقام دولتی آمریکا نیز در این زمینه اعلام کرد: ما از گزارش های مربوط به دستور ریاض برای بسته شدن سفارتش در تهران مطلع هستیم ولی معتقدیم تعامل و گفت وگوی مستقیم برای کاهش اختلافات بسیار مهم است و در همین راستا از رهبران منطقه می خواهیم در راستای کاهش تنش ها گام های مثبت بردارند.  وزارت امورخارجه آمریکا در همین راستا طی بیانیه ای تنش بین ایران و عربستان را برای مذاکرات صلح در سوریه مضر ارزیابی کرد.

در این راستا روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش کرده است که «جان کری» با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت وگوی تلفنی انجام داده است حتی ممکن است در چند روز اخیر شاهد ادامه این واکنش ها و چنین مواضعی از سیاستمداران این کشور و کشورهای غربی باشیم. اما آمریکا در حالی به دنبال کاهش تنش، خویشتنداری و  برطرف شدن مسائل میان کشورهای منطقه است که خود و هم پیمانان غربی اش و به عبارت بهتر جبهه استکبار بیشترین سود  را از چنین اوضاعی برده و تلاش خود را برای اختلاف در میان کشورهای منطقه متوقف نکرده ، نمی کند و نخواهند کرد. دلیل اصلی این مورد هم چیزی جز تسلط بر این منطقه پر نفت و استراتژیک در ابعاد اقتصادی اهداف خود و هم چنین از کار انداختن جبهه مقاومت و همچنین از بین بردن زیر ساخت های چنین کشورهایی در بعد سیاسی می باشد.
تنش میان این دو کشور هم بیش از گذشته  در راستای همین اهداف دامن زده می شود. در مسئله شیخ نمر شاهد بودیم که آمریکا درحالی که همیشه ژست حقوق بشری به خود می گیرد در اینباره فقط به ابراز نگرانی بسنده کرد. همچنین عربستان بعنوان یک متحد قدیمی آمریکا در منطقه با اینکه بارها مرتکب رفتار خلاف حقوق بشر شده و مردم آن کمتر رنگ دموکراسی و آزادی را دیده اند  زیر تیغ اتهام نرفته بلکه با حمایت کشورهای غربی عضو  شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد.
آمریکا با این طرفداری ها از رژیمی کودک کش، در مقابل جمهوری اسلامی که بارها نیت صلح خواهانه خود را ثابت کرده است و همچنین با دمیدن بر آتش تفرقه و اختلاف میان کشورهای منطقه و مسلمانان با این حال باز در ظاهر و با ژست میانجی گرانه ظاهر شده است. مسلما ملت های بیدار شده منطقه فریب این ظاهرسازی ها را نخواهند خورد و حتی اگر این اقدام توسط آمریکا انجام بپذیرد، نمی تواند بر سابقه و فعالیت های فعلی آمریکا در ناآرامی های منطقه سرپوش بگذارد.آمریکا مانند فردی منافق است که در آشکار دم از دوستی و صلح می زند و در نهان سیاست اختلاف افکنی را دنبال می کند.

در واقع نباید حتی به این صلح طلبی و ظاهر میانجی گری آمریکا نیز اعتماد کرد، چه بسا نباید گذاشت آمریکا با این حرکت ملت های منطقه و جهان را نیز بفریبد و  باید در جهت سیاست های اصیل آمریکا در تفرقه افکنی و دشمنی با اسلام  از جمله در همین مسئله پیش آمده میان ایران و عربستان و حمایت در رشد گروهک های تروریستی  چون داعش روشنگری کرد. و اگر به هر دلیل روابط ایران و عربستان از سر گرفته شد لزوم تداوم این رابطه با هشیاری عربستان در عدم بازی در زمین غرب و قرار گرفتن در کنار کشورهای جهان اسلام در راستای تقویت آنها و ایجاد وحدت از بدیهات است.

فلسفه آل سعود، ایجاد تفکر وهابیت و اختلافی که به این بهانه در کشورها و مذاهب اسلامی به وجود آمده و تا بحال خون میلیون ها انسان بیگناه به خاطر آن بر زمین ریخته شده، مبتنی بر همین سیاست و برنامه ریزی های غرب بوده است. در نمای دیگر جنگ های ایران و عراق یا جنگ این کشور با کویت، اختلافات داخلی بحرین،جنگ عربستان و یمن، برخورد با شیعیان نیجریه و دستگیری شیخ الزکزاکی و از همه مهمتر رشد و پرورش تفکر و گروهکی مانند داعش و سایر گروه های تروریستی در سوریه و عراق و یا طالبان و القاعده، همه نتیجه و نمونه هایی از دخالت و سیاست های غرب در منطقه و کشورهای اسلامی است. سیاست هایی که فارغ از خاورمیانه دامن خسارات و آسیب های همانطور که اکنون در اروپا نیز می بینید کل جهان را فراگرفته است.
البته آمریکا در راستای تفرقه افکنی و صدمه به قدرت اسلام و کشورهای منطقه در جهت کسب منافع سیاسی و اقتصادی و همچنین پیرو سیاست "تفرقه بیانداز و حکومت کن" به اختلاف میان شیعه و سنی اکتفا نکرده و این موضوع را در جبهه داخلی شیعیان نیز دنبال می کند و در این راه از ساده لوحی و خوش خدمتی حکومت آل سعود و هم پیمانش و سایر سیاستمداران بی بصیرت نهایت استفاده را می برد.
در واقع حتی اگر ژست صلح خواهی و میانجی گری آمریکا در ظاهر شکل بگیرد اما در باطن تا زمانی که  رد پای تفرقه افکنی و اختلاف در جوامع اسلامی دیده می شود پای آمریکا در میان خواهد بود.غرب در این راستا حتی از جنگ نفت هم دریغ نکرده است.
در دیدار اخیر رهبری با جمعی از مردم و مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ایشان ضمن اشاره بر موضوع تمدن اسلامی و عدم توجه به لبخند و اخم غرب و اتکا به توانایی و ظرفیت های خود، بار دیگر بر لزوم وحدت و هشیاری سیاستمداران جهان اسلام تاکید داشتند.
ایشان  یکی از ابزارهای دشمنان برای جلوگیری از برپایی تمدن نوین اسلامی را ایجاد تفرقه میان مسلمانان دانستند و گفتند:" از هنگامیکه موضوع شیعه و سنی در ادبیات مقامات و سیاستمداران آمریکایی مطرح شد، اهل فهم و اهل نظر نگران شدند زیرا مشخص بود آنها بدنبال یک توطئه جدید و خطرناک تر از قبل هستند"
ایشان با تاکید بر اینکه آمریکایی ها با اصل اسلام مخالف هستند و نباید فریب اظهارات آنها را در حمایت از برخی فرقه ها، خورد خاطرنشان کردند: "اظهارات رئیس جمهور قبلی آمریکا بعد از ماجرای یازده سپتامبر که سخن از جنگ صلیبی بر زبان آورد، در واقع نشان دهنده جنگ دنیای استکبار با اسلام است"
رهبر انقلاب اسلامی همچنین  اظهارات مقامات فعلی آمریکا مبنی بر موافقت با اسلام را خلاف واقع و نشانه نفاق آنها دانستند و افزودند: " مقامات فعلی آمریکا با اصل اسلام مخالف و برخلاف اظهاراتی که می کنند، بدنبال ایجاد اختلاف میان مسلمانان هستند و نمونه آن هم ایجاد فرقه هایی تروریستی همچون داعش و فرقه های دیگر است که با پول وابستگان به آمریکا و کمک های سیاسی آنان بوجود آمده و فجایع کنونی را در دنیای اسلام به بار آورده اند"
ایشان حتی  اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر موافقت با سنی و مخالفت با شیعه دروغ دانسته و تاکید کردند:" برای آمریکایی ها شیعه و سنی تفاوتی ندارند، آنها با هر مسلمانی که بخواهد براساس احکام و قوانین اسلامی زندگی و برای آن مجاهدت کند، مخالف هستند".
در واقع نباید حتی به این صلح طلبی و ظاهر میانجی گری آمریکا نیز اعتماد کرد، چه بسا نباید گذاشت آمریکا با این حرکت ملت های منطقه و جهان را نیز بفریبد و  باید در جهت سیاست های اصیل آمریکا در تفرقه افکنی و دشمنی با اسلام  از جمله در همین مسئله پیش آمده میان ایران و عربستان و حمایت در رشد گروهک های تروریستی  چون داعش روشنگری کرد. و اگر به هر دلیل روابط ایران و عربستان از سر گرفته شد لزوم تداوم این رابطه با هشیاری عربستان در عدم بازی در زمین غرب و قرار گرفتن در کنار کشورهای جهان اسلام در راستای تقویت آنها و ایجاد وحدت از بدیهات است.

امام خمینی اوج هشیاری در این زمینه را در شناخت آمریکا و نوع تعامل با آن اینگونه بیان می دارند که: "حتی اگر در تمام آمریکا مسجد بسازند و بالای گلدسته ها شعار الله اکبر قرار بدهند، هیچ وقت شعار مرگ بر آمریکا را فراموش نکنید؛ چون آمریکا شیطان بزرگ است. از خدا می خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و ... را به صدا درآوریم" (1)


پی نوشت:
1- صحیفه امام خمینی / جلد 21 / سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه 598