تبیان، دستیار زندگی
مهدوی کیا چند روزی به ایران آمد و سرانجام یک شنبه شب تهران را ترک کرد تا به آلمان بازگردد. سفر او به ایران بهانه ای شد تا رودررویش بنشینیم و حرف هایی درباره وضعیت فوتبال ایران بزنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدوی کیا: هدفم مربی گری در بوندس لیگاست

مهدوی کیا چند روزی به ایران آمد و سرانجام یک شنبه شب تهران را ترک کرد تا به آلمان بازگردد. سفر او به ایران بهانه ای شد تا رودررویش بنشینیم و حرف هایی درباره وضعیت فوتبال ایران بزنیم. کیا مثل همیشه با آغوش باز پذیرای ما بود و در گفت و گوی اختصاصی با خراسان به چند سوال مهم پاسخ داد.

بخش ورزشی تبیان
مهدوی کیا

*از آلمان شروع کنیم. این که شما در تیم های پایه هامبورگ کار می کنید. فضای کار در آنجا چقدر با ایران فرق دارد؟
خیلی، خیلی زیاد. اصلا این قیاس کار درستی نیست. آنجا امکانات، زمین ها و خلاصه همه چیز فرق دارد. در باشگاه هامبورگ و البته در کل فوتبال آلمان هر چیزی سر جای خودش است. بودجه لازم برای پیشرفت هست. هزینه می شود تا جوانان پیشرفت کنند. اصلا و به هیچ وجه از من نخواهید قیاسی انجام دهم. آنجا همه چیزش فرق دارد.
البته خیلی ها وقتی بحث نتیجه گیری یا انتقاد می شود، آلمان و کشورهای دیگر اروپایی را مثال می زنند.
این کار اشتباهی است. ما باید خودمان را با کشورهای هم سطح مان قیاس کنیم نه این که سراغ کشوری مثل آلمان برویم. تمام ایران را بگردیم یک ورزشگاه مثل ورزشگاه بایرن مونیخ، البته نه فقط بایرن آلیانس آره نا فوق العاده است، مثل ورزشگاه هوفنهایم هم پیدا نمی کنیم.
ما هیچ وقت به آن سطح از فوتبال نمی رسیم. تیم های ایرانی یک زمین تمرینی ندارند. تیم ملی ما یک زمین درست برای تمرین ندارد و مجبور است از این طرف به آن طرف برود، بعد ما خودمان را با آلمان قیاس می کنیم؟ زمینی که در اختیار تیم نوجوانان هامبورگ است خیلی، خیلی بهتر از زمینی است که در اختیار تیم ملی است. پس دنبال چه هستیم؟ اصلا چنین قیاسی ممکن است؟

*شما هم گویا قصد دارید در آن سیستم رشد کنید، مثل دوران بازیگری تان.
خب من برای زندگی خودم برنامه ریزی کرده ام. ببینید، وقتی در سیستمی همه چیز سر جایش باشد و احساس کنید به شما اجحاف نمی شود، معلوم است که دوست دارید در چنین جایی کار کنید. من برای آینده ام برنامه هایی دار م. این که کلاس های مربیگری را مرتب سپری کنم و انشاا... بتوانم حرفه ای ترین مدرک را در فوتبال آلمان بگیر م. دوست دارم پله پله جلو بروم و پیشرفت کنم. مطمئنم که می توانم.

*این یک افتخار برای فوتبال ایران است که شما در باشگاه هامبورگ کار می کنید.

البته من تازه کارم را شروع کرده ام و تازه اول راه هستم. دارم کار یاد می گیر م. تجربیاتی را هم که دارم، منتقل می کنم. قطعا راه زیادی دارم برای این که بتوانم به اهدافم برسم.

*چه اهدافی؟

به هر حال هر کسی دوست دارد یک روز در بوندس لیگا کار کند. من در دوران بازیگری ام سال ها در این لیگ توپ زدم و دوست دارم در دوران مربیگری ام هم تجربه نشستن روی نیمکت یک تیم بوندس لیگایی را به دست بیاورم.

*شاید همین هامبورگ.

شاید ولی خیلی، خیلی سخت است و به این سادگی نیست.

*کارلوس کی روش انتقاد داشت که چرا به یکی مثل مهدوی کیا در فوتبال پایه ایران میدان نمی دهند؟ به شما، دایی، کریم باقری و...

شاید الان شرایط برای کار مهیا نباشد، وگرنه تک تک ما دوست داریم به فوتبال کشورمان کمک کنیم. من خودم برای کمک به تیم ملی، آکادمی کیا را راه اندازی کردم و دوست دارم واقعا برای رده های ملی بازیکن بسازم. متاسفانه فوتبال پایه ما دچار مشکلات عمیق است و اگر نجنبیم در آینده ضربه می خوریم. من روزی که آکادمی فوتبالم را راه اندازی کردم فقط و فقط به آینده فوتبال ایران فکر کردم. الان تمام تلاش من و همکارانم این است که بتوانیم بازیکنان را آبدیده کنیم. آن ها را طوری بسازیم و به میادین بین المللی ببریم که در سن پایین بتوانند به تیم ملی ما خدمت کنند.

*کی روش به وضعیت فوتبال پایه هم انتقادهایی دارد. او مدام شکایت می کند که چرا بازیکنان ما بین المللی نیستند.

کاملا حرف درستی می زند. به نظر من مهم ترین گره فوتبال ما، فوتبال پایه است. ما باید در رده پایه بازیکنان را تربیت کنیم تا به تیم ملی برسند. کی روش ایراد می گیرد که چرا بعضی از بازیکنان ما تجربه ندارند. کار ما هم به نوعی در راستای حرف های ایشان بوده. ما در سن 11 سالگی بازیکنانمان را به یک تورنمنت اروپایی بردیم تا بازی کنند. قرار است به زودی هم به 3 تورنمنت اروپایی برویم. می خواهیم وقتی این بچه ها 18 سالشان شد، اینقدر تجربه بین المللی داشته باشند که بتوانند در هر میدانی بازی کنند. در این صورت دیگر مشکلی از نظر تجربه نخواهیم داشت. حتی می توانیم یک فضای رقابتی فوق العاده ایجاد کنیم. من واقعا حرف های کی روش را تایید می کنم.

* همین حالا تیم ملی ما این مشکل را دارد. تیمی جوان داریم که اکثرشان تازه کسب تجربه کرده اند.

دقیقا مشکل ما همیشه این بوده. مشکلی است که سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کنیم. معمولا مهم ترین بازی های تیم ملی ما، مسابقه با تیم های ملی دسته چندم است. حالا نمی خواهم اسمی از کشوری ببرم که توهین باشد ولی بازی با این تیم ها تا چه حد می تواند بازیکنانمان را بین المللی کند؟ بزرگ ترین مشکل ما این است که بازیکنانمان بازی های بزرگ نکرده اند که آبدیده شوند. انشاا... در آینده بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.

*سوال آخر ما هم درباره پرسپولیس است. این تیم دوباره اوج گرفته است.

من در آلمان همیشه سعی می کنم بازی ها را دنبال کنم. خیلی خوشحالم که تیم از رده های پایین جدول به اینجا رسیده و باید از این بابت، یک تشکری از بچه ها و برانکو بکنم. هواداران چشم انتظار آن ها هستند و امیدوارند بعد از سال ها، یک اتفاق خوب بیفتد. امیدوارم شرایط باشگاه حفظ شود و اتفاقات سال های قبل نیفتد. من شک ندارم این تیم می تواند با همین روند، قهرمان لیگ برتر شود.