تبیان، دستیار زندگی
شب گذشته هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار بخش سودای سیمرغ این رویداد سینمایی را اعلام کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدعیان سیمرغ 94

شب گذشته هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار بخش سودای سیمرغ این رویداد سینمایی را اعلام کرد.

زهرا فرآورده- بخش سینما وتلویزیون تبیان
فیلم

از مجموع فیلم هایی که فرم حضور در جشنواره را پر کرده بودند 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شدند؛ در ادامه معرفی کوتاهی از سابقه کارگردان های حاضر در جشنواره و فیلم هایشان می خوانید:

*آبنبات چوبی

آب نبات چوبی تازه ترین اثر محمد حسین فرح بخش در مقام کارگردانی است؛ فرح بخش بیشتر در حوزه تهیه کنندگی شناخته می شود. زندگی خصوصی و مستانه از دیگر کارهایی است که کارگردانی کرده؛ زندگی خصوصی در زمان اکران با حواشی همراه شد.

خلاصه داستان: اختلاف دیدگاه 2 نسل قدیم و جدید پیرامون مشکلات خانواده و تاثیر جامعه بر جوانان امروزی.

کارگردان: محمد حسین فرح بخش
نویسنده: علی اصغری بر اساس داستانی از کامران قدکچیان
بازیگران: رضا عطاران، میلاد کی مرام، سحر قریشی، هنگامه حمیدزاده، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی و شقایق فراهانی

*امکان مینا

کمال تبریزی ساخت فیلم هایی چون «لیلی با من است»، «مارمولک»، «طعم شیرین خیال»، «همیشه پای یک زن در میان است» و... را در کارنامه هنری اش دارد. تبریزی در جدیدترین فیلم سینمایی اش با نام «امکان مینا» سراغ موضوعی اجتماعی رفته است. تبریزی در چند سال گذشته چندان موفق نبوده و باید دید آخرین کارش او را به روال سابق بر می گرداند یا نه.
سیمرغ بهترین فیلم برای فیلم "مارمولک" و بهترین فیلمنامه برای فیلم "لیلی با من است" از جمله جوایزی است که در این سال ها کسب کرده.
خلاصه داستان: تردید ، شک و سر انجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه ای می کشاند.» 
کارگردان: کمال تبریزی
نویسنده: فرهاد توحیدی
بازیگران: میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر ملکی، علی مردانه.

*آخرین بار کی سحر را دیدی

شب های روشن، پوپک و مش ماشالله، خداحافظی طولانی و... از دیگر آثار مؤتمن است. او سال پیش برای خداحافظی طولانی نامزد دریافت بهترین کارگردانی از سی و سومین جشنواره فیلم فجر شده بود.
مؤتمن درباره کارش می گوید این فیلم یک اثر پلیسی است که پس زمینه اجتماعی دارد و با فیلم هایی که تا کنون کارگردانی کرده ام از جهت ساختار و محتوا تفاوت های ماهوی دارد.
خلاصه داستان: صبح است، مادری سراسیمه وارد کلانتری می شود و به افسر نگهبان می گوید دختر جوانش، سحر، دیشب به خانه بازنگشته است...
کارگردان: فرزاد موتمن
نویسنده: امیر عربی
بازیگران:آتیلا پسیانی، فریبرز عرب نیا، ژاله صامتی، سیامک صفری، امیر حسین فتحی، بهاران بنی احمدی، محمدرضا غفاری، شبنم فرشادجو و آناهیتا درگاهی.

*اژدها وارد می شود

شن،جن،ین نام قیلی این فیلم بود که به دلایلی به نام «اژدها وارد می شود» تغییر یافت. کارگردانی این فیلم را مانی حقیقی بر عهده دارد. حقیقی علاوه بر کارگردانی در حوزه نویسندگی و بازیگری هم فعالیت دارد.
در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای کارگران مشغول کارند دریافت کرد.

مانی حقیقی پیش از این ساخت فیلم های چون «کارگران مشغول کارند»،«آبادان»، «کنعان»، «پذیرایی ساده» و... را در کارنامه هنری اش دارد.
خلاصه داستان: داستان فیلم «اژدها وارد می شود» در دهه 40 می گذرد. ماجرای فیلم از جایی آغاز می شود که خبر پیدا شدن یک مار بزرگ در یک روستا دهان به دهان می پیچد و زمینه ساز اتفاقاتی می شود.
نویسنده و کارگردان: مانی حقیقی
بازیگران: امیر جدیدی، همایون غنی زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری.

*بادیگارد

حاتمی کیا از شناخته شده شده ها و محبوت ترین کارگردان های بعد از انقلاب است. بادیگراد تازه ترین اثر سینمایی اوست که قرار است در جشنواره امسال به نمایش درآید. آنچه از خلاصه داستان منتشر شده و از نام فیلم بر می آید حاتمی کیا به دنبال ایده ای جذاب رفته.
او تا کنون موفق شده برای فیلم های دیده بان، مهاجر، آژانس شیشه ای، از کرخه تا راین، به نام پدر، به رنگ ارغوان و چ برنده ی جایزه از جشنواره فیلم فجر گردد.
خلاصه داستان: + چرا اینقدر دیر اومدی؟/ - مأموریت بودم/ + شغلت چیه؟/ - تو حفاظتم/ + نگهبانی؟/
- محافظم/ + آهان پس بادیگاردی...
نویسنده و کارگردان : ابراهیم حاتمی کیا
بازیگران:پرویز پرستویی، پدرام شریفی، مریلا زارعی، محمود عزیزی، امیر آقایی، دیبا زاهدی، افسانه ناصری، امیر علیان، امین میری، امیر محمدی، علیرضا گلبهاران، حامد شیخی و بابک حمیدیان کامران نجف زاده

*به دنیا آمدن

فیلم «به دنیا آمدن» دومین همکاری مشترک محمد احمدی و محسن عبدالوهاب است. عبدالوهاب پیش از این تجربه همراهی با رخشان بنی اعتماد در کارگردانی خون بازی و گیلانه را داشته و در «لطفا مزاحم نشوید» با احمدی همراه بوده.
خلاصه داستان: زن و شوهری در آستانه میانسالی برای ادامه مسیر زندگی شان با یکدیگر دچال مشکل می شوند.
نویسنده و کارگردان: محسن عبدالوهاب
بازیگران: هدایت هاشمی، الهام کردا، بهناز جعفری، پونه عبدالکریم زاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا، مهدی امیری، اسماعیل پوررضا و...

*بارکد

کیایی در سی امین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم ضد گلوله شد؛ عصر یخبندان، خط ویژه، بعدازظهر سگی از دیگر کارهای اوست.
خلاصه داستان: پشت هر آدمی یه داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم ،بهتره قبل از هر قضاوتی یکم صبر داشته باشیم.
کارگردان: مصطفی کیایی
نویسندگان: مصطفی کیایی و مهیار شاهرخی
بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، بهاره کیان افشار، بابک بهشاد، علی کوچکی، شهرام جمشیدی، آرش تاج، رضا شریف نژاد، سحر آربین، مرجان علیزاده و پژمان بازغی، رضا کیانیان

*خشم و هیاهو

هومن سیدی ابتدا با بازیگری معرفی شد و بعد از مدتی وارد عرصه کارگردانی شد. بعد از آفریقا، سیزده و اعترافات ذهن خطرناک من این چهارمین اثر بلند سینمایی سیدی است.
خلاصه داستان: زندگی به من آموخت که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست! (گفته می شود داستان این فیلم شبیه به ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی فوتبالیست مشهور ایران است)
نویسنده و کارگردان: هومن سیدی
بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد عمرانی

*دختر

سید رضا میرکریمی کارهای زیادی در حوزه نویسندگی و فیلمنامه و کارگردانی دارد که معمولا هم موفق بوده و توانسته جوایزی را کسب کند. دختر تازه ترین کار اوست که در جشنواره امسال حضور دارد.
خلاصه داستان: آقای عزیزی که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است برای مراسم خواستگاری دخترش آماده می شود و ستاره دختر دیگرش در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم دانشگاهی اش را دارد. پدرش به دلایلی به این سفر مشکوک است و این آغاز ماجراست...
کارگردان: سیدرضا میرکریمی
نویسنده: مهران کاشانی
بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی و ماهور الوند

*دلبری

بعد از خانه ای کنار ابرها، دلبری دومین ساخته بلند دهقانی اشکذری است که یک ملودرام اجتماعی است.
اشکذری برای فیلم خانه ای کنار ابرها دیپلم افتخار بهترین فیلم نامه در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.
خلاصه داستان: قصه درباره زنی به نام «طوبی» است که در شب مراسم عروسی خواهر زاده اش اتفاقاتی برایش رخ می دهد ...
نویسنده و کارگردان: دهقانی اشکذری
بازیگران: هنگامه قاضیانی، عباس غزالی، محمد رضا شیر خانلو

*رسوایی 2

ده نمکی قبل از ورود به سینما با فعالیت های روزنامه نگاری اش شناخته می شد. اولین فیلم بلند سینمایی اش (اخراجی ها) را در سال 86 ساخت که رسوایی 2 ششمین کار اوست. کارهای ده نمکی معمولا با رگه هایی سیاسی و همراه با حاشیه بوده.

خلاصه داستان: داستان این فیلم که ادامه «رسوایی 1»است، چند سال بعد از اتفاقات سری اول را روایت می کند و تمام اتفاقات در یک مکان و شهر فرضی رخ می دهد. فیلمنامه توسط خود ده نمکی به نگارش درآمده و مضمونی عرفانی - اجتماعی دارد.
نویسنده و کارگردان: مسعود ده نمکی
بازیگران: اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی، مهران رجبی، فخرالدین صدیق شریف، امین ایمانی، امیر نوری، اسماعیل خلج، رامین راستاد، ابوالفضل همراه و...

*زاپاس

برزو نیک نژاد سال ها در سینما و تلویزیون حضور داشته اما با سریال دودکش مطرح شد. اول فیلم بلند سینمایی اش ناخواسته بود و امسال با زاپاس دومین کارش در جشنواره حاضر شده.
خلاصه داستان: یک تیم فوتبال که در دسته سوم کشور فعالیت می کرده است به دسته دوم صعود می کند، سعید با بازی «جواد عزتی» در نقش اصلی در این راه در آخرین لحظات بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می شود و سلامتی اش به خطر می افتد و...
نویسنده و کارگردان: برزو نیک نژاد
بازیگران: امیر جعفری، جواد عزتی، احمد مهران فر،شبنم مُقدمی، الناز حبیبی، ریما رامین فر و هنرمند خردسال ماهان نصیری.

*سیانور

بهروز شعیبی هم مانند خیلی دیگر از کارگردان ها با بازیگری وارد سینما شد و با وجود سابقه کم در کارگدانی درکارهایی که داشته مورد توجه قرار گرفته. او برای کارگردانی فیلم دهلیز برنده سیمرغ بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو (مسابقه فیلم های اول) شد.

خلاصه داستان: قصه «سیانور» در دهه 50 می گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می شود.
نویسنده و کارگردان: بهروز شعیبی
بازیگران: مانند مهدی هاشمی، حامد کمیلی، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی و...

*عادت نمی کنیم

فیلم سینمایی «عادت نمی کنیم» دومین اثر بلند سینمایی ابراهیمیان است. همچنین دومین همکاری سارا سلطانی و ابراهیم ابراهیمیان در نگارش فیلمنامه پس از فیلم سینمایی «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» به شمار می آید.
خلاصه داستان: وقتی همه چی خوب و خوشه زندگی كردن هنر نیست
کارگردان : ابراهیم ابراهیمیان
 نویسنده : سارا سلطانی و ابراهیم ابراهیمیان،
بازیگران: پانته آ پناهی ها، شیرین یزدان بخش، حدیث میرامینی و نقی سیف جمالی و...

کفشهایم کو

پوراحمد سابقه زیادی در مجموعه های تلویزیونی و آثار سینمایی دارد و در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم خواهران غریب دریافت کرد.
خلاصه داستان: داستانی در ارتباط با تبعات مهاجرت و بیماری آلزایمر...

کارگردان: کیومرث پوراحمد
 نویسنده: کیومرث پوراحمد و فرید مصطفوی
بازیگران: رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار، مینا وحید و منصوره وافری دیگر بازیگران این فیلم هستند.

*لانتوری

درمیشیان فعالیت ش را به عنوان نویسنده و منتقد سینمایی با روزنامه نگاری شروع کرد. فیلم سینمایی «لانتوری» جدیدترین فیلم او در مقام کارگردان پس از دو فیلم پر حاشیه «بغض» و «عصبانی نیستم» است. عصبانی نیستم پس از اکران در جشنواره، توقیف شد.
خلاصه داستان:  داستانی عاشقانه در بستر شهر تهران روایت می شود.
نویسنده و کارگردان: رضا درمیشیان
بازیگران: باران کوثری، نوید محمدزاده، مریم پالیزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی ، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی، ستاره پسیانی و...

فیلم

*مالاریا

پرویز شهبازی فعالیت ش در حوزه فیلمنامه بیشتر بوده و در مجموع کارهایی که کارگردانی آنها را برعهده داشته نفس عمیق و دربند بیشتر مورد توجه قرار گرفت. شهبازی سیمرغ  بهترین کارگردانی را برای فیلم دربند در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
خلاصه داستان: «نسیم» داستان دختر و پسری است که در تهران گردی های خود با مردی برخورد می کنند که مشکلی دارد. آن ها سعی می کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند و...
نویسنده و کارگردان: پرویز شهبازی
بازیگران: ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آزاده نامداری و آذرخش فراهانی

*نفس

نرگس آبیار فارغ التحصیل رشته ادبیات است و قبل از فیلمسازی کتاب های زیادی نوشته؛ اما با ساخت "شیار 143" مطرح شد. آبیار برای این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران و فیلم برگزیده تماشاگران را سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
خلاصه داستان: نفس ٝ روایتی است از زندگی چهار کودک با نامهای ٜبهار ٝ، ٜنادر ٝ، ٜکمال ٝ و ٜمریم ٝ؛ کودکانی که به همراه پدرشان ٜغفور ٝ و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد اما ٦
نویسنده کارگردان: نرگس آبیار
بازیگران: حضور مهران احمدى، سیامك صفرى، گلاره عباسى و پانته آ پناهى ها و ...

*نقطه کور

مهدی گلستانه با تغییر نام جدیدترین ساخته اش از «۲۳ روز» به «نقطه کور»  در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «نقطه کور» پس از «دردسر بزرگ» و «نازنین» سومین فیلم بلند سینمایی مهدی گلستانه محسوب می شود.
خلاصه داستان: خسرو که ۲۳ روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده گذرانده با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره ذهنش را می خورد، وارد خانه اش در تهران می شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت هایش عینیت می یابند. او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست، اما ...
کارگردان: مهدی گلستانه
نویسنده: احسان بیگلری با همکاری پریسا هاشم پور
بازیگران: محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سیداحمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، مهدی پارسا

*نیمه شب

تینا پاکروان علاوه بر کارگردانی در حوزه تهیه کنندگی هم فعالیت دارد و نیمه شب را در کنار امیرحسین عبدالهی تهیه می کند. پاکروان دو سال پیش با اولین تجربه کارگردانی اش " خانوم" در جشنواره حضور داشت.
خلاصه داستان: «نیمه شب اتفاق افتاد» داستان عشق های نامتعارف از عروسی تا عزاست. فیلمنامه «نیمه شب اتفاق افتاد» را طلا معتضدی به نگارش در آورده است.
کارگردان: تینا پاکروان
نویسنده: طلا معتضدی
بازیگران: رویا نونهالی، حامد بهداد، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، شقایق فراهانی، ستاره اسکندی، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی و مهراب رضایی

*وارونگی

«وارونگی» سومین فیلم بهنام بهزادی پس از تنها دوبار زندگی می کنیم و قاعده تصادف است.
خلاصه داستان: سهیل پس از چندین سال، نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه  آنها که در گذشته  ناکام مانده، حالا درآستانه شکل گیری دوباره است.
نویسنده و کارگردان: بهنام بهزادی
بازیگران: سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رویا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی، شیرین یزدان بخش در وارونگی به ایفای نقش می پردازند و ستاره حسینی، پیام یزدانی، مجتبی نم نبات،عباد کریمی

*هفت ماهگی

هاتف علیمردانی سال گذشته فیلم «کوچه بی نام» را در جشنواره فیلم فجر داشت. دغدغه فیلم های وی به روابط میان انسان ها بازمی گردد و «هفت ماهگی» هم با همین نگاه دو خانواده و روابط میان آنها و مسایل اجتماعی این دو خانواده را به تصویر می کشد.
خلاصه داستان: فیلم «هفت ماهگی» روایتی از افراد طبقه متوسط جامعه است و عکس العمل های آنها را نسبت به اتفاقات به تصویر می کشد.
نویسنده و کارگردان: هاتف علیمردانی
بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری،پگاه آهنگرانی، بهناز جعفری، رضا بهبودی، محمدرضا علی مردانی. با حضور فرشته صدرعرفایی، هانیه توسلی و احمد مهران فر. تهیه کننده: منصور لشکری قوچانی.