تبیان، دستیار زندگی
هدف این تمرین ها ایجاد توانایی درك و تشخیص هر شكل صرف نظر از اندازه ،وضعیت و یا رنگ ان است. فراستیك معتقد است كه این مرحله جهت تشخیص كلمات اشنا در زمینه ای كه رنگ و اندازه و شكل ان نا اشناست ، ضروری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایداری یا ثبات شكل

پایداری یا ثبات شكل

هدف این تمرین ها ایجاد توانایی درك و تشخیص هر شكل صرف نظر از اندازه ،وضعیت و یا رنگ ان است. فراستیك معتقد است كه این مرحله جهت تشخیص كلمات اشنا در زمینه ای كه رنگ و اندازه و شكل ان نا اشناست ، ضروری است .در مورد كلمات نیز دانش اموز این حقیقت را در می یابد كه كلمه چه كوچك و چه بزرگ ،چه چاپی و غیر چاپی و....همان كلمه است و توانایی درك و تشخیص حروفی كه صدایشان یكی است اما شكل متفاوتی دارند را دارد مانند شكل های مختلف ز ٓ ذ ٓ ظ ٓض ٓ  بدیهی است عدم توانایی كودك در این مرحله خصوصا در دوران دبستان می تواند موجب ضعف كودك در درك هندسه فضایی ، املا و خواندن شود.

از فعالیت های زیر جهت تقویت دانش اموزانی كه در این بخش مشكل دارند استفاده می كنیم:

1- از كارت هایی استفاده می كنیم كه حروف الفبا را در جهات مختلف نوشته و از دانش آموز می خواهیم حروف را برای ما پیدا كند.

2- كارت هایی را كه حروف الفبا را در جهات مختلف نوشته به دانش آموز نشان داده و از وی می خواهیم بدون چرخاندن كارت، یكی از حروفی كه ما تعیین می كنیم را شناسایی یا دور ان را خط بكشد.

3- روی كارت یك كلمه كه (ط) دارد می نویسیم و می گوییم بگردد و 10 كلمه كه (ط) دارد پیدا كند و داخل كارت بنویسد .این كار را برای حروفی كه یك صدا و شكل متفاوتی دارند بنویسد حالا كارتی كه كلمات (ط) دار را نوشته بردارد و كلماتی كه یك ریشه دارد را داخل كارت دیگری بنویسد.

4- روی كارت هایی واژه هایی از كتاب انتخاب می كنیم مانند  خاص  - خصوصی -  مخصوص   می گوییم كلمات را خوب ببیند بعد ان ها را پنهان می كنیم و از او می خواهیم به همان ترتیبی كه دیده  ان ها را بیان كند.

5- حروف را به صورت نقطه چین و بزرگ نوشته از او می خواهیم نقطه ها را به هم وصل كند و مشخص كند چه حرفی به دست امده سپس ده كلمه كه آن حرف در ان باشد را بنویسد.

6- از دانش آموز می خواهیم به مادرش دیكته بگوید و از مادر می خواهیم بعضی از كلماتی كه حروفی در ان ها به كار رفته كه صدای یكسان ولی شكل متفاوت دارند اشتباه بنویسد و بعد از فرزندش بخواهد آن را تصحیح نماید.

7- این حروف خاص را (ط ٓظ ٓذ ٓض ٓ ص ٓس ٓ غ ٓ ق ....)كه اكثر  دانش آموزان در دیكته هایشان اشتباه می كنند را بهتر است به صورت بزرگ و توخالی بنویسیم و از كودك بخواهیم ان ها را با گواش و انگشت اشاره رنگ نماید تا از تمام حواس برای درك بهتر ان استفاده كند. سپس كلماتی كه آن حرف خاص را دارند زیر همان برگه بنویسد و در اخر به ان كلمات خوب نگاه كند و از حفظ دیكته اش را روی نمك بنویسد.

مرکز یادگیری سایت تبیان- تنظیم: نیلوفر یاقوتی