تبیان، دستیار زندگی
در این تمرین ها توانایی كودك را در كشف شكل های پنهان می توان تقویت كرد تداخل خطوط و اشكال ممكن است باعث سردر گم شدن كودك شود كه این خود نشانه ای از مشكل كودك در تشخیص شكل از زمینه است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهبود خواندن و درک مطلب

بهبود خواندن و درک مطلب

با تمرینات تشخیص شكل از زمینه و در نتیجه بهبود خواندن و درک مطلب در درس هایی مثل دیکته و ریاضی که در این تمرین ها توانایی كودك را در كشف شكل های پنهان می توان تقویت كرد.

تداخل خطوط و اشكال ممكن است باعث سردر گم شدن كودك شود كه این خود نشانه ای از مشكل كودك در تشخیص شكل از زمینه است. بر اساس نظر متخصصین امر تعلیم و تربیت گاهی دانش آموزان در تجزیه و تحلیل و تركیب كلمات، عبارات و پاراگراف های نوشته شده دچار مشكل می گردند و نمی توانند بر موردی كه از او خواسته می شود تمركز كند و آن را در زمینه دیداری تفكیك كند.

دانش آموزی كه در این قسمت مشكل دارد یك حرف یا یك كلمه را در یك متن به راحتی تشخیص نمی دهد مثلا ت را با ث ،ن، پ، ب اشتباه می گیرد ویا با دیدن یك كلمه دچار سردر گمی می شود.

تقویت این بخش باعث تشخیص حروف و كلمات از حروف و كلمات اطرافشان ،تجزیه و تحلیل و تركیب كلمات كه برای خواندن كلمات، عبارات و پاراگراف ها مهم است می شود. اگر این ضعف در دوران پیش دبستان ترمیم نشود، در دوران دبستان موجب بروز مشكلات خاصی مخصوصا در خواندن می شود و با توجه با اینكه خواندن زیر بنای دروس است به طبع آن، نوشتن، املا و ریاضیات را نیز درگیر می كند.

برای رفع این مشكل نیز می توان فعالیت های زیر را انجام داد:

1-در كارتی كه اشكال هندسی گوناگون دارد از كودك می خواهیم كه دور شكل هندسی خاصی را خط بكشد.

2-در داخل یك صفحه حروفی كه شبیه همدیگر هستند مثل ب ٓث- ت- ن- ویا  ح- خ ٓچ ٓج را بنویسیم و از او بخواهیم دور حرفی را كه ما از او خواسته ایم خط بكشد.

3-از دانش آموز می خواهیم شكل خاصی را در زمینه ای مانند نقاشی در هم پیدا كند.

4- از دانش آموز می خواهیم دور حرف خاصی را در یك كتاب داستان یا یك برگه روزنامه جدا كند.

5- نقاشی یا طرح هایی را كه در ان ها تصاویر پنهان وجود دارد به دانش آموز داده و از وی می خواهیم تصاویر مورد نظر را پیدا كند.

مرکز یادگیری سایت تبیان-  تنظیم: نیلوفر یاقوتی