تبیان، دستیار زندگی
تشکیلات ائتلاف اصولگرایان و پیوستن جمعیت حامیان انقلاب اسلامی به شورای همگرایی اصولگرایان ؛از مهمترین خبرهای انتخاباتی امروز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسته خبری انتخاباتی 13 دی

تشکیلات ائتلاف اصولگرایان و پیوستن جمعیت حامیان انقلاب اسلامی به شورای همگرایی اصولگرایان، از مهمترین خبرهای انتخاباتی امروز

فرآوری: ه-هدایتی -بخش سیاست تبیان
انتخاباتی

*جمعیت حامیان انقلاب اسلامی به شورای همگرایی اصولگرایان پیوست

جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با موافقت رئیس شورای همگرایی اصولگرایان به جمع این شورا پیوست.
پیوستن این جمعیت به شورای همگرایی اصولگرایان پس از دیدار علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با حجت الاسلام سید رضا تقوی انجام شد.

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های چندساله  این جمعیت و ابراز علاقه به حضور در جلسات شورای همگرایی اصولگرایان بر ضرورت حفظ وحدت در بین احزاب اصولگرا تاکید کرد.

علی کیهانیان همچنین با ارایه طرح ها و پیشنهادات جمعیت حامیان انقلاب اسلامی برای انتخابات پیش رو افزود: در شرایط امروز لازم است تمامی احزاب اصولگرا به صورت قانونمند و سیستمی با تعامل منطقی در قالب شورای دبیران کل احزاب همسو در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
وی با یادآوری اینکه یکی از آسیب ها در ائتلاف اصولگرایان محدودیت حضور احزاب همسو در ائتلاف بوده است، تصریح کرد: باید از حضور اشخاص و گروه هایی که امتحان خود را در عرصه خدمت به مردم پس داده اند و مردم را دچار بی اعتمادی کرده اند جلوگیری شود که این موضوع در افزایش مشارکت مردم در انتخابات موثر خواهد بود به شرط اینکه افراد سهم خواهی نداشته باشند.

*توصیه های انتخاباتی مراجع به دولت

مراجع عظام تقلید در دیدار رییس دفتر رییس جمهور بر ضرورت تلاش دولت جهت برگزاری پرشور و مشارکت حداکثری مردم و نیز رعایت اخلاق و پرهیز از هرگونه تخریب و توهین افراد در انتخابات اسفند تاکید کردند.

در این رابطه آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر ضرورت تلاش برای تقویت وحدت، همدلی و انسجام ملی در كشور تاكید كردند. ایشان توجه به مصالح و منافع ملی را حائز اهمیت برشمردند و ابراز امیدواری كردند تا انتخابات آینده موجب تقویت وحدت و انسجام داخلی شود.
 
آیت الله جوادی آملی نیز ضمن تاکید بر تلاش دولت برای برگزاری انتخاباتی با شكوه و فراهم كردن شرایط برای مشاركت و حضور حداكثری مردم در پای صندوق های رای خواستار رعایت اصول اخلاقی در رقابت های انتخاباتی از سوی كاندیداها و تلاش در جهت افزایش مشاركت حداكثری مردم در انتخابات شدند و خاطرنشان كردند: در شرایط حساس كنونی باید بسیار هوشمندانه عمل كنیم چرا كه دشمنان جمهوری اسلامی ایران درصدد خدشه دار كردن استقلال كشور هستند. تاكید كرد.
 
آیت الله علوی گرگانی از دیگر مراجع عظام تقلید بود که توصیه هایی را به دولت برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات پیش رو ارائه کرد. ایشان در این رابطه تاکید کرد: باید به گونه ای رفتار شود كه انتخابات با آرامش كامل انجام شده و همه كشورهای دنیا از این انتخابات الگو بگیرند.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات پیش رو بر همه جریانات فرض دانستند. ایشان با تاکید براینکه در انتخابات اسفندماه باید اخلاق و وحدت در كشور به نمایش گذاشته شود بیان کردند: بی اخلاقی و رفتارهای غیر دینی و اسلامی، موجب تخریب فضا خواهد بود.

ائتلاف اصولگرایان در این مدت علاوه بر صدور اولین اطلاعیه خود که در آن بر مرزبندی با دو جریان خاص تاکید شده بود، کمیته های شش نفره خود را نیز معرفی کرد. بر این اساس کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان دارای شش عضو از تشکل ها و احزاب اصولگرا است و ریاست آن را علیرضا زاکانی نماینده کنونی تهران و دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برعهده دارد

*اعلام بی طرفی ناطق

در پی انتشار برخی اخبار در خصوص حضور و حمایت حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری از جریان خاص سیاسی، دفتر ایشان ضمن تکذیب این گونه اخبار تاکید می کند که ایشان همچون دوره های مختلف تمامی تلاش خود را بر مشارکت حداکثری ملت شریف ایران و همچنین حضور و رقابت گروه های مختلف و متنوع سیاسی که به اصل نظام و ولایت فقیه اعتقاد دارند معطوف داشته و دارد از هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده و همکاری ندارند.

*شبهه افکنی جدید در آستانه انتخابات خبرگان

طی روزهای اخیر و در ادامه حملات همیشگی به شورای نگهبان، این بار ثبت نام پنج نفر از فقهای شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان به دستاویز جدید جریان های معلوم الحال تبدیل شده است که چگونه این افراد می خواهند صلاحیت رقبای خود را برای انتخابات احراز کنند؟
پاسخ به شبهه:
صلاحیت خبرگان طبق اصل 108 قانون اساسی با خود خبرگان است و خبرگان می توانند بحث تأیید صلاحیت به هر فرد یا نهادی واگذار کنند. در اصل 108 قانون اساسی آمده است: «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان ، کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقها اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.»
در گذشته این پیشنهاد مطرح بوده است که تأیید صلاحیت خبرگان به دست مراجع سپرده شود، اما براساس تجارب مدیریتى، تعدد مراجع تصمیم گیرى، در سلامت و نتیجه گیرى کارها اختلال ایجاد مى کند. در این موضوع نیز اگر مرجعیت تأیید صلاحیت ها به اساتید مختلف و متعدد در حوزه واگذار گردد، تعدد مراجع تصمیم گیرى ایجاد شده و مشکلات و نارسى هاى متعددى به وجود مى آید. زیرا؛ اولاً، باید مشخص شود مراد از مراجع تقلید چیست؟ آیا صرف چاپ رساله است یا معیارهاى دیگرى دارد؟ و به علاوه طبق قانون، هیچ التزام و تضمینى مبنى بر پاسخگویى این مراکز وجود ندارد. ثانیاً، شرایط خبرگان فقط مربوط به فقاهت نیست، بلکه موضوعات حساسى نظیر سوابق سیاسى، اجتماعى، اخلاقى و... کاندیداها را نیز شامل می شود که اگر تأیید صلاحیت در این موارد از دست شوراى نگهبان خارج شود، لازم مى آید اطلاعات خصوصى و طبقه بندى شده چهار مرجع قانونى (قوه قضائیه، نیروى انتظامى، وزارت کشور و وزارت اطلاعات) در اختیار دیگران قرار داده شود که این موضوع به هیچ وجه از نظر قانونى و شرعى پذیرفتنى نیست و اگر تنها تأیید فقاهت در دست مراجع و حوزه علمیه باشد و تأیید بقیه موارد در دست شوراى نگهبان صورت پذیرد، این نیز علاوه بر برخى ابهامات و کاستى ها، روند طولانى چند ماهه ایجاد نموده و مستلزم تشکیلات خاص از سوى مراجع یا اساتید درس خارج جهت رسیدگى به این امور است که هم هزینه بر و هم وقت گیر است. در نهایت این پیشنهاد از سوی خبرگان رد شد و به جای آن نهاد مشخصی مثل شورای نگهبان که در این زمینه تخصص دارد، برای تأیید صلاحیت ها انتخاب شد.

*تشکیلات ائتلاف اصولگرایان در یک نگاه

ائتلاف اصولگرایان در این مدت علاوه بر صدور اولین اطلاعیه خود که در آن بر مرزبندی با دو جریان خاص تاکید شده بود، کمیته های شش نفره خود را نیز معرفی کرد. بر این اساس کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان دارای شش عضو از تشکل ها و احزاب اصولگرا است و ریاست آن را علیرضا زاکانی نماینده کنونی تهران و دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برعهده دارد. اعضای این کمیته نیز شامل صادق محصولی قائم مقام دبیر کل جبهه پایداری، عبدالحسین روح الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه، مهدی ذاکری مدیر موسسه همشهری و حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت است.

همچنین دومین کمیته این شورا تحت عنوان کمیته "تایید صلاحیت نامزدها" به ریاست غلامعلی حداد عادل تشکیل شده است و دارای هفت نماینده از سوی تشکل ها و احزاب اصولگرا بوده که ترکیب آن به شرح زیر است: حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، محمدرضا باهنر دبیرکل جمعیت پیروان خط امام و رهبری، حجت الاسلام سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، عبدالحسین روح الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و صادق محصولی قائم مقام دبیر کل جبهه پایداری.
همچنین این ائتلاف با تعیین غلامعلی حداد عادل به عنوان سخنگو اولین نشست خبری خود را برگزار کرده که نکته حائز اهمیت این نشست اعلام پیوستن وزرای احمدی نژاد به ائتلاف اصولگرایان بود. بعد از آن بود که حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم به عنوان نماینده جبهه یکتا در ائتلاف مشخص شد.

در همین حال؛ علی اکبر ولایتی نیز یکی از نامزدهای ریاست جمهوری 92 حمایت خود را از وحدت اصولگرایان اعلام کرده و نماینده خود را به ائتلاف معرفی کرد.


منابع : افکار نیوز / خبرآنلاین / جام نیوز / باشگاه خبرنگاران